banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

דוח ה-OECD – גן עדן של שוטים

"האם גן העדן הזה איננו אלא פאטה מורגנה שתתפוצץ לנו בפנים? כל צעיר שני עד גיל 35 איננו מסוגל להגיע לדירה"

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

דוח ה-OECD ממחיש את כל מה שידענו כולנו – אנחנו חיים בגן עדן של שוטים. גן עדן של "הכל נפלא", הצמיחה במשק נהדרת, האבטלה שואפת לאפס, הצריכה בשמיים, החניונים מלאים במכוניות חדישות (רצוי ג'יפים ומיני ואנים, עם צבע שחור/כסוף, מחוק את המיותר), הקניונים מלאים ושוקקים וטרמינל  נתב"ג מפוצץ עד אפס מקום בטיסות "לואו קוסט". אכן, עם ישראל חי.

אבל האם באמת כך?
האם גן העדן הזה איננו אלא פאטה מורגנה שתתפוצץ לנו בפנים? האם העובדה, והנתונים שלנו מוכחים זאת, שכל צעיר שני עד גיל 35 איננו מסוגל להגיע לדירה, ומי שכבר קונה דירה, במרבית המקרים, קונה אותה ב"זול" במסגרת מחיר למשתכן, במקום שממילא איננו מתכוון להתגורר בו אי פעם וממילא לא יהיה מסוגל להשכיר את הדירה ולכן יצטרך, מן הסתם, על מנת לעמוד במשכנתא הענקית שנטל על עצמו, לנסות ולהעיף את אותה דירה, גם אם ייאלץ להפסיד עליה מאות אלפי שקלים?

לא, זה איננו חזון אפוקליטי. זהו המצב לאשורו בו כחלון, כשר העל לנושא הדיור, ודווקא מתוך התפיסה החברתית, לכאורה, שלו, גורם כבר עתה, ובמו ידיו, לסיר לחץ מבעבע ופצצת זמן חברתית וכלכלית. במקום, למשל, ליזום תכנית מקיפה להתחדשות עירונית באיזור הביקוש(ואיזור הביקוש, כחלון, זו איננה מילה גסה כלל ועיקר!) ולקדם מאות אלפי יחידות דיור חדשות על תשתיות קיימות, ובכך לנצל קרקע זמינה ותשתית זמינה, לחסוך יוממות נסיעה ארוכות מהעבודה במרכז לבית בפריפריה, ולשדרג לאין שיעור את חזות הערים הותיקות, הוא בחר, שלא בטובתו, לבזבז בזבוז משווע של קרקע ולהקים שכונות ענק בכל מקום אפשרי, שמן הסתם חלקן הגדול יהפוך לשכונות רפאים ופילים לבנים.

נורת אזהרה
לכן דו"ח ה-OECD פורסם בזמן הנכון ובמקום הנכון. הוא בבחינת נורת אזהרה מהבהבת לכל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל, ובראש וראשונה כחלון, לערוך "חישוב מסלול מחדש" לפני שיהיה מאוחר מידי. המלצתי עוד לפי שלוש שנים, כשכחלון מונה לתפקידו, והנני ממליץ כעת ביתר שאת ויתר דחיפות: עצור לאלתר את מחיר למשתכן. זו תהיה בכייה לדורות. קדם, ומייד, בנייה מאסיבית במסגרת השוק החופשי. שחרר כמה שיותר קרקע לקבלנים באמצעות מכרזי משרד השיכון ורמ"י, ובדוק היטב שמחירי אותם מכרזים מפוקחים. צור, לאלתר, אווירה מחודשת של שוק  דיור משגשג ותוסס כפי שהיה עד לפני שלוש שנים. זאת באמצעות הורדת מיסוי לקבלנים ולרוכשי הדירות.

למשל, רד לאלתר מרעיון העוועים של מיסוי דירה שלישית. שקול מחדש את הורדת מס הרכישה לרמתו מלפני שלוש שנים, כמחצית ממה שהינו כיום. בצע תיקונים בחישובי מס השבח. החזר את המשקיעים הביתה, זאת לאחר שהצלחת להבריח אותם מהשוק ולגרום להם לרעות בשדות זרים. הורד מיסוי לקבלנים על כל מוצרי הבנייה, כולל הובאת עובדים מקצועיים מחו"ל. עודד שימוש בטכנולוגיית בנייה מהירה חדישות שישצרו את זמן הבנייה ובכך גם יוזילו אותה משמעותית. דחוף הרבה יותר תכניות פינוי בינוי, הן במרכז הארץ והן בפריפריה, מה שיגרום עם הזמן להקטנת הפערים הכלכליים והחברתיים בין ערים שונות ובתוך הערים עצמן. גרום לכך שאכן יהיו מידי שנה בשנה כ-70 אלף דירות חדשות על המדף, אחרת הגרעון בדיור יחריף עוד יותר, הביקושים הכבושים יתפרצו( וזה יקרה בקרוב!) ומחירי הדיור שוב יחזרו לעלות. וביתר שאת!

כי אם לא תבצע זאת, כחלון, הדוח הבא של ה-OECD יהיה חמור שבעתיים והכותרת שלו תמתג את מדינת ישראל בכלל וכלכלת ישראל בפרט לא בגן עדן, אלא במקום אחר, שעדיף לכולנו שלא להזכיר את שמו. ודי לחכימא ברמיזא!

מאת: ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות