הקו האדום והבידול של ערי הלווין מתל אביב
ערי לווין "מנותקות" יהפכו מיתוגית לחלק בלתי נפרד מ"תל אביב רבתי" של העשורים הקרובים // דעה
ערי לווין "מנותקות" יהפכו מיתוגית לחלק בלתי נפרד מ"תל אביב רבתי" של העשורים הקרובים // דעה
במהלך הימים האחרונים התבשרנו כי סוף סוף עתיד הקו האדום, הראשון של הרכבת הקלה, להיפתח. מדובר לא רק בבשורה תחברותית, אלא גם בשינוי מהיסוד של הבידול בין תל-אביב לבין ערי הלווין.
להערכתי, הרכבת הקלה, ובמיוחד המטרו, ישפיעו על מיתוג ערי לווין שהינן כיום מרוחקות יחסית מתל אביב, לא רק בשל המרחק הפיזי, אלא בשל בעיית הפקקים.
העובדה, לדוגמא, שמי שמתגורר כיום בראשון לציון, פתח תקוה, גבעת שמואל, קריית אונו או רעננה, נאלץ לבלות מידי יום ביומו כשעה וחצי בממוצע בדרך לעבודה בעיר הגדולה ובחזרה, הינה ללא ספק ברת השפעה לא רק על איכות החיים, אלא גם על פער המחירים המשמעותי בין העיר העברית הראשונה לבין ערי הלווין.
אין לי ספק, שלא רק מיתוגן ישתרג לאחר שיסיימו את שלושת קווי הרכבת הקלה ותוכנית המטרו תתחיל לקרום עור וגידים, שגם התנועה של אוכלוסיות חזקות, בדומה לאלה המתגוררת כיום בתל אביב, תאפיין גם את הערים הללו.
בפועל, כבר היום, לדוגמא, ראשון לציון, שהייתה בעבר הלא רחוק מושבה שהפכה לעיר לווין מנומנמת, הינה מטרופולין העומד בפני עצמו ומבודל לעומת תל אביב, נהנה מאוכלוסייה המתקרבת ל-300 טלף תושבים, מרכזי קניות, בילוי, ספורט, תרבות ומערכת חינוך לעילא ולעילא. גם העובדה שבתוכנית האב שלה מדובר על תוספת של כ-32 אלף יחידות דיור והפיכתה סביב 2030 לעיר השלישית בגודלה בארץ, הינה נתון חשוב, אולם נקודת התורפה עודנה העובדה שחלק נכבד מהתושבים עובדים בתל אביב.
במהלך העשורים הקרוב, בד בבד לקידום המטרו, המצב בראשון ישתנה בעליל, זאת עקב תכנון אזור תעסוקה ענק בן כ-8 מיליון מ"ר (השני בגודלו בארץ לאחר תל אביב) מה שיהפוך אותה מעיר לווין טיפוסית למטרופולין בעומד בפני עצמו, מה שייתר את הנסיעה בפקקים לרוב היומיומיים המתגוררים בראשון וגם אלה שימשיכו לעבוד בתל אביב, יגיעו אליה תוך דקות מעטות באמצעות המטרו.
בדומה לראשון לציון, גם ערי לווין "מנותקות" נוספות, יהפכו מיתוגית לחלק בלתי נפרד מ"תל אביב רבתי" של העשורים הקרובים. חשוב לזכור גם כי מה שמשותף לערי הלווין הינה העובדה שבניגוד לתל אביב, שכבר מיצתה בפועל את רוב עתודות השטח שלה, הן נהנות מעתודות שטחי בנייה למגורים ועסקים נרחבים ביותר. ראשון, לדוגמא, פרושה על פני כ-60 אלף דונם, יותר מהעיר העברית הראשונה.
התובנות העיקריות שלי הן שזוגות צעירים ומשפרי דיור שידם אינה משגת כיום לרכוש דירה בתל אביב, טוב יעשו אם יבדקו את האלטרנטיבה של רכישת דירה זהה במחירים נמוכים בעשרות אחוזים, באחת מערי הלווין. כמו כן, דווקא ב"הפוך על הפוך", יוכלו במקרים רבים הרוכשים ליהנות לא רק ממחירים הרבה יתר סבירים, אלא גם מחבילת איכות חיים משפחתית, מערכות חינוך מגוונות ואפשרויות תרבות ובילוי זמינות בהישג יד. זאת ועוד, ערי לווין אלה נהנות כבר היום ממתחמי תעסוקה, הייטק וכו' גדלים והולכים, כך שהחשש של נסיעה בפקקים לתל אביב, לא תמיד הינו מחויב מציאות. לבסוף, תמיד צריך להסתכל כמה צעדים קדימה כשרוכשים דירה ויחד איתה "חבילה, של איכות חיים". הזדמנויות, אל תשכחו, אינן חולפות מהעולם. הן תמיד נולדות מחדש!
*כותבת המאמר היא עו"ד שיר טורם-הספרי ממתגת ערים ונדל"ן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן