banner
מתוך כתב ההתנגדות של הארגון
מתוך כתב ההתנגדות של הארגון

ארגון הבונים והקבלים חולון נגד העירייה: הגיש התנגדות לתוכנית ההתחדשות העירונית

רוני מזרחי, יו"ר הארגון, הגיש התנגדות לתוכנית הכוללנית להתחדשות עירונית של עיריית חולון:" היעדר כלכליות בהכרח תעכב, במקרה הטוב, עד עליית מחירים, ובמקרה הרע תסכל כליל, את ההתחדשות העירונית"

ארגון הבונים והקבלנים חולון, בראשותו רוני מזרחי, יו"ר הארגון, נשיא לשכת הקבלנים ויו"ר קבוצת מזרחי ובניו, הגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ת"א התנגדות לתוכנית הכוללנית להתחדשות עירונית של עיריית חולון. כזכור, בין היתר, נטען בעבר כי העירייה עצרה את תמ"א 38 בעיר בשל המגבלות שהטילה על הפרויקטים אולם בעירייה הסבירו כי הם פועלים לאשר תוכנית כוללנית כמדיניות שתייצר ודאות. בסופו של יום אכן הוגשה תוכנית כוללנית כאמור והיא הופקדה על ידי הוועדה המחוזית ועברה לשלב ההתנגדויות. כעת, הוגשה התנגדות לתוכנית, באמצעות עו"ד ענת בירן. 

להכיל את התוכנית על כלל המבנים
מההתנגדות עולה כי הארגון טוען שיש לתקן את התוכנית, כך שתחול על כלל המבנים. "יש לתקן את התכנית באופן שהתכנית, על זכויותיה ותמריציה, תחול על כלל המבנים, גם אלה שאינם טעונים חיזוק לפי תמ"א 38 ות"י 413", נטען בפתח ההתנגדות, "תיקון התכנית מתבקש על מנת להשיג תוצאה של הרמוניה אורבנית, כך שהתוצאה התכנונית לא תושפע בהכרח רק מגילם של הבניינים הקיימים, מעמידתם בתנאי הסף לחיזוק לפי תמ"א 38 ות"י 413 , ומפיזורם האקראי ברחבי העיר. הכוונה היא למצבים בהם בניינים ישנים וחדשים, נמוכים וגבוהים, בנויים כיום בסמיכות זה לזה, והוראות התכנית מנציחות פערים אלו ללא כל הצדקה בראייה אורבנית רחבה, ותוך החמצת ההזדמנות לעודד תנופת התחדשות עירונית של ממש, ליצור מקצב עירוני עדכני, ולהוסיף יחידות דיור חדשות לעיר. 

"לחלופין, יש להחיל את הוראות התכנית, לכל הפחות, על מבנים שנבנו עד 1991 וללא ממ"דים, ובנוסף על בניינים בודדים במגרשים קטנים שמסביבם בוצעה כבר תמ'א 38 או פינוי בינוי ונותרים ללא אפשרות לאיחוד או בנייה בקיר משותף. בנוסף, ומטעם דומה, יש לקבוע חריג לגודל מגרש מינימלי ברחובות הראשיים, שבהתאם לתכנית המופקדת עומד על 600 מ"ר. גודל מגרש זה איננו נותן מענה למגרשים קטנים יותר ועצמאיים, אשר אינם בנויים בקיר משותף, ומחייב אותם להתאחד לשם קבלת התמריצים".

רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

הגבלת מספר הקומות יוצר חוסר כדאיות כלכלית
עוד נטען בהתנגדות כי מספר הקומות המוצע בתכנית בכלל האיזורים, אינו כדאי מבחינה כלכלית: "על כן, מוצע להגדיל את מספר הקומות המותר בקומה אחת לפחות בכלל האזורים ו/או להכניס הוראת גמישות שתאפשר תוספת קומה על פי שיקול דעת הוועדה המקומית, ללא הליך של הקלה. בנוסף, יש לעודד בנייה לגובה ולהעצים את זכויות הבניה בשכונות אשר מצויות בסמיכות לקווי הרק"ל ו/או המטרו המתוכננים, ולוודא התאמת התכנית למדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח בסביבת המתע"ן". 

להגדיל את מכפיל השטחים למינימום 3:1
עוד לטענת הארגון יש להקטין את השטח הממוצע לדירה ולהגדיל את מכפיל השטחים, זאת לאחר שלטענת הארגון מכפיל הדירות צריך להיות לפחות 3:1 על מנת לאפשר כדאיות כלכלית. "התכנית מתיימרת לעודד התחדשות עירונית, וקובעת זכויות, אלא שעל פני הדברים, הזכויות המוצעות אינן מעודדות התחדשות עירונית כלל, בוודאי לא כציפיית הוגי התכנית", נטען בהתנגדות, "זאת ועוד, התכנית איננה מתבססת על חוות דעת כלכלית שבוחנת, ולו בחינה ראשונית, אם התמריצים שהוצגו בתכנית אכן יעודדו התחדשות עירונית. לא ניתן לנתק בין התכנון ובין ההיבט הכלכלי, שכן היעדר כלכליות בהכרח תעכב, במקרה הטוב, עד עליית מחירים, ובמקרה הרע תסכל כליל, את ההתחדשות העירונית". 

עוד בין הסוגיות שעלו בתוכנית הכוללנית וגרמו לסערה, היה סעיף המטיל מגבלות על בניית מרפסות למרפסות, המחוייבות להבנות בתוך קווי הבניין והמעטפת. לעניין זה טוענים באיגוד כי: "מבוקש לבטל הוראה זו, שמשמעותה אובדן משמעותי של שטחים עיקריים, ופגיעה נוספת בכדאיות הכלכלית של הפרויקט". זאת ועוד, בארגון מבקשים להגדיל את שטחי המרפסות מ-12 מ"ר הקבועים בתוכנית ל-14-15 מ"ר. 

התנגדות להליכי הפרסום
אחת הבקשות שעולות מההתנגדות נוגעת להליכי הפרסום, כאשר לטענת הארגון "הליך הפרסום לפי סעיף 149 לחוק, שתכליתו לאפשר התנגדות לבקשה להיתר בסטייה מהוראות התכנית החלה על הקרקע ושינוי מהתכנון הקיים, אינו מתקיים בעניינו ולכן אינו מצריך פרסום". בנימוקים לטענה נכתב כי: "בהינתן העובדה כי מערכת התכנון מסורבלת ממילא וע מוסה בפרוצדורות גם כך, יהיה במתן זכות התנגדות נוספת בשלב היתר הבניה כדי לעכב את מימוש התכנית, ובפועל, האינטרס הציבורי להתחדשות עירונית, לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ולתוספת יחידות דיור – יפגע". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות