banner
יור לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי // צילום מרסלו
יור לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי // צילום מרסלו

מחירי הדירות החדשות צנחו ב-2.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

מחירי הדירות החדשות ויד שנייה גם יחד רשמו עלייה של 0.1, בצפון נרשמו עליות לעומת ירידות בת"א. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: הירידה במחירי הדירות החדשות נובעת משיעור גבוה של העסקאות בתמיכה ממשלתית (מחיר למשתכן). חיים מסילתי, יו"ר לשכת השמאים: "אין מבוגר אחראי, צפי לירידה נוספת בהתחלות הבנייה"

תמונה: חיים מסילתי // צילום מרסלו

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ 2019 – אפריל 2019, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר 2019 – מרץ 2019, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.5 אחוז , כך עולה מנתוני הלמ"ס במדד שינוי במחירי שוק הדירות בארץ. יש לציין כי מדד מחירי דירות הכולל דירות חדשות ויד שנייה (שינוי מחירים בניכוי איכות). עוד עולה מהנתונים כי מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.0%

אחוז שינוי שנתי (כל תקופה לעומת התקופה המקבילה לה אשתקד)

* נתוני התקופה האחרונה בתרשים הינם ארעיים.
* נתוני התקופה האחרונה בתרשים הינם ארעיים.

עוד עולה מהנתונים כי נמצאו שינויי מחירים במחוזות, כאשר נמצא כי עליות מחירים נרשמו בעיקר במחוזות צפון (3.5%), דרום (2.0%) וחיפה (1.7%). ירידות מחירים נרשמו במחוז תל אביב (0.6%) ובמחוז מרכז (0.3%).

מחירי דירות חדשות  ירדו ב- 0.9%
עוד על פי הנתונים, מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.9%. בלמ"ס מציינים כי: "הירידה במחירי הדירות החדשות נובעת, בין היתר, משיעור גבוה במיוחד של העסקאות בתמיכה ממשלתית שבוצעו במהלך תקופת ההתייחסות, מרץ 2019 – אפריל 2019, כאשר אחוז העסקאות מסוג זה שהשתתפו בחישוב מדד מחירי הדירות החדשות מהווה 42.8% בהשוואה ל-37.5% בתקופה הקודמת, פברואר 2019 – מרץ 2019.

מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מרץ 2019 – אפריל 2019, לעומת מרץ 2018 – אפריל 2018, נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-2.4%.

חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, התייחס למדד, ואמר כי: "בתקופות של חוסר ודאות יש נטייה של השוק לשבת על הגדר אולם כיום יש תחושה בציבור שלאור הגזירות הכלכליות שצפויות בשוק, וחוסר הודאות לגבי הרכב הממשלה הבאה ועתידה של תוכנית מחיר למשתכן, מחירי הדירות יחזרו לעלות ביתר שאת, זאת בעיקר לנוכח הירידה בהתחלות הבנייה. לכן אנו רואים חזרה של הרוכשים לשוק ובחודש אפריל הביקוש לדירות חדשות עמד על 3784 דירות לעומת 3398 דירות בחודש מרץ, ו 3305 דירות בחודש פברואר. את התקופה הזו של חוסר הודאות מנצלים גם ראשי הרשויות, באין מבוגר אחראי, ראשי הרשויות עוצרים תוכניות של התחדשות עירונית ונלחמים בתוכניות ותמ"ל מה שעלול לגרום לירידה נוספת בהתחלות הבנייה

עורכת הדין דפנה גבור-חייבי, משרד עו"ד גבור:
"בתור משרד שמטפל בפרוייקטים נדלנ"יים רבים בתל אביב וגוש דן, כולל שכונות, וועדי בתים והתחדשות עירונית, מדד הדיור האחרון מצביע בהחלט על הצורך הדחוף לקדם תכנית לאומית ממלכתית רבת היקף להתחדשות עירונית, בתוך זה גם תמא 38 וגם פינוי בינוי. לא ייתכן מצב בו קרוב למחצית מהדירות שנמכרות הינן במסגרת מחיר למשתכן, זאת שעה שבשוק החופשי אין עידוד להגדיל את היצע הדירות, מה שימשיך לדחוף את רמות מחירי הדיור כלפי מעלה, בהתאם למגמה שהשתנתה בחודשים האחרונים, קל וחומר לאחר שהממשלה החליטה דה פקטו למתן ואולי אף להפסיק לחלוטין את מחיר למשתכן שעלתה מיליארדים למשלם המיסים, אבל לא פתרה כלל ועיקר את בעיית המחסור בהיצע בשוק, ואף החמירה אותו".

עו"ד דפנה גבור // צילום: חן ליאופולד
עו"ד דפנה גבור // צילום: חן ליאופולד

שמאי ומשפטן ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין :
"מדד הדיור משקף את הבלבול בשוק הדיור שמחפש כיוון ומתנדנד כבר תקופה ארוכה.
הבעיה הגדולה, לטעמי, איננה דווקא רמת המחירים, מעלה או מטה, אלא בעיקר העדר היצע מספק, לא תכנוני ולא בפועל. לכאורה מנהל התכנון קידם בשנתיים האחרונות כ-150 אלף ויותר דירות מתוכננות, אולם בפועל "על המדף", אין יותר מכ-50 אלף דירות בשיווק וזה כולל, למרבה האבסורד, גם את מחיר למשתכן כשהמסקנה הבלתי נמנעת היא שתכנית אומללה זו לא רק שלא הגדילה את ההיצע, היא אף הורידה אותו לשפל חסר תקדים".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות