banner
ניר שמול // צילום: תומר פדר
ניר שמול // צילום: תומר פדר

היעדר תמריץ כלכלי הביא את הרשויות להקפאת תכנית תמ"א 38

"תמ"א 38 פועלת על מנת למגן בניינים מרעידות אדמה אבל לא נותנת לרשויות פתרון כלכלי הולם ליישם אותה"

תמונה: ניר שמול // יח"צ

מאת: ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית

הרשות להתחדשות עירונית הוציאה לאחר שנה וחצי של עבודה דו"ח מקיף המפרט את מצב ההתחדשות העירונית 2018 בישראל. הדו"ח חשף כי מגמת ההתחדשות העירונית מתחזקת. בין הנתונים הייחודים לדו"ח עולות מספר מכירות הדירות שנבנו בהתחדשות עירונית לעומת הבניה החדשה בישראל, לפיהם אחת מכל 7 דירות חדשות שנמכרות בישראל היא דירה שנבנתה בפרויקט בהתחדשות עירונית.

הסימפטום שנוצר בשוק הישראלי בעקבות תכנית מחיר למשתכן המיועדת בעיקר לזוגות צעירים ומחוסרי דיור ומרוכזת בעיקר בפריפריה, הביא להגדלה משמעותית של התחלות הבניה במסגרת תהליכי התחדשות עירונית. כיום תהליכים אילו הם כמעט האלטרנטיבה  היחידה לבניה חדשה במרכז הארץ. כמו כן מצדם של הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים, מדובר במפתח העיקרי המספק להם תחושה של אושר וסיכוי להעלות את ערך הנכסים שלהם".

עוד עולה מהדו"ח כי החל משנת 2010 נרשמה עליה עקבית וניכרת במתן היתריי בניה בהתחדשות עירונית, כאשר משנת 2015 נרשמת יציבות בהיקף הבקשות להיתרי בניה לתמ"א 38, אותה מסבירים ברשות: בשל התמשכות תהליכי הרישוי בוועדות המקומיות. לצד מגמת עליה מובהקת בבקשות להיתרי בניה עבור מיזמי פינוי בינוי". עם זאת לאחרונה פורסם כי רשויות מקומיות אחדות כמו רמת גן ורמת השרון החליטו לעצור את תכניות התמ"א 38 בעיר מאחר ובעוד פרויקטים של פינוי בינוי בהם ניתן להטיל על היזם מטלות ציבוריות והיטלי השבחה  ופרויקטים מסחריים שם הארנונה מאוד גבוה, מייצרים כסף לרשות, מיזמי תמ"א 38 בעיקר חולבים ממנה כסף.

בסופו של דבר צריך להבין שתמ"א 38 הוא חוק מתאר ארצי במסגרתו מחזקים את יסודות הבנייה כנגד רעידות אדמה אך הבעיה המרכזית עם החוק, שהוא לא נותן לרשות פיתרון כלכלי לטובת דברים שלא קשורים בדירות עצמן, כלומר בסביבה ובשטחים הציבורים , שחייבים להתחדש ולהשתנות עם הבניין מאחר ומתווספים אליו עוד תושבים. הכוונה היא לכסף לתשתיות כמו בתי ספר וגני ילדים, מוסדות ציבור ותשתיות חשמל או מערכות מים וכבישים. העירייה לא יכולה לשאת בעצמה בכל ההוצאות הנלוות לתוספת דיירים בעיר כאשר המדינה איננה משפה אותה בגין עלויות אלה.

היעדר תמריץ כלכלי הביא את הרשויות להקפאת תכנית תמ"א 38 והעדפה של מתחמי פינוי בינוי, אשר באמצעות הועדות המחוזיות והוועדות המיוחדות נותנות פתרון מקיף וכולל מלבד הדירות עצמן. חשוב להבין כי בפרויקט של התחדשות עירונית במתכונת של פינוי בינוי ניתן לגבות מהיזם היטל ההשבחה בא העיר מקבלת כספים בעבור אישור הפרויקט או לחילופין היזם מתחייב לקידום מטלות ציבוריות  בשטח ציבורי על חשבונו למשל הקמת גן ילדים, חניון או פארק. הדבר מקל על העירייה לאשר את הפרויקט ולקדם פרויקטים של פינוי בינוי".

*ניר שמול הוא מנכ"ל ומבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית. יוזמת שיטת "המודל החברתי" ומהחברות המרכזיות בארץ לליווי דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית בשיטת פינוי בינוי.

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות