banner
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

חגי רזניק סוגר דלת אחת ומבטיח שהדלת החדשה היא רק ההתחלה

חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא וחבר מפלגת "גשר" הטרי, סוגר חשבון עם הקדנציה במשרד, חושב שחייבים להקים את הקרן להתחדשות עירונית, מסביר למה דווקא אורלי ומבטיח להמשיך להיות הקיבוצניק החברתי. זמן לאהבות הפרטיות? "עליי להשתפר בכך" // ראיון

תמונה: חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא, הוא איש שאוהבים לאהוב. אולי זה הסיפור האישי המרגש שעומד מאחוריו כילד בסיכון שהוצא מביתו והתגלגל לקיבוץ רביבים, שם הוא חי עד היום ואולי זה דווקא הרצון שלו לאהוב אחרים. בראיון ל"מגדילים", בין כל הטייטלים שאפשר להדביק לו, מאותו ילד וקיבוצניק ועד להפיכתו לפוליטיקאי, הוא בוחר להגדיר את עצמו מחוץ לסטיגמות: "בן אדם הגון", הוא אומר, "הטייטלים פחות מעניינים".  

גאה בתדמית הקיבוצניק
רזניק, 41, מי שמצא את עצמו בשירות הציבורי הסיזיפי מגיל צעיר, כמנכ"ל המועצה האזורית רמת הנגב, וטיפס כל הדרך לכיסא מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון,  הצליח איכשהו להמשיך ולהחזיק בתדמית של "הקיבוצניק" החברתי, שמסמל את ערכי ההתיישבות והשיתופיות. "ראשית אני גאה להחזיק בתדמית זו", הוא אומר, "הפן החברתי חשוב ביותר עבורי ובזכותו הגעתי לכדי החלטה לשמש כנבחר ציבור. ערכי הקמת המדינה והיסודות שיצקו כאן, חייבים להיות העוגן בהמשך דרכנו בטווח הארוך. המטען של כל אחד ואחד מאתנו מביא עמו מתוך תדמית נוף ילדותו ובגרותו, משרתים אותו במשימות העומדות לפניו. היה לי מזל שנשלחתי לקיבוץ רביבים שבנגב בתקופת הנעורים, לערכים שינקתי שם, יש משקל רב בעשייתי הציבורית".

חגי רזניק // באדיבות דוברות המשרד
חגי רזניק // באדיבות דוברות המשרד

"הקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא אפשרה את יישום תכנית הדיור הציבורי"
רזניק, מי שכיהן כיועץ בכיר לשר הבינוי והשיכון הפורש, יואב גלנט ומשם קיפץ לתפקיד מנכ"ל המשרד, תבע את חותמו במשך זמן קצר יחסית. מאז שמונה לתפקיד בשנת 2017 ועד לפרישתו בסוף 2018, הוא ביסס את מעמדו, למד להכיר את השטח, לא פסח על כנסים, אירועים ופגישות עם כל הקשת הרחבה הנוגעת לענף הנדל"ן בארץ וגם לא על אף אמירה משמעותית בתקשורת. כל אלו, בין היתר, הפכו אותו לדמות מוכרת ומוערכת.

מה שעוד ביסס את מעמדו היתה ידו, שנגעה כמעט בכל מהלך משמעותי שהובילה הממשלה בתחום הנדל"ן בארץ. אם תשאלו אותו, אין רגע או נושא אחד מיוחד "שעשה לו את זה". "המשרד ידע מהפכה רחבה בהתייחסות לדיירי הדיור הציבורי. בכל פעם שזכאי לדירה ציבורית קיבל מפתח לדירה זה היה רגע מספק עבורי, רגע של אושר", הוא אומר כשנשאל על רגעים של סיפוק בארבע השנים האחרונות, "כשאכלסנו מאות דירות שהיו ריקות זה היה רגע מספק, כשהתנענו בנייה יחד עם משרד הקליטה והעלייה של כ-2,650 יח"ד לדיירי הדיור הציבורי זה היה רגע מספק, וכמובן כשיזמנו את תכנית 'לגור בכבוד' והנחנו אותה על שולחן האוצר זה היה רגע מספק, התחושה הייתה שהנה, מצאנו את הפתרון הראוי והנכון למצוקת הדיור הציבורי. לצערי הקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא אפשרה את יישומה".

הסכם גג בשדרות במעמד ראש הממשלה // צילום: ששון תירם
הסכם גג בשדרות במעמד ראש הממשלה // צילום: ששון תירם

חייבים להקים את הקרן להתחדשות עירונית בפריפריה
אחת התוכניות היותר שנויות במחלוקת בהן טיפלו גלנט ומנכ"לו, היא "מחיר למשתכן", שספגה טונות של קיתונות וספגה האשמות כ"מקפיאת הענף" הרשמית.  לשאלה האם מחיר למשתכן היא התשובה לכל השאלות או לפחות לבעיית הדיור, עונה רזניק: "תכנית מחיר למשתכן היא רק חלק מהפתרון. היא נותנת מענה לעשירונים 7-10, אבל מה עם העשירונים התחתונים שזועקים מבוקר שיתנו מענה לצרכיהם? שם צריך לתת את הדעת".

באשר להתחדשות עירונית, כפתרון עתידי לבעיית הדיור והתחדשות הערים, אומר רזניק: "התחדשות עירונית היא כלי מרכזי לבניית עתודה אורבנית במדינת ישראל. ההתחדשות מייצרת הטרוגניות של האוכלוסייה, יוצרת חיזוק תשתיות פיזיות, ולא פחות חשוב-משדרגת את דירות הדיירים במרקם הישן. לצד זאת, על מנת שתהיה התחדשות עירונית אינטנסיבית, תצטרך המדינה להשלים את הקמת הקרן להתחדשות עירונית בפריפריה. לייצר הסכמי מסגרת ולהוביל מהלך תכנוני כולל".

לעניין זה, מנקודת מבטך, האם הבירוקרטיה הממשלתית, המוניציפלית או ועדות התכנון תוקעות מקלות בגלגלי הפיתוח וההתחדשות?
"קיימים חסמים. כמובן שניתן תמיד לפשט את הליך התכנון, אך לצד זאת, גורם מרכזי לקידום התכנון הוא: ניהול, ניהול וניהול! במקומות מסוימים שנתקענו, ידענו לעבוד מול גורמי התכנון וזכינו לשיתוף פעולה מצד מנהל התכנון".

ניהול אדמות המדינה על ידי רמ"י – מוצדק או שצריך לפרק אותה?
"רשות מקרקעי ישראל מנהלת את קרקרע המדינה בתוקף חוק רשות מקרקעי ישראל. ההסתכלות בדי.אן.אי הארגוני של רמ"י לאורך השנים, היה של הסתכלות כלכלית גרידא. אין ספק שהרבה פעמים עולם הערכים צריך לגבור על ההסתכלות הכלכלית. די להביט בעימות שהיה לי בשעתו עם הרשות על השילוב של דירות לנכים ולדיירי דיור ציבורי במסגרת מכרז הקרקע בבאר יעקב. אני גאה להגיד שבזכות שעמדתי על הרגליים האחוריות, נבנות כעת בבאר יעקב כ-40 דירות ועד לסוף השנה נבנו כ-100 ברחבי הארץ, ועדיין מדובר בטיפה בים, שהוכחנו כי היא אפשרית ולפיכך תכנית לגור בכבוד תיקח משוואה זו צעד אחד קדימה, שכן קרקע המדינה נועדה בין השאר לשרת גם את השכבות החלשות".

השר גלנט וחגי רזניק // באדיבות משרד הבינוי והשיכון
השר גלנט וחגי רזניק // באדיבות משרד הבינוי והשיכון

ואי אפשר לסגור את הקדנציה של רזניק בלי לשאול על התקרית בינו לבין משרד האוצר, במהלכה הוא הדיח את צוות האוצר בדיון על תכנית הדיור הציבורי. מה קרה שם שהתפוצצת על האוצר על רקע הדיור הציבורי? "לצערי, משרד האוצר דיבר בשני קולות, מצד אחד זעק שחשוב לקדם דיור ציבורי ומנגד הערים קשיים רבים. במסגרת זו פעלתי להדיח את נציגי האוצר מהוועדה ודרשתי להחליפם בנציגות בכירה שאכן הגיעה. עם השלמת התכנית, הגשתי אותה לשר האוצר והודעתי על התפטרותי".

הקדנציה של רזניק, כאמור, הסתיימה בדצמבר 2018, עת הוא הודיע על הצטרפותו למפלגת "גשר", בראשות אורלי לוי אבקסיס. מבחינתו היה מדובר במעבר טבעי לחלוטין: "תחת השר גלנט זכיתי לחופש פעולה וגיבוי לקדם את הנושאים החברתיים הקרובים והחשובים לליבי", מסביר רזניק, "במשך 4 שנים, עמדה לצידי חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס בכל רצון לקדם נושא חברתי בוועדות הכנסת. מיד עם סיום תפקידו של השר, היה לי טבעי להצטרף לכח המרכזי שהקימה אורלי לוי אבקסיס".

אבל למה דווקא אורלי?
"אורלי התגלתה במרוצת השנים כפרלמנטרית מבריקה שהניפה דגלים חברתיים שננטשו בהנהגה הישראלית: דיור ציבורי, מענקי הרופאים בפריפריה, הטיפול בקורבני עבירה, חינוך ורווחה. מעבר לכך, החיבור האישי שלי לאורלי היה מידי, היו לנו שיתופי פעולה מוצלחים וחברות כנה". כנבחר ציבור מבטיח רזניק לקדם בראש ובראשונה את צרכי הציבור המוחלש בישראל, "הן בקידום בעיית הדיור הציבורי שקרובה לליבי, הן בעולם הטיפול בפריפריה, חברתית ופיזית, חינוך ורווחה", ולא לשכוח מאיפה הוא בא, "כמי שיצא מהבית בצו שופט והיה לו מזל שהגיע לקיבוץ רביבים, הבנתי במהלך השנים שמזל אינו מדיניות ויחד עם אורלי לוי, בכוונתנו לקדם הזדמנות שווה לילדי ישראל", הוא מסכם.

5 קטנות עם חגי רזניק

כחלון?
"אנחנו נציג דרך חברתית אמיתית".

גלנט?
"בנאדם מדהים ושר מצוין. נתן לי הזמנות גדולה לכהן כמנכ"ל".

ענף הנדל"ן ביום שאחרי הבחירות?
"טיפול רחב בכלל שכבות האוכלוסייה ושימוש בהתחדשות העירונית ככלי מתקן".

מה זה קיבוץ בשבילך?
"בית".

ילדים, משפחה, אהבה – איך אתה מוצא זמן להכל?
"לא מוצא מספיק זמן ועליי להשתפר בכך".

ילד בסיכון, קיבוצניק, סופר, איש רוח, איש ציבור או פוליטיקאי – עם מה מכל ה"טייטלים" אתה הכי מזדהה?
"הטייטלים פחות מעניינים, הכותרות לא חשובות אלא הרצון העז להישאר בנאדם הגון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות