banner
אור יהודה // באדיבות דוברות העירייה
אור יהודה // באדיבות דוברות העירייה

עיריית אור יהודה מקדמת מול רשות התעופה בקשה להקלות למטרת בנייה לגובה בעיר

בעירייה הזמינו סקר ייחודי בתיאום עם רשות התעופה, זאת במטרה לבחון הקלות בנייה לגובה ובכך לאפשר יציאה לפועל של תוכניות בנייה בהיקף של אלפי יח"ד חדשות ובהתחדשות עירונית. ראש העיר, ליאת שוחט: "מקווה שהמלצות הסקר יאומצו"

 

הסקר נכתב במסגרת ייעוץ ללשכת התכנון המקומית אור יהודה, מתוך רצון של העירייה לבחון אפשרות ליישום הקלות אזוריות בהגבלות גובה הבנייה, זאת לאור השפעות המרחב האווירי והקרבה לשדה התעופה בן גוריון, ולאחר שהעירייה פעלה בתיאום הזמנת הסקר מול רת"א (רשות התעופה האזרחית). "הקלות אזוריות נועדו לייעל תהליכי תכנון בהיקפים משמעותיים שהם בעלי השפעה ציבורית יוצאת דופן, לנטרל אי-וודאות תכנונית ולמצות זכויות בניה פוטנציאליות ובלבד שהדבר עומד בתנאים שנקבעו מבחינת השפעה על התעופה", נכתב ברקע לסקר. 

כידוע, החל משנת 1997 נקבעה מגבלת גובה המאפשרת בנייה של עד 86 מטר מעל פני הים במרבית העיר (כ-15 קומות מקסימום) אולם בשנים האחרונות אושרו חריגות מעבר לכך של עד 10 מטרים (כ-3 קומות נוספות) בתכניות נקודתיות, כל זאת כתוצאה מההתפתחויות הטכנולוגיות בענף התעופה המאפשרות בחינה מחודשת של המגבלות כפי שנקבעו בתמ"א 2/4 בשנת 1997. 

הסקר התעופתי, שהוזמן על ידי אגף ההנדסה בראשות אדר' ליאת בן אבו, מניח על השולחן הצעה קונקרטית לשינוי הגבלות הגובה המושתות בתחום העיר תוך שמירה על רמת בטיחות הטיסה הנדרשת בתשתיות התעבורה האווירית בנתב"ג, ובין היתר, מציג תמונת מצב כזו שמאפשרת לעירייה להגדיל משמעותית את מספר הקומות שניתן לבנות באזורים רבים בעיר.

במסגרת הסקר עלה כי בגבולות העיר אור יהודה מקודמות מספר תוכניות מועדפות לדיור במסגרת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. כמו כן, מקודמות בעיר תכניות של התחדשות עירונית ומיזמים פרטיים רבים הכוללים היקפי בינוי משמעותיים. ראוי לציון, כי בעוד אוכלוסיית העיר גדלה בכ -0.4% בשנה בממוצע בעשור שקדם לשנת 2018 ,  במהלך השנים 2018 ו-2019 לא נרשם גידול במספר הדירות למגורים בתחום העיר. בתוך כך, אוכלוסיית העיר, המונה כ-37,000 תושבים צפויה על פי העירייה להכפיל את עצמה בשני העשורים הקרובים.

"הקושי בפיתוח העיר נובע במידה רבה עקב הסמיכות לשדה התעופה בן גוריון, המשית מגבלות בנייה בחסות תמ"א 2/4 שמטרתן לשמר את בטיחות הטיסה המקובלת. להגבלות גובה הבניה יש השפעה ישירה ומשמעותית על הכלכליות של תהליכי התחדשות עירונית", נכתב בסקר, "במרחב האווירי שבסביבת שדות תעופה קיים מתח תמידי בין הפעילות התעופתית, העושה שימוש בתשתיות אוויריות שתוכננו בהתאם לאמות מידה בינלאומיות ותקינה מחייבת, ועל בסיס רמת בטיחות נדרשת גבוהה, ובין ביקוש הולך וגובר של בניה לגובה בישראל, המתאפיינת בשטח מוגבל וצפיפות אוכלוסין גבוהה, שיאו של הקונפליקט בין הצרכים הוא סביב שדה התעופה בן גוריון". 

המסקנה המרכזית העולה מהסקר היא שקיימת היתכנות לקיום הקלות אזוריות להגבלות הבנייה בתחום העיר אור יהודה מבלי לפגוע ברמת הבטיחות המקובלת ומבלי להשית מגבלות תפעוליות על הפעילות התעופתית בשד"ת בן גוריון.

"בשכונות הדרומיות בעיר המיועדות להתחדשות עירונית ניתן יהיה להקים מבנים בני כ-15-20 קומות במקום מבנים בני כ-10-15 קומות כפי שתוכננו לקום עד היום", מציינים בעירייה בעקבות הסקר. כך למשל, בשכונת קריית גיורא (בצפון מזרח העיר), מתוכננים לקום בניינים בני כ-18 קומות, ניתן יהיה להקים מבנים בני כ-25-30 קומות במידה וסקר התעופה יאומץ כמו שהוא.

"היציאה לעריכת סקר תעופה זה קיבלה את ברכת רשות התעופה האזרחית ונעשה תוך שיתוף פעולה תדיר בין אנשי המקצוע. לאחר שיאומצו מסקנות הסקר, הן יאפשרו לייעל באופן משמעותי את תהליכי התכנון ובעיקר לייצר ודאות תכנונית. עוד חשוב להבין כי עם האפשרויות הנרחבות יותר לבנייה לגובה, ניתן יהיה לבצע תכנון איכותי יותר של שכונות המגורים בעיר שמיועדות להתחדשות עירונית, שכן בנייה לגובה תגדיל בוודאות את השטחים המיועדים לציבור, כגון מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, ובכל מקרה תקטין את הצפיפות של יחידות הדיור", מסבירים בעירייה.

ליאת שוחט // באדיבות דוברות העירייה
ליאת שוחט // באדיבות דוברות העירייה

ראש העיר, ליאת שוחט, מציינת: "הזמנת הסקר שקיבלה את ברכת הדרך מרת"א תאפשר לנו לקיים באור יהודה תכנון איכותי יותר לטובת התושבים ולנצל את האפשרות  לבנות לגובה באופן משמעותי הרבה יותר ממה שהיה נהוג עד היום. לשמחתי הרבה, לצעד זה יש גם השפעות על הגדלת שטחי הציבור ואני מקווה שרת"א תאמץ את ההמלצות, שיאפשרו לנו לקדם במהירות רבה יותר את תוכניות ההתחדשות העירונית בוועדות השונות".

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות