banner
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום סטודיו תומאס
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום סטודיו תומאס

הפקרות במרכזים ליזמים וקבלנים – לאן נעלמו סעיפי הבטיחות?

מדוע אין כל זכר לדרישות בטיחותיות בקריטריונים החדשים של משרד ראש הממשלה לקבלנים ויזמים גדולים המבקשים לגשת למכרז? // דעה

עו"ד אלדן דנינו 14.12.2021

כשקראתי את הקריטריונים החדשים של משרד ראש הממשלה לקבלנים ויזמים גדולים המבקשים לגשת למכרז לפרויקטים ממשלתיים גדולים, חשבתי לרגע שאני מדמיין. עברתי עליהם שוב ושוב אבל לא מצאתי כל זכר לדרישה, ישירה או עקיפה, בכל מה שקשור לבטיחות. זאת בניגוד גמור לקריטריונים הקודמים שכן ציינו נושא זה. זאת, אדגיש, לאחר שלא פחות מ-13 עובדים מצאו את מותם ועוד מאות נפגעו באופן כזה או אחר במהלך השנתיים האחרונות, בפרויקטים ממשלתיים.

לטעמי קיימת רק מילה אחת להגדיר את המצב המביש הזה – ה פ ק ר ו ת ! ולא, ממש לא מצד הקבלנים, כי אם מצדה של מדינת ישראל. 

ואכן, אין זה סוד שנושא הבטיחות באתרי בנייה הפך במהלך השנה לחוכא ואיטלולא. הדיסוננס העצום בין הדברת והפטפטת של מקבלי ההחלטות מטעם המדינה, לבין המצב לאשורו באלפי אתרי בנייה שבהם מידי שנה נופלים עשרות פועלים אל מותם מאות רבים נפצעים קשה ונותרים נכים לכל ימי חייהם, נותר על כנו, כאילו דבר לא קרה.

העובדה שבמשך שנים אנחנו שומעים ממשרד העבודה וממנהל הבטיחות, הבטחות חוזרות ונשנות, אם זה בעניין תקן הפיגומים וכיוצ"ב, וגם לאחרונה על הכוונה להקים רשות ממשלתית מיוחדת לנושא הבטיחות, עומדת בסתירה מוחלטת לכך שלא רק שדבר וחצי דבר לא קודם במהלך השנים האחרונות, נהפוך הוא, הייתה נסיגה מוחלטת אחורנית.

הנסיגה באה לידי ביטוי בכך שאל תוך הוואקום, אותו החלל הריק שהותיר המצב האבסורדי בו בכל מדינת ישראל אין מספיק מפקחי עבודה מטעם משרד העבודה הרשות האחראית על ענייני הבטיחות, הרי שבחודשים האחרונים, חדרו פקחים עירוניים חסרי כל הכשרה בסיסית וחסרי כל הבנה בנושא הבטיחות, לטפל בענייני הבטיחות. מה שלא רק שלא הוריד את מספר התאונות, אלא אף הגדיל אותם בפוטנציה, וזאת תוך "אכיפה עקומה" הסוגרת באופן סיטוני אתרי בנייה על חריגות טכניות חסרות משמעות וגורמת שלא לצורך לנזק כלכלי כבד ביותר לחברות הבנייה.

הפקרות מצדה של מדינת ישראל, כבר אמרתי?
אני כותב את התובנות הללו, לא במקרה, לקראת סיום השנה הקלנדרית 2021 שהתאפיינה כידוע בקיפאון בהיצע הדיור. העובדה שבשנה הבאה עלינו לטובה, 2022, צפוי ההיצע לגדול, הינה בשורה מבורכת. עצתי למקבלי ההחלטות במדינת ישראל – הפסיקו לדבר גבוהה גבוהה, הפסיקו לדבר בשני קולות והפסיקו להאשים ולחבוט בציבור הקבלנים והיזמים בכל הקשור לנושאי הבטיחות, אלא רתמו את הקבלנים והיזמים, למאבק החשוב והבלתי מתפשר, בשמירה על הבטיחות, ולא באופן פופוליסטי, האמינו לי הם כמהים ומצפים לזה, אף יותר מכם. זכרו, רק ביחד נוכל לשנות את המצב. 

*כותב המאמר עורך-הדין אלדן דנינו הוא מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות