banner
שר האוצר משה כחלון // צילום איתמר סיידא
שר האוצר משה כחלון // צילום איתמר סיידא

מועצת מקרקעי ישראל האריכה את תוכנית מחיר למשתכן בשנה

עד כה הוקצו קרקעות לבניית יותר מ- 90,000 יחידות דיור במחיר למשתכן. יו"ר מועצת רמ"י, שר האוצר משה כחלון: "מברך את חברי מועצת מקרקעי ישראל שאישרו את ההחלטה החשובה הזו ולא נתנו לפלונטר הפוליטי למנוע את ההחלטה לטובת הזוגות הצעירים"

תמונה: משה כחלון // צילום איתמר סיידא

מועצת מקרקעי ישראל בראשות שר האוצר משה כחלון, החליטה להאריך עד ל 31.12.20 את תוקפה של תוכנית מחיר למשתכן: "במטרה להיענות לצרכי הדיור של ישראל וכדי לייצר וודאות בשוק הדיור", כך לעמדתה. 

מנתונים שהציג מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, בפני המועצה, עולה כי מאז הופעלה תוכנית מחיר למשתכן ב 2015 פורסמו מכרזי קרקע עבור 115,912 יח"ד ובוצעו עסקאות עבור קרקע לבניית 90,542 יח"ד. כ-80% מיח"ד שרמ"י הקצתה יועדו לתוכנית מחיר למשתכן (71,489) לעומת כ-20% לשוק החופשי (19,053). ההנחה על הדירות נעה בין 19%-25% משווי הדירה, מאות אלפי ₪ לכל דירה. שר אוצר, משה כחלון, ציין כי: "בהנחה שקצב שיווקי מחיר למשתכן ב-2020 יהיה דומה לקצב השיווק ב-2019, צפויה הנחת קרקע לציבור במסגרת מחיר למשתכן, בשווי 1.1 מליארד ₪. הכנסות המדינה כתוצאה משיווקי מחיר למשתכן מאז החלה התוכנית ב2015 , הן למעלה מעשרה מיליארד וחצי ₪". 

עוד בין הנתונים שהוצגו- השיוון המצטבר של ההנחות במחירי הקרקע שניתנו לציבור כחלק ממחיר למשתכן עומדות על 6.265 מיליארד ₪. "נתוני מחקר של מטה הדיור הלאומי מראים שהתוכנית חסכה לציבור למעלה מ-20 מיליארד ₪, יחס של למעלה משלושה שקלים על כל שקל שהמדינה השקיעה", נמסר עוד, "מאז הופעלה מחיר למשתכן נרשמו אליה 133,526 משקי בית ו-8,153 משקי בית משפרי דיור. 65,633 בתי אב מהנרשמים, זכו בדירה. זאת מתוך כ-72,000 דירות שהוגרלו. 26,712 משקי בית מהזוכים בהגרלות, בחרו בדירה".

כחלון, מסר כי: "תוכנית מחיר למשתכן הביאה למהפכה בשוק הדיור בכך שהעלתה סוף סוף את הזוגות הצעירים לראש סדר העדיפויות הלאומי. לראשונה מזה שנים, לזוגות הצעירים יש הזדמנות אמיתית לרכוש דירה במחיר הוגן, והם קופצים על ההזדמנות הזו. אנחנו רואים זאת בנתוני ההרשמה לתוכנית ובנתוני המשכנתאות. אישור הארכת התוכנית על ידי כלל גורמי המקצוע, מוכיחה את ההצלחה שלה ואת החיוניות בכך שתימשך. אני מברך את חברי מועצת מקרקעי ישראל שאישרו את ההחלטה החשובה הזו ולא נתנו לפלונטר הפוליטי למנוע את ההחלטה לטובת הזוגות הצעירים." 

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "תוכנית מחיר למשתכן בשילוב שיווקי קרקע לדיור על ידי רמ"י, בהיקפים שלא היו מעולם, חסלו למעשה את המחסור שנוצר בשנים הקודמות בקרקע לדיור ויצרו הזדמנות טובה לדיור עבור אזרחי ישראל."

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות קרדיט צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות // צילום דרור סיתהכל

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, יהודה כתב הגיב להחלטה ואמר כי: "תוכנית מחיר למשתכן מנציחה את הפריפרייה. ויוצרת פערים סוציאליים ודמוגרפיים. אין כל הגיון שאחד יקבל הנחה של מליון שקלים ויותר במרכז למשל בראשון לציון, ואחר יקבל הנחה של מאה אלף שקלים בלבד בפריפרייה, בדימונה למשל. מדובר בתוכנית שעלותה למדינה כ 10 מיליארד שקלים אותם המדינה יכלה לקחת לטובת תוכניות יותר רלוונטיות.  מבחינתי מדובר בתוכנית למסתכן ולא למשתכן. קבלנים אמנם מצטרפים ומתחרים על קרקעות במכרזי התוכנית אולם בעיקר משום שעליהם להביא עבודה לחברה שבבעלותם ומכיוון שאין קרקעות זמינות אחרות בשוק. אולם, הם נכנסים לתוכנית לא בשמחה אלא מכורח המציאות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות