banner
אדריכל אייל אפל // שירעד ניסים
אדריכל אייל אפל // שירעד ניסים

עליית המס למשקיעים תפגע בהיצע הדירות ותגרום לעליית מחירים

השקעה בנדל"ן לאורך השנים הוכיחה את עצמה כהשקעה הכי בטוחה, מחירי הנדל"ן רק עולים ולא נראה שיש שינוי מגמה באופק. האדם הפשוט יספוג את המס

אדריכל אייל אפל 15.11.2021

תכנית הדיור הממשלתית שהושקה בתחילת השבוע ומכילה בתוכה, בין השאר, עליה של מס הרכישה על דירה שנייה מ-5% ל-8%. המהלך צפוי להתממש בימים הקרובים. שר האוצר ליברמן הסביר כי היו התחבטויות רבות סביב הנושא אך הוחלט לבסוף להעלות אותו כדי למתן את רכישת הדירות.

לדעתי, ההחלטה פופוליסטית ומפספסת את המטרה לשמה הועמדה מהניסיון שלנו חלק ניכר מהמשקיעים מעורבים בפרויקטים של קבוצות רכישה או קונים כחלק מקבוצות רכישה. בפרויקטים כאלו  מס רכישה הוא רק על רכיב הקרקע שמהווה 30-40% מערך הדירה כך שעלייה של 2-3% לא תשפיע ולא תמנע ממשקיעים להמשיך עם העסקה. 

מכיוון שהמדינה לא משקיעה בבנייה  לדיור ציבורי ו/או להשכרה לטווח ארוך,  השוק הפרטי בסופו של דבר הוא זה ש ״מייצר״ את הדירות האלה, לכן הפתרון לא באמת יפתור את הבעיה. בסופו של דבר כדי להוריד את מחירי הדיור המדינה צריכה לעודד בנייה ולא לשים חסמים .

יכול להיות שחלק מהמשקיעים יינטשו את הרעיון של השקעה בדירה , אבל עדיין בישראל השקעה בנדל"ן לאורך השנים הוכיחה את עצמה כהשקעה הכי בטוחה, מחירי הנדלן רק עולים ולא נראה שיש שינוי מגמה באופק. האדם הפשוט יספוג את המס. בגדול העלייה היא קטנה מדי בשביל לעשות שינוי מהותי בשוק. אם מסתכלים מבחינה מספרית, מדובר בדר"כ ברכישת דירות זולות ולא דירות יוקרה. 

בהתייחסו לשוק השכירות, בסופו של דבר שוק השכירות מוחזק עי המשקיעים הפרטיים, סביר שגם כאן המחירים ימשיכו לעלות. אמנם לא בצורה דרסטית כי העלייה היא יחסית קטנה. תמיד אחרי עליה כזו יש גם עליה במחירי השכירות אבל ההשפעה היא יחסית קטנה כי האחוז זניח. גם ככה שוק השכירות מאוד גבוה. 

לכן, אני סבור כי הפתרון היחידי לעודד ולהגדיל את היצע הדירות בשוק, הוא לא ע"י הטלת מיסים וחסמים, אלא לשחרר חסמים, מתן הטבות, לאפשר לשוק להגדיל את  ההיצע, שזו הבעיה החמורה איתה השוק מתמודד. הרי כל פעם שמטילים עוד מיסים וחסמים זה גורם לכך שיבנו פחות, ויהיה פחות היצע והמחירים יעלו. צריך לבנות יותר בתים, הממשלה צריכה ליזום בניה של דיור להשכרה בכמויות מאסיביות. בניה לזוגות צעירים, לשחרר את הפקק שנוצר. בנוסף, צריך לתת הטבות במיסים לדירה יחידה וראשונה. גם במכירת דירה יש מס מאוד גבוה ואת כל החסמים האלו צריך להוריד. במיוחד עבור אלו שהם לא משקיעים. אם אתה משקיע אז תשלם, אבל בשביל לשפר דיור אין צורך לשלם מיסים. 

אפיקי השקעה בחו״ל הם אומנם מפתים אבל כרוכים בהרבה סיכונים, לכן לא סביר שהמשקיעים הקטנים ״ירוצו״ להשקעות נדלן בחו״ל. ככל שהמיסוי בארץ יעלה אנשים יחפשו אפיקי השקעה אלטרנטיביים.  כרגע, בכל העולם יש חוסר בהירות בנושא נדל"ן בגלל הקורונה ובינתיים מדובר בשוק מסוכן למשקיע הקטן. לקנות דירה בברלין ובארה"ב זה עדיין נחשב הרפתקני מדי לעומת דירה בפריפריה שהיא נגישה, וכל בעיה ניתנת לטיפול מיידי. לעומת דירה בחו"ל, שלא מכירים את השוק.

*הכותב, אדריכל אייל אפל, הינו מייסד סטודיו "אפל אדריכלים"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות