banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

קבינט הדיור אישר את תכנית המתאר הארצית למתקני כליאה

שני אשכולות מתקני כליאה חדשים לכ- 4,000 אסירים, אשר ייבנו בצפון ובדרום הארץ, בסמוך לאזורי אוכלוסייה

קבינט הדיור אישר את תכנית המתאר הארצית למתקני כליאה (תמ"א 24/4), המסמנת שטחים לשני אשכולות כליאה חדשים. כל אשכול יכלול עד ארבעה מתקנים לכ-4,000 אסירים בכל אשכול, בהתאם לצרכי הכליאה ארוכי הטווח של ישראל לשנת 2040. 

התכנית מסמנת 4 אתרי כליאה חדשים, כאשר מתחם כליאה אחד יוקם בצפון (אתר שגיא או אתר כרמל) והשני (אתר פלוגות או אתר כרמל) בדרום, שנקבעו לאחר שנבחנו כ-80 חלופות. יש לציין כי המדיניות הנה העדפת הקמת מתקני כליאה סמוך לריכוזי אוכלוסייה, בשל התרומה של קירבה זו לשיקום האסירים וכי "האתרים מתוכננים להחליף בתי כלא שאינם תואמים את הסטנדרטים המודרניים, כמו גם מתקנים קטנים ומיושנים בהם תנאי המחייה של האסירים אינם מספקים וכן אתרים שמיקומם אינו תואם את התפיסה הקיימת בשב"ס כיום", כך נמסר ממינהל התכנון. עורכת התכנית היא האדריכלית דורית שפינט, גורדון אדריכלים ומתכנני ערים.

באזור צפון, מוצעים שני אתרים: אתר שגיא, הסמוך לדופן הדרומית של אזור תעשיה שגיא 2000, ואתר כרמל בצומת עתלית על כביש מס' 4. אתר כרמל מוצע על בסיס מתקן כליאה קיים וכולל גם את הכלא הצבאי (כלא 6) שעתיד להתפנות. לאחר תחילת הפעלתו של אחד האתרים, מתוכננים להתבטל בתי המעצר דמון וקישון.

באזור הדרום, מוצעים גם כן שני אתרים: אתר פלוגות, הממוקם מערבית לקרית גת בסמוך לאזור תעסוקה מתוכנן, ואתר חרוב, הנמצא דרומית לקרית מלאכי. לאחר תחילת הפעלתו של אחד האתרים, מתוכנן להתבטל בית המעצר שקמה. באזור מרכז בית המעצר תל אביב "אבו כביר" סומן כאתר לביטול מותנה אשר יבוטל עם הפעלת אתר שורק.

במינהל התכנון מציינים כי: "אשכול כליאה מוגדר כמתחם הכולל מספר מתקני כליאה לסוגים שונים של אסירים, ברמות ביטחון שונות, לרבות בית מעצר ומתקנים משלימים כגון: תחנת משטרה ובית משפט. תפיסת האשכולות הינה תפיסה מעודכנת של השב"ס שנמצאה כיעילה יותר מבחינה תפקודית, תפעולית וביטחונית". 

כיום אמון השב"ס על 30 מתקנים (בתי מעצר ובתי סוהר).  ממינהל התיכנון נמסר עוד כי: "כמחצית מהמתקנים הקיימים אינם מתאימים לתפקוד הנדרש מבחינת שטח לאסיר ותנאי מחיה. לנוכח מצבם של חלק ממתקני הכליאה והעדר הרלוונטיות של חלק מהאתרים המוגדרים סטטוטורית כמיועדים למתקני כליאה, והצורך לשפר את תנאי המחייה ורווחת האסיר, הוחלט על עדכון זה לתמ"א 24, אשר אושרה בשנת 1982".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות