banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

איך למנוע אפקט דומינו של קריסת חברות נדל"ן ?

יש להגדיל ב-30 אחוזים את זכויות הבנייה לקבלנים במרכז הארץ, כשבתמורה יתחייבו הקבלנים לשווק 30 אחוזים מהדירות במחירים מופחתים לזכאים, זוגות צעירים, בני המקום וחסרי דיור // דעה

מאת: רוני מזרחי

אני מוטרד מאוד בימים אלה, ובמיוחד לאחר שעברנו כבר את הגל הראשון של הקורונה וכעת מתרחש עלינו גל חדש, חזק אף מקודמו.

עוד כשהחל הגל הראשון, במחצית הראשונה של חודש מרץ, התרעתי בפני כל מקבלי ההחלטות, כולל ב"חלונות הגבוהים" בממשלה, שהקורונה עלולה חלילה, ובמיוחד כשענף הנדל"ן נכנס אליה כבר במצב שברירי, למוטט מאות חברות, ובמיוחד קטנות ובינוניות. 

נקבתי אז בנתון "60-70 אחוזים מהחברות", מה שגרם לרבים ממקבלי ההחלטות להרים גבה, שמא הגזמתי הגזמה פראית. כיום, כשחלק גדול מאתרי הבנייה משותקים לחלוטין או עובדים ב"סלואו מושן", החלו גם אותם ספקנים בני ספקנים להפנים שהתרחיש האפוקליפטי הזה רוקם עור וגידים.

למען גילוי נאות, אינני סבור שבמצב הנוכחי קיים איזשהו פתרון אינסטנט, כשבשרביט קסמים הממשלה תחליט כך וכך, והכל יחזור לקדמותו. זה בהחלט לא כך. אולם, וזה אולם גדול, בשורה של פעולות חכמות ניתן ואפשר למזער את הנזק.

ההחלטה של שר האוצר ישראל כץ מהימים האחרונים לקצוב את היטל ההשבחה בהתחדשות עירונית הינה צעד בכיוון הנכון, אולם רחוק מלספק. על מנת להתניע את נגזרת השוקר החשובה הזו יש לשקול בהוראת שעה לפטור את היזמים מהשתפות בעלו מוסדות ציבור ותשתיות משלימות ולממן זאת באמצעות תמיכה ישירה של הממשלה ברשויות.

כמו כן לפלא בעיני שמנהל התכנון החליט בשבוע שעבר, בפעם המי יודע כמה, לאשרר שוב את סיום התמ"א 38 באוקטובר 2022. נהפוך הוא: התמ"א, ובמיוחד תמ"א 38/2 הפכה להיות כלי חשוב ביותר בהתנעת השוק ובהגדלת היצע הדיור. צריך לא רק להמשיך אותה ביתר שאת, אלא אף להגדיל את זכויות היזמים, לדוגמא באמצעות איחוד מגרשים.

בכלל, יש לשקול מיידית לבטל כל מיסוי מיותר שרק מעיק ומכביד הן על היזמים והן על הרוכשים. הייתי הראשון להציע, עוד בראשית מרץ, לבטל בהוראת שעה את מס הרכישה באופן גורף, בכל הארץ, ולכל הדירות, מהעממיות ביותר ועד היוקרתיות ביותר. יש לכך לא רק משמעות כלכלית מרחיקת לכת לרבבות רוכשים, אלא גם פסיכולוגית ותודעתית.

הרעיון של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לתעדף את הפריפריה ולעצור את מחיר למשתכן, כבודו במקומו מונח, אולם איננו פותר את בעיית היסוד – העדר היצע בשוק באיזור הביקוש במרכז הארץ. לשם כך הצעתי בפגישותיי עם מקבלי ההחלטות להגדיל ב-30 אחוזים את זכויות הבנייה לקבלנים במרכז הארץ (מה שנקרא שבס- כחלון) ,כשבתמורה יתחייבו הקבלנים לשווק 30 אחוזים מהדירות במחירים מופחתים לזכאים, זוגות צעירים ,בני המקום וחסרי דיור. מדובר בפתרון שהינו לכל הדעות WIN WIN , הן לקבלנים, הן לרוכשי הדירות והן למדינת ישראל שתזכה תוך שנתיים-שלוש לגידול משמעותי ביותר בהתחלות הבנייה.

ועל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כבר דיברנו? השליטה שלה על מדיניות המכרזים במהלך שנים רבות תרמה משמעותית לא רק לעלייה מסחררת במחירי הדיור, אלא גם הדירה משוק הדיור את רוב רובם של הקבלנים, ובמיוחד הקטנים והבינוניים, ויצרה מצב של קרטל מתי מעט חברות בנייה גדולות שהשתלטו בפועל על השוק.

שומה על מקבלי ההחלטות בממשלה לשבור לאלתר גם את המצב הזה, בו מאות אלפי מועסקים בענף הבנייה, הופכים בעצם ימים אלה למובטלים והוא מהווה גורם מרכזי לסכנת אפקט הדומינו של התמוטטות מאוד חברות קטנות ובינוניות, שאותו ציינתי בראשית המאמר.

צריך גם למצוא פתרון מיטבי לאותם רבבות פועלים מהשטחים שחלקם הגדול לא נמצא באתרי הבנייה ותקוע ברשות הפלסטינית. שוק הדיור, לסבר את האוזן, זקוק לכ-55-60 אלף פועלים כאלה, כשבפועל כמות העובדים שנמצאים באתרים הינה כ-30 אחוזים בלבד, ואחוז זה עלול במהירות לרדת כלפי מטה ככל שיפול עלינו שוב סגר מאיים, לכן חייבים לייבא מידית 20-40 אלף עובדים זרים מסין, מולדביה, טורקיה וכדומה.

אלה, אדגיש, רק מקצת שבמקצת מהרעיונות שעל מקבלי ההחלטות בממשלה לאמץ. אם, חלילה, זה לא יקרה, אנחנו צפויים להתרסקות שאותה לא ידענו מעולם. אנא רישמו לפניכם! 

*כותב המאמר רוני מזרחי, הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו" 

 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות