banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

"הפער בין ההיצע לביקוש ישפיע על מחירי הדירות"

בעקבות הירידה בהתחלות הבנייה, הקבלנים קוראים להתייחס לדירות כאל מוצרי צריכה חיוניים. פעילים בשוק הנדל"ן: "אסור להשבית את ענף הבנייה"

אילוסטרציה // Depositphotos

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול התחלות הבנייה בירידה, אך הביקוש לדירות ברמת שיא של כמעט שני עשורים. הלמ"ס דיווחה כי בשנת 2019 החלה בנייתן של 50,830 דירות חדשות בישראל, 2.2% פחות מהשנה הקודמת והנתון הנמוך ביותר ב-5 השנים האחרונות. הערים המובילות בהתחלות הבנייה הן רמת גן (3,344), ירושלים (2,451) באר שבע (2,284) והרצליה (1,908).

מנגד, הביקוש לדירות ממשיך להיות גבוה והוא ברמתו הגבוהה ביותר מזה שני עשורים. בינואר נמכרו 3,393 דירות חדשות, זינוק של 30% לעומת ינואר 2019 אז נמכרו 2,634 דירות חדשות. נציין כי בדצמבר 2019 נמכרו 3,740 דירות חדשות ושני הנתונים הם שיא בביקוש מאז תחילת שנות ה-2000. הערים המובילות במכירת דירות חדשות בשלושת החודשים האחרונים היו רמת גן (936), ירושלים (570), תל אביב (500).

אליאס טנוס מנכל קבוצת בסט // צילום: סיון פרג'
אליאס טנוס מנכ"ל קבוצת בסט // צילום: סיון פרג'

אליאס טנוס, מנכ"ל קבוצת בסט, אמר כי: "לדעתי אסור להשבית את ענף הנדל"ן כי הישראלים צריכים מקום לגור בו, ולפי נתוני הלמ"ס הביקושים רק עולים בעוד שהיצע הדירות רק יורד, והמגמה רק תתגבר אם הענף יעצור מלכת ביוזמת המדינה. הטלת סגר על השטחים וביטול הדיונים בוועדות התכנון על רקע משבר הקורונה יחזירו את שוק הנדל"ן הישראלי שנים אחורה. המדינה צריכה להתייחס לדירות כאל מוצרי צריכה חיוניים ממש כמו מוצרי המזון. כמו שלא עוצרים את הייצור של המזון וייצור התרופות ותחומי תעשייה נוספים – כך צריך לעשות גם בייצור הדירות. למרות נגיף הקורונה, הציבור עדיין יצטרך מקום לגור בו".

חיים מסילתי // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי // צילום: דנה קופל

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי אמר, כי: "הנתונים מראים שב-2019 היו פחות התחלות בנייה, אולם הביקושים הטבעיים לא ירדו. המשמעות היא ששוב נוצר פער בין ההיצע לביקוש שישפיע על מחירי הדירות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות ראינו ששוק הנדל"ן הישראלי התמודד מספר פעמים עם תקופות ממושכות של קיפאון בשוק – אם זה בזמן המחאה החברתית, מע"מ אפס או מחיר למשתכן שהרוכשים התיישבו על הגדר. המציאות הוכיחה בכל המקרים שבסופו של דבר מחירי הדירות לא ירדו וכשהביקושים חזרו להתפרץ המחירים אף עלו. כל עוד האוכלוסייה בישראל ממשיכה לצמוח הרי שכל מצב של האטה אינו משנה את הצורך בדירות, אך הוא בהחלט משפיע על ההיצע ויכול לגרום לירידה בהתחלות בנייה".

רוני בריק // יח"צ
רוני בריק // יח"צ

רוני בריק, מבעלי קבוצת אשלי – לירן מציין כי: "נתוני הלמ"ס מראים על גידול בביקושים וירידה בהיצע. עצירה של השוק בנקודה זו באמצעות השבתת ועדות התכנון, וסגר על פועלי הבניין משמעה ירידה נוספת במלאי הדירות. הממשלה צריכה לעשות מאמצים לאפשר את המשך הבנייה באתרי הבנייה ולראות בענף הבנייה כענף יצרני לכל דבר. באם לאו, לאחר תום המשבר נראה שוב התפרצות של ביקושים שתפגוש מחסור בדירות".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

בתוך כך, התייחסו בענף לדו"ח ממד מחירי הדיור. ארז כהן, שמאי ומשפטן, ציין כי: "נתוני מדד הדיור שפורסמו אתמול ומצביעים על המשך עליית המחירים תוך כדי משבר מגיפת הקורונה שהחלה עוד בינואר השנה, לא הפתיעו איש. כל מקצוען בתחום שוק ההון יודע שמשבר בבורסה לניירות ערך המלווה בדרך ככל בהיסטריה המונית, הינו דווקא חלון הזדמנויות למקצוענים הרוכשים מניות ומוצרים נוספים במחירי מציאה, לעיתים עשרות רבות של אחוזים מתחת לשווין. עקרון זה בדיוק חל גם לגבי שוק הדיור. ההיסטוריה הנדלנ"ית מלמדת כי לאחר שפורץ משבר פיננסי גדול, בין אם מדובר במשבר נקודתי בישראל או משבר עולמי, יוצר חלון הזדמנויות בו שוק הדיור נכנס לקיפאון לתקופה מסוימת ודווקא אז קיימת הזדמנות נדירה לרכוש דירה במחיר אטרקטיבי הן למטרות מגורים והן למטרות השקעה".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו", ציין כי: "משבר הדיור ממחיש את הנפיצות של מחסור בדיור שמתבטא במדד החיובי (0.8 אחוז) שפורסם אתמול והינני סמוך ובטוח שהמדדים הקרובים יהיו אף גבוהים יותר בשל בהלת הקורונה והמחסור בחומרי בנייה וכוח אדם, יאט עוד יותר את קצב התחלות הבנייה מה שיגרום להגברת הביקושים והנעת שוק הדיור מחדש.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות