banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

בכירים בענף הנדל"ן בעקבות ירידה בהתחלות הבנייה: "מודאגים"

על מגמה מתמשכת של אי ודאות, מחסור ביחידות דיור למגורים, החלטות ממשלה שלא בדיוק תרמו למצב והמשבר שרק הלך והחריף עם פרוץ הקורונה – כל הדעות והפרשנויות לירידה של 29% בהתחלות הבנייה

בעקבות נתוני התחלות הבנייה שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה  (הלמ"ס), בכירים בענף הנדל"ן מתייחסים לדיווח, לפיו ברבעון השני של השנה נרשם שיא שלילי של התחלות בניה ברחבי הארץ עם 9,445 דירות סך הכל, הנתון הנמוך ביותר מאז הרבעון השלישי של 2012. בהשוואה לרבעון הקודם, רבעון ראשון של 2020, מדובר בצניחה בשיעור 29% בהתחלות הבנייה. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – מדובר בירידה דומה אך בשיעור נמוך יותר – 26.8%.

עו"ד זיו כספי // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד זיו כספי // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות': "הירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השני צריכה להדאיג מאוד את ממשלת ישראל. מדובר בתולדה של הסגר הראשון. למרות שלכאורה ענף הבנייה הוגדר כענף החיוני הרי שבפועל השוק היה במצב של אי ודאות ומורל נמוך של הרוכשים והיזמים. לצד ההיבטים הפסיכולוגיים שהביאו לירידה ברכישת דירות ולירידה בכניסה לפרויקטים חדשים הרי שהיו חסמים בירוקרטיים קשים שלא אפשרו את הבנייה בפועל גם ליזמים שרצו להתקדם. קושי מול ועדות התכנון, קושי מול הרשויות, קושי לקבל היתרי בנייה, קושי בקבלת מימון בעיקר ליזמים הקטנים והבינוניים. את התוצאה של הקשיים האלו אנו רואים היום בנתוני הלמ"ס. הבעיה היא שהיום אנחנו ערב לקראת סגר נוסף והמשמעות היא שהמגמה תמשך ואנחנו נראה גם ברבעונים הבאים ירידה בהתחלות הבנייה שמשמעותה לאורך זמן היא מחסור בדירות והמשך עליית מחירים".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "עד שהפקידים לא יתעוררו משנתם ובמקום משחקי אגו של משרדי ממשלה וגופים הנאבקים זה בזה, יתחילו לשחרר את  השוק, להגדיל זכויות לקבלנים ובמיוחד באיזור הביקוש, לקצר את הויה דולורוזה של ביורוקרטיה ולהוריד מיסוי מיותר, שוק הדיור לא יזוז ולא יצליח לשבור את תקרת הזכוכית של 50 אלף דירות. ומה שחמור מכך: הנתון הזה יביא בהכרח כבר בתקופה הקרובה לתדלוק רמות המחירים בשוק הדיור!".

איילת רוסק, מנכלית מכלול // יחצ
איילת רוסק, מנכלית מכלול // יחצ

איילת רוסק, מנכל"ית ומבעלי חברת מכלול: "נתוני התחלות הבנייה צריכים להדליק נורה אדומה. ברבעון השני יש ירידה חדה בהתחלות בנייה בבנייה למגורים בכלל וגם בנתח התחדשות עירונית. החשש הגדול הוא מהמשך המגמה. התוכנית החלופית לתמ"א 38 בעייתית, שכן היא מעבירה את מרכז הכובד לרשויות המקומיות. ככל שראשי הרשויות לא ירצו התחדשות בשטחן אז יוזמות של דיירים ושל קבלנים ייעצרו. גם בתחום הפינוי בינוי אנחנו לא רואים התקדמות. בחודש מאי פורסם מסמך ממשלתי להסרת חסמים ובין היתר הוצע להוריד את אחוזי ההסכמה של דיירים על מנת לאפשר ליותר פרויקטים תקועים לצאת לדרך, אולם עד עתה המסמך לא התקדם לידי חקיקה. בתחום המגורים, השבוע אושרה תוכניתו של ליצמן, אך ליצמן התפטר ונותרנו עם תוכנית ללא תקציב. לטווח הקרוב הייתי ממליצה ליזמים ודיירים שכבר החלו לקדם תוכניות במסגרת תמ"א 38 להאיץ הליכים, להגיע לפשרות, לקדם מימון ולצאת לדרך, כי נראה שהסיכוי לחזק את הבניינים בדרך אחרת רק הולך ומתרחק".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "הוצאת המונופול מידי רמ"י שהפכה ל"קרית הותיקן" של שוק הדיור ופתיחת השוק למכרזים מוזלים לכל הקבלנים, הינה מפתח לעלייה בהתחלות הבנייה. לצערי, וככל שהביקושים עולים לעומת ההיצע הדל, וככל שמספר משקי הבית עולה בהתמדה עקב ריבוי האוכלוסיה, אנחנו צפויים לעליות מחירים מחודשות ובמיוחד עקב המחסור הקריטי בדירות במיוחד באיזור הביקוש במרכז הארץ".

ישראל אברמוב // צילום: יח"צ
ישראל אברמוב // צילום: יח"צ

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות: "הכשלון של הפיכת ההתחדשות העירונית למנוע צמיחה לשוק הדיור כולו, הינו המפתח לנתון המאכזב של התחלות בנייה. במקום לנגוס נתח של 30 אחוזים משוק הדיור ולהגיע ל-20-25 התחלות בנייה, ישנן כיום בקושי רב 8000 התחלות בנייה בהתחדשות עירונית, שזה כ-16 אחוזים בלבד מהשוק. רק טיפול שורש בנושא, כולל הגדלת הזכויות לתמא 38/2 והקלות בהיטלי השבחה והשתתפות המדינה והעיריות בתשתיות ציבור משלימות, יביאו למפנה הנדרש!".

רמי צרפתי מנכ"ל ובעלים של חברת רמי צרפתי // צילום: שרית צרפתי
רמי צרפתי מנכ"ל ובעלים של חברת רמי צרפתי // צילום: שרית צרפתי

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי: "מגיפת הקורונה שאותותיה החלו כבר בסוף שנת 2019 בעולם, ובתחילת שנת 2020 בישראל, הכניסה לשווקים בכלל ולשוק הדיור בפרט מרכיב גדול של אי-ודאות. בעוד שקצב הירידות של התחלות הבנייה והאטת ביצוע פרויקטים היה ניכר פחות ברבעון הראשון, היה צפוי שהרבעון השני יהיה זה שיספוג את הירידה המשמעותית יותר כתוצאה מן המשבר. בין הסיבות לכך ניתן למנות מחסור ושיבוש בזמינות כוח אדם מקצועי לעבודות הבנייה וזאת בשל סגירת השמיים לחברות זרות וכן בשל הטלת סגרים בתחומי ישראל והרשות הפלסטינית, חשש של חלק מהחברות הקבלניות מהגדלת סיכון בתקופת אי-ודאות במיוחד בפרויקטים גדולים, וחוסר הוודאות הכלכלית בקרב הרוכשים. רמת הביקוש לדירות על בסיס שנתי גבוהה באופן קבוע ביחס להיצע הדירות, ולכן אני מאמין שעם התבהרות משבר הקורונה, ישוב השוק להתחלות בניה מסיביות על מנת לספק את הביקושים ולגשר על הפערים שנפתחו במהלך השנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה. במידה ולא יגדלו התחלות הבניה אז בעוד שנה-שנתיים תהיה עליית מחירים מסיבית".

עומרי ראובני // יחצ
עומרי ראובני // יחצ

עומרי ראובני, סמנכ"ל שיווק בקבוצת איציק תשובה: "הירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השני של השנה נוצרה בשל אי הוודאות ששררה בשוק בשל מגיפת הקורונה. בחודשים מרץ, אפריל ומחצית מאי המשק היה בסגר ובמצב של תת פעילות למרות שענף הבנייה הוחרג והוגדר כענף חיוני. השילוב של אי הוודאות והקושי הפיזי לקדם פרויקטים יצר ירידה בהתחלות הבנייה. אני מעריך שברבעון השלישי המצב השתפר במעט, אך עם זאת גם כשמסתכלים קדימה הרי שאני לא צופה התאוששות גדולה בהתחלות הבנייה, שכן יש עצירה בשיווק קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל, ומדובר על ירידה של כ-90% בשיווק קרקעות על ידי המנהל. עובדה זו יחד עם ההודעה על התפטרותו של שר השיכון והבינוי מותירה את הענף ללא מלאי דירות לבנייה וללא יד מכוונת ורצוי שממשלת ישראל תתעשת במהרה ותאפשר לענף לחזור ולבנות בהתאם לצרכים הקיימים בשוק, שכן מחסור בדירות למגורים באזורי הביקוש יגרום בקרוב לעליית מחירי הדירות".

יעקב אטרקצ'י - מנכ"ל ומבעלי חברת אאורה // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
יעקב אטרקצ'י – מנכ"ל ומבעלי חברת אאורה // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה ישראל: "הירידה הכוללת בהתחלות הבנייה ברבעון השני ממשיכה את הירידות של הרבעונים הקודמים והשנים הקודמות והתוצאה היא עליית מחירי הדירות. משבר הקורונה רק החריף את המצב ואנו חוששים מעוד עליית מחירים משמעותית לאור העובדה שהביקוש עדיין גבוה וההיצע לא גדל.  חשוב לציין שלמרות משבר הקורונה אנחנו רואים עדיין ביקושים גדולים שרק עלו . המשמעות היא שהפער בין ההיצע לביקוש רק יחמיר עם סיום המשבר והמשמעות היא עליית מחירים חדה. הכלי המרכזי כיום להגדלת היצע הדירות  באזורי הביקוש הוא התחדשות עירונית – ועל כן ככול שיוסרו הבירוקרטיות והמערכת תתיעל יוכלו היזמים והקבלנים לקדם פרויקטים של התחדשות בקצב מהיר.

אלי אביסרור // צילום: שמואל אדלר
אלי אביסרור // צילום: שמואל אדלר

אלי אביסרור, מ"מ התאחדות בוני הארץ ומנכ"ל אביסרור משה ובניו: "נתוני התחלות הבנייה מדאיגים ואני חושש מפני התמשכות המגמה גם בהמשך. כבר שנים מדברים על כך שקצב גידול האוכלוסייה הוא כזה שב-2040 יהיה מחסור של יותר מ-1.3 מיליון דירות. הנתונים הנוכחיים משקפים את הסגר הקודם במרץ-אפריל וכיום אנחנו ערב סגר נוסף ונראה שהקורונה לא תעזוב אותנו בעתיד הקרוב – וזה עלול להשפיע לרעה גם על התחלות הבנייה ברבעונים הבאים. כדי שהמשק יוכל איכשהו לאזן את הנתונים הגרועים בעתיד תוך התמודדות עם הקורונה, הממשלה צריכה לדאוג לכל המסביב – קיצור משמעותי בהליכי הרישוי, שחרור חסמי בירוקרטיה, המשך עבודה תקין ומהיר של ועדות התכנון וכיוצא בזה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות