banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

המשקיעים השתוללו: עלייה של 81% ברכישת דירות בתוך חודש

כך עולה מנתוני משרד האוצר לחודש אוקטובר. מכירות המשקיעים רגע לפני העלאת מס הרכישה עמדו על 2.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. נרשמה עלייה של 65% ברכישת דירה ראשונה בהשוואה לשנה שעברה

בחודש אוקטובר נרכשו 14.4 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. בהשוואה לחודש ספטמבר האחרון מדובר בגידול של 81% ובהשוואה לאוקטובר אשתקד מדובר בגידול של 87%. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-13.3 אלף, כפליים מרמתו באוקטובר אשתקד, כך עולה מסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לחודש אוקטובר, שם מציינים כי הנתונים נכונים לתקופה שטרום העלאת מס הרכישה.

"רמת העסקאות הגבוהה הושפעה בעיקר מגידול חריג של 236% ברכישות המשקיעים (בהשוואה לאוקטובר אשתקד) אשר הסתכמו ב-4.8 אלף דירות", כך מציינים באוצר. משקל המשקיעים בסך הרכישות בחודש אוקטובר האחרון הגיע לשליש, זינוק של 15 נקודות אחוז בהשוואה לאוקטובר אשתקד והשיעור הגבוה ביותר מאז יוני 2015. רבע מרכישות המשקיעים באוקטובר התבצעו ביום האחרון של החודש, בו התפרסמה ההחלטה על העלאת מס הרכישה. בדומה למהלך שנעשה ביוני 2015, לאחר העלאת המס בפועל ב-28 לנובמבר, צפויה התמתנות משמעותית ברכישות המשקיעים.

פילוח רכישות המשקיעים לפי ערים מלמד כי אמנם ת"א הובילה את רכישות המשקיעים, אולם שיעורי הגידול בה ברכישות אלו, ובערים היקרות האחרות, היו נמוכים משמעותית מאלו שנרשמו בערים הזולות, דוגמת ב"ש וחיפה.

מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר עמדו על 2.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015 וגידול של 98% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. עם זאת, "מלאי" הדירות בידי משקיעים גדל בקרוב לאלפיים דירות, התוספת החודשית הגבוהה ביותר מאז יוני 2015.

הקבלנים מכרו 5.5 אלף דירות
מכירות הקבלנים  בחודש אוקטובר הסתכמו ב-5.5 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר במכירת דירות חדשות לפחות בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לאוקטובר אשתקד מדובר בגידול של 86%. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-4.5 אלף דירות, גידול של 131% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. 

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי אזור ב"ש הוביל מכירות אלו, עם 723 דירות , גידול של 156% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בכל אחד מאזורי ת"א ורחובות נמכרו 621 דירות בשוק החופשי, כאשר באזור ת"א זהו גידול של 344% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, שיעור הגידול הגבוה ביותר מבין כל האזורים.

גידול של 65% ברכישות דירה ראשונה
רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו בחודש אוקטובר ב-5.3 אלף דירות, כולל "מחיר למשתכן", גידול של 47% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בניכוי רכישות "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.2 אלף דירות, גידול של 65% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. 68% מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש אוקטובר היו פטורות ממס רכישה. באזורי הפריפריה מגיע שיעור זה אל למעלה מ-90%.

רכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר הסתכמו ב-4.3 אלף דירות, גידול של 61% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.

ממשרד האוצר נמסר עוד כי: "נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים על רמה חריגה של עסקאות, בפרט ברכישות המשקיעים, טרם העלאת המס שנכנסה לתוקף ב-28 לנובמבר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות