banner
יהודה כתב // פוטו מרסלו אילת
יהודה כתב // פוטו מרסלו אילת

הקבלנים: ראשי הערים מערימים חסמים על קידום התחדשות עירונית

"העובדה ש- 2.5 מיליון בתי אב מחוסרים במיגון מדירה שינה אבל את ראשי הערים זה פחות מעניין והם מערימים חסמים על קידום התחדשות עירונית ועל החלטות מנהל התכנון", כך אמר יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז בפתח היום השני של כנס הנדל"ן השנתי

תמונה: יהודה כתב // פוטו מרסלו אילת

"זוהי תקופה מאתגרת ביותר בענף הנדל"ן, תקופה של חוסר וודאות מדינית ופוליטית המשפיעה ישירות על הענף שלנו. העובדה ש 2.5 מיליון בתי אב מחוסרים במיגון מדירה שינה אבל את ראשי הערים זה פחות מעניין והם מערימים חסמים על קידום התחדשות עירונית ועל החלטות מנהל התכנון לסיים את תוקף התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים תמ"א 38, אמר יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז בפתח היום השני של כנס הנדל״ן השנתי של האגון, "התחדשות עירונית היא התשובה למיגון ובטיחות האזרחים. ראשי ערים בחלק מהערים לא רוצים תושבים חדשים זה אבסורד! אני מציע מודל אמריקאי לשנות את הארנונה כמו בארה"ב-  2.5 אחוז מערך הנכס, על כל הנכסים. זה יעודד ראשי ערים לעלות את ערך הנכסים כך שיוכלו לגבות ארנונה גבוהה יותר. זו השיטה. תהיה בעיה בפריפריה כי הנדל"ן נמוך אך יש שיטה של איזונים". כתב התייחס לנושא הבטיחות בעבודה ואמר: "בטיחות בעבודה, זה נושא קשה והוא בדמינו ונפשינו אנחנו צריכים להגיע לאפס הרוגים! נשיא ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ הרים את זה לראש סדר העדיפויות ואני מחזק אותו. האשמה היא לא רק עלינו, אנחנו חלק מהפאזל אבל זה גם חינוך ותרבות של עובדים ואנחנו צריכים להיות ערניים לעניין הזה. אנחנו משקיעים בתחום הזה הרבה אנרגיה. אני קורא לכולם במיוחד לרגולציה שיעשו כל מה שצריך כדי למנוע את התאונות".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי: ״ממשלת המעבר יוצרת מצב של ״שלטון של פקידים״ ואין מנהיגות כלכלית. זה משפיע לרעה על הצע הדירות. הימים האחרונים המחישו למה טועים ראשי הערים המתנגדים לתוכנית תמ"א 38, שבמסגרתה גם מחזקים מבנים וגם מוסיפים ממ"ד לכל דירה. מי שמתנגד לתוכנית תמ"א 38 מסכן את תושבי עירו. ישנם היום 2.5 מיליון איש בגוש דן והדרום ללא מרחב מוגן. נוכחנו לדעת שהאוייב לא מתחשב בשיקולים מישניים של ראשי ערים והוא מנסה להרוג אזרחים״.

אלי כהן שר הכלכלה וחבר הקבינט הביטחוני מדיני פוטו מרסלו
אלי כהן שר הכלכלה וחבר הקבינט הביטחוני מדיני פוטו מרסלו

שר הכלכלה וחבר הקבינט הביטחוני המדיני, אלי כהן, אמר כי: "אם בעתיד אקבל את אחד התיקים של האוצר או הבינוי, אפעל לקדם שינוי בשיטת התכנון והבנייה ומעבר לבנייה ניפחית. זה מיותר בעיני לבוא ולאשר תכניות בוועדה המקומית או המחוזית. הדבר הזה יבוא וישחרר את הפקק ויקצר זמנים. היום מי שמשלם על ההתארכות הזו זה הזוגות הצעירים. אם זה עובד במנהטן , מפיסות הנדל"ן היקרות בעולם אין סיבה שזה  לא יעבוד כאן ולדעתי רוב המהנדסים והאדריכלים אנשים ישרים ומי שירמה ילך לכלא". בעניין הארכת מחיר למשתכן ציין כהן כי : "מחיר למשתכן היא תכנית נדרשת אבל צריך לעשות בה התאמות. צריך להגדיל את ההיצע כי הביקוש קבוע ולא ישתנה. יש אלפי עולים חדשים מידי שנה והאוכלוסייה מתרבה ריבוי טבעי אני חושב שצריך לעזור לזוגות הצעירים אבל זה בא על חשבון המדינה. לא צריך להיות במחיר למשתכן דירות גדולות 5 ו 6 חדרים או דירות מיוחדות כי התוכנית נועדה כדי לעזור לזוגות צעירים וצריך כמה שיותר דירות קטנות. אנחנו נצטרך בעתיד להגדיל את תקציב הביטחון וצבא חזק כמו שיש לנו עולה הרבה כסף לכן חשוב להמשיך ולחזק את הכלכלה".

חכ אורלי לוי אבקסיס כנס הנדלן ארגון הקבלנים והבונים תא והמרכז // צילום: פוטו מרסלו
חכ אורלי לוי אבקסיס כנס הנדלן ארגון הקבלנים והבונים תא והמרכז // צילום: פוטו מרסלו

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, העבודה- גשר, אמרה כי: " המדינה צריכה לעודד קבלנים לבנות בפרפריה על ידי ניוד זכויות. כך שתיהיה להם כדאיות כלכלית לבנות גם בפריפריה. קיימת מדיניות בנושא הדיור נבחרי הציבור צריכים לקחת לידיים את המושכות כי היום הפקידים הפכו לבעלי הבית. תוכניות עבר דוגמת בנה ביתך בפריפריה הגיאוגרפית הוכיחו עצמן בעבר והביאו לכך שאוכלוסיות חזקות נשארו באותן ערים ובאותם ישובים . גם היום צריך לתת תמריץ לדיור בפריפריה. אם ב 2007 כדי לקנות דירה היה צריך 96 משכורות היום זה 120 משכורות, אין הרבה צעירים שיכולים להביא הון עצמי אם אין להם הורים עם יכולת כלכלית. הון עצמי הוא פועל יוצא של הפערים הכלכליים כאן . גם הדיור הציבורי במדינת ישראל הוכיח את עצמן אבל למרות זאת, כיום הוא התצמצם והכספים שהיו מיועדים לחדש את מלאי הדירות נלקחו לטובת פרויקטים אחרים. אין דיור ציבורי שיענה על הצרכים של אותן אוכלוסיות שצריכות אותו ויש זכאים לדיור אבל אין להם דירות, המדינה מעדיפה לתת השתתפות בשכר דירה והעלות השנתית היא 2 מיליארד שקלים אולם לחלק מהזכאים אין כלל יכולת לשכור דירה עדיף היה לקחת סכום זה לטובת בניית דיור ציבורי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות