banner
רחמים מלול ראש עיריית רחובות // באדיבות דוברות עיריית רחובות
רחמים מלול ראש עיריית רחובות // באדיבות דוברות עיריית רחובות

רחמים מלול: "יש ביקוש מצד צעירים ונספק להם פתרונות דיור"

הוא מוביל את התוכניות הגדולות ביותר בארץ להתחדשות עירונית, מאמין שעיר חייבת לפתח היצע למגורים, ומצטער לבשר לכם: "המחירים רק מטפסים למעלה" // ראיון עם ראש עיריית רחובות

רחמים מלול, ראש העיר רחובות, עלה ארצה ממרוקו והתגורר עם משפחתו בירושלים, בדירת שני חדרים, שהיתה צרה מלהכיל את כל בני המשפחה, שם אולי למד את השיעור הראשון בחיים על הצורך בהשקעות בבינוי ודיור למשפחות צעירות. כמה שנים אחורה, בעוד ראשי רשויות בחרו להקפיא התחלות בנייה למגורים, הוא בנה אלפי יחידות דיור, שמספרן נסק לכ-6000 יחידות בשיא, מתוך אמונה שלמה שעיר שלא בונה למגורים ועושה אך ורק שיקולים כלכליים של פיתוח מסחר- היא עיר ללא עתיד אנושי. עם ההשקעות גם באו משפרי הדיור ורחובות נמצאת עד היום במאזן הגירה חיובי לעיר. בראיון מיוחד ל"מגדילים" הוא מספר על ההתחדשות העירונית שצוברת תאוצה ברחובות ומעריך שמחירי הדיור במשק לא ירדו.

מוסדות חינוך חדשים
מוסדות חינוך חדשים // דוברות העיריה

מאיש חינוך לסגן יו"ר הכנסת ולראשות העיר
אבל את הקריירה שלו התחיל מלול בכלל כאיש חינוך מבטיח, מאלו שעד היום תלמידיו זוכרים לו חסד. אבל העשייה הציבורית בערה בעצמותיו ולימים הוא נבחר לכהן בשפע תפקידי ציבור, בין היתר כחבר כנסת, כסגן יו"ר הכנסת, חבר בוועדה למניעת סחר בנשים, ראש מועצה ממונה ביישוב הבדואי כספייה ועוד. בשנת 2003 הוא חזר לפוליטיקה המקומית של רחובות, התמודד בבחירות ונכנס למועצת העיר, כאשר מאחוריו רקורד מפואר ובין היתר כיהן כסגן ראש העיר וממלא מקומו וכמחזיק תיק הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בבחירות מיוחדות שנערכו בעיר בשנת 2009 נבחר רחמים מלול לראשות העיר. מאז הוא הפך כל אבן אפשרית, כאשר המפתח להצלחת העיר היה מבחינתו הפיתוח. אלפי יחידות דיור, מחלפים חדשים, עשרות מוסדות חינוך ומבני ציבור חדשים, בראשם היכל התרבות העירוני, אזורי תעסוקה ושכונות חדשות צמחו ברחובות מאז ומלול הפך לאחד האנשים הבולטים בארץ בתחום הנדל"ן והפיתוח המוניציפאלי.

הפכת את רחובות למוקד העניינים של ענף הנדל"ן והפיתוח בארץ, איך עשית הכל בתוך פחות מעשור? "אני מאמין בדרך שלי, דרך הישר, והולך איתה לאורך כל המסלול, עד להגעה ליעד והגשמת המטרות. היו לי הרבה מאוד חלומות שהגשמתי, לא מעט קשיים בדרך אבל כל מחלף שחנכתי, כל גן ילדים חדש, כל מבנה ציבור שנבנה- נתנו לי את הכוחות להמשיך לעבוד קשה יותר ויותר".

שכונות חדשות בעיר
שכונות חדשות בעיר // דוברות העיריה

באחד מהראיונות שנתן מלול בקדנציה הראשונה, הוא נשאל מה הכי קשה בתפקיד, וענה: "אין לי סבלנות לחכות, אני רוצה לראות את הפרויקטים נבנים מהר יותר". אולי יותר מהכל, זה מה שאפיין את הקדנציות של מלול כראש העיר. בתמורה הוא זכה להערכה בענף הנדל"ן, מבכירי המשק, שרים וחברי כנסת ויותר מהכל- מהציבור, שהצביע לו אמון ובחר בו לקדנציה נוספת ברוב של 84 אחוז מהקולות. בכך רשם מלול היסטוריה בעיר, כראש העיר הראשון שהגיע מ"השכונות" וכמי שעד היום מתגורר בלב ליבה של שכונת שעריים הוותיקה והידועה.  

"התושבים יראו את הבניינים הראשונים הולכים ומוקמים לנגד עיניהם, בוודאי שהמוטיבציה שלהם תגבר להצלחת התוכנית"

שנתיים של עבודה עד לאישור המיוחל לתוכנית הדגל להתחדשות עירונית בארץ: לאחרונה רחובות נכנסה להיסטוריה של ההתחדשות העירונית, כאשר הובילה מהלך ראשוני לשילוב קרקע משלימה ואישור הותמ"ל להתחדשות עירונית בקריית משה, לרבות מגורים ותעסוקה. מדובר בכ-9500 יחידות דיור הצפויות להבנות בשכונה, לצד מבני ציבור ומסחר.

איך מגבשים תוכנית כל כך מורכבת?
"העירייה זכתה בקול קורא של משרד הבינוי להתחדשות עירונית, שתכליתו הייתה להכין תוכנית גדולה לשכונת קריית משה שבמערב העיר. הוקמה ועדת היגוי המורכבת מאדריכלים ויועצים מקצועיים, בכל התחומים, שנבחרו עי משרד הבינוי. בוועדה השתתפו גם ראש  העיר והצוות המקצועי שלו וכן, נציגי השכונה, על מנת לשתף אותם בתוכנית מתחילתה. צוות האדריכלים והיועצים ישב ישיבות רבות וארוכות יחד עם הצוותים שלנו במשך כשנתיים, וכולם עמלו ללא הרף על גיבוש התוכנית. בכל חודש התקיימה ישיבת מעקב יחד עם גברת עינת גנון, מנהלת האגף להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון. בזכות שיתוף הפעולה והעבודה השיטתית והאינטנסיבית הגענו לתוכנית מוסכמת לאחר כשנתיים וחצי.

"דאגנו גם לזרז את הליכי אישור התוכנית ופנינו לותמ"ל והממשלה אישרה להגיש את התוכנית לותמ"ל. ואמנם התקיימו מספר ישיבות ארוכות ורציניות בותמ"ל. לפני כשבועיים בדיון האחרון הוחלט להפקיד את התוכנית (לשם שמיעת התנגדויות אם תהיינה)".

מה סיכויי ההצלחה של התוכנית?
"לתוכנית סיכויים מצוינים להתגשם ולהצליח, משום ששכנענו את רשות מקרקעי ישראל להקצות לה שטח השלמה של כ- 250 דונם , ועל כך אני מביע את תודתי. הקרקע המשלימה מאפשרת להתחיל בהליך של בינוי ולאחר מכן – הפינוי. התושבים יראו את הבניינים הראשונים הולכים ומוקמים לנגד עיניהם, בוודאי שהמוטיבציה שלהם תגבר להצלחת התוכנית. אני מאמין ששכונת קריית משה תהפוך בשנים הקרובות לרובע עירוני גדול ואיכותי, שישדרג את כל מערב העיר ויהווה אבן שואבת לזוגות צעירים רבים שיבואו להשתקע בעיר".

"אנחנו מתכננים כעת, בשיתוף עם משרד השיכון, את מתחם אושיות לפינוי בינוי,  מתחם שיכלול כ- 6000 יח"ד"

במקביל אתה מקדם אזורי התחדשות עירוניים נוספים, איזה פרויקטים נמצאים על הפרק?
"בלב העיר ישנן שתי תוכניות מאושרות לכ- 500 יחידות דיור: מתחם בנימין – יעקב ומתחם בית הפועלים. במתחם האצ"ל ישנן כ- 400 יח"ד. אנחנו מנסים לאתר יזמים שיבנו את הפרויקטים האלה. בנוסף אנו מתכננים כעת בשיתוף עם משרד השיכון את מתחם אושיות לפינוי בינוי,  מתחם שיכלול כ- 6000 יח"ד".

פארק חדש שנבנה בשכונת רחובות המדע
פארק חדש שנבנה בשכונת רחובות המדע // דוברות העיריה

יש ראשי ערים שמדברים על בעיות מימון ועומס על תשתיות, מה המדיניות שלך לגבי תמ"א38?
"נכון שתמ"א 38 מעמיסה על תשתיות העיר אך זהו חוק ואנו צריכים לבצע אותו, נעשה את זה על הצד הטוב ביותר על פי מדיניות שקבענו  בעניין תמא 38".

איפה עומדת כיום התוכנית להרחבת שטחי הבינוי במזרח העיר והפשרת הקרקעות?
"תוכניות מזרח העיר נמצאות בהכנה על ידי שני משרדי אדריכלים שעובדים במרץ".  

אתה עומד להכפיל את שטחי המסחר והתעסוקה בפארק תמר-המדע, מתי תצא התוכנית לפועל ואילו משקיעים יבואו?
"תוכנית פארק תמר ב' קיבלה תוקף וכעת מכינים את טבלאות ההקצאה והאיזון שאושרו בוועדת המשנה האחרונה והופקדו להתנגדויות. אני מקווה שנעבור גם את השלב הזה במהרה כדי להתחיל לפתח את פארק תמר ב' וכך נוכל להתגאות בעוד פארק תעשיות מדע מפואר כמו פארק תמר א', אשר ימשוך משקיעים רבים בחברות הייטק וביוטק וחברות גדולות נוספות".

"לצערי אני לא צופה שהמחירים ירדו. מקסימום יתייצבו על רמתם הגבוהה"

יש ראשי ערים שמעדיפים לפתח מסחר ולא מגורים משיקולים תקציביים. מה התפיסה שלך לגבי דיור לצעירים ופיתוח הארץ בכלל?
"כל זמן שיש ביקוש של זוגות צעירים לבוא ולגור בעיר, לא אחסום את דרכם, ואשמח לספק להם פתרונות דיור. זאת מתוך מטרה להצעיר את העיר ולהביא זוגות צעירים אקדמאיים, משפרי דיור, אשר תורמים רבות להתפתחותה של העיר. מצד שני אנו דואגים לאזן בין המגורים לבין התעסוקה והמסחר על ידי פיתוח מתחמים נוספים כמו תמר ב' וכמו פארק הורוביץ, המשתרע על פני כ-570 דונם בצפון מערב העיר. תוכנית המתאר מגדילה את שטחי התעסוקה בעיר בעוד מיליון ומאתיים מ"ר".

מחלף הכניסה המערבית לעיר שנחנך אשתקד
מחלף הכניסה המערבית לעיר שנחנך אשתקד // דוברות העיריה

יש הסבורים שהמדיניות הממשלתית שהובילה לקיפאון, תביא בסופו של דבר להתייקרות מחירי הדיור בארץ, מה עמדתך?
"טענתי תמיד ואני עדיין טוען, שמחירי הדירות אינם יכולים לרדת בשל המחיר היקר של הקרקע בעיקר באזורי הביקוש, ולצערי אני לא צופה שהמחירים ירדו. מקסימום יתייצבו על רמתם הגבוהה. מכל מקום ברחובות המחירים רק מטפסים כלפי מעלה בשל הביקוש הגדול למגורים בעיר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות