banner
ח"כ יואב קיש // צילום: פוטו מרסלו
ח"כ יואב קיש // צילום: פוטו מרסלו

אושרר תיקון חוק המקרקעין – רישום בעלות בחלקה תלת ממדית

יו"ר ועדת הפנים, יואב קיש: "החוק נפל קורבן למהלכים פוליטיים". ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש לממשלה: "בשיחות עם גורמי ממשלה, עם יזמים בשוק הפרטי ועם השלטון המקומי הובררה נחיצות החוק"

תמונה: ח"כ יואב קיש // צילום: פוטו מרסלו

ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש שבה ואישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק תיקון חוק המקרקעין – חלקה תלת ממדית, הצעת חוק שהועלתה להצבעה במליאה בשבוע בו הצטמקה הקואליציה ל-61 ח"כים והופלה על יד האופוזיציה, שהתנגדה לחוק למרות שהודיעה קודם שתתמוך בו, כך נמסר היום מוועדת הפנים.

"החוק נפל קורבן למהלכים פוליטיים", אומר יו"ר הוועדה יואב קיש, שנאלץ לדון בהכנת החוק לקריאה שניה ושלישית פעם נוספת. "מדובר בחוק טוב ונכון, ואני מאמין שהפעם האופוזיציה לא תצליח להפילו".

ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש לממשלה, אמר כי: "בשיחות עם גורמי ממשלה, עם יזמים בשוק הפרטי ועם השלטון המקומי הובררה נחיצות החוק. הצורך להתמודד עם הצפיפות בסביבה העירונית אקוטי. המשימה שלנו כמשפטים, בעזרת הכנסת, לייצר פלטפורמה שתאפשר התמודדות עם הצורך בציפוף. בקרוב נטריד אתכם בחקיקה נוספת – דיני בתים משותפים ותיקונים שיסייעו להתחדשות עירונית".

תומר רוזנר, יועמ"ש לוועדת הפנים, אמרה כי: "זהו אחד מחוקי התשתית החשובים להתפתחות הציפוף העירוני. הערת אזהרה – התשתית המשפטית אינה מורכבת בהיקפה, אבל המפתח להצלחה הוא תשתית טכנולוגית-מחשובית ראויה, נגישה ומדויקת, שטרם קיבלה את רמת העדיפות הנדרשת. ספק אם הממשלה תצליח לעמוד בזמן שהוועדה הקציבה לה ליישום החוק – שנה".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית: "חוק המקרקעין מתייחס לנושא הבעלות על הקרקע ואומר שהבעלות היא של בעל הקרקע מעומקה ועד לרום השמיים על שטח הקרקע שבבעלותו. בשנים האחרונות מאחר וגדל השימוש בתת הקרקע , בתכסית שלה ובגובהה , למשל בשל חפירות הרכבת הקלה בגוש דן, מנהרות הכרמל או הקירוי הצפוי בנתיבי איילון. החוק כפי שהיה בעבר יצר בעייתיות. מקרים אלה יוצרים מצבים שחוק המקרקעין לא התייחס אליהם ולכן ברור שחקיקה חדשה  היא קריטית להסדרת הבעיות שנוצרות במקרים בהם הרשויות מבקשות להשתמש בתת הקרקע או ברומה . מצד אחד החקיקה החדשה אמורה להגן על הפרט ומצד שני אמורה להסדיר תכנונית ורישומית את ההתפתחויות החדשות".

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים: "אנחנו מברכים ושמחים על ההתקדמות שנוצרה בקידום הצעת "חוק התלת מימד".  בתפקידי הקודם כיו"ר הוועדה להתחדשות עירונית בארגון זיהיתי את הבעייתיות הקיימת עם הרשויות בכל הקשור לבניה של חניונים ומתקנים תת קרקעיים מתחת לקרקעות המיועדות לשטחים ציבוריים בנויים ושטחים ציבוריים פתוחים ופיניתי בעניין לכרמית יוליס, ראשת אשכול נדל"ן במשרד המשפטים. היא הבינה את חשיבותו והצליחה לקדם את הצעת החוק אשר נועד להגביר את יכולת הניצול של הקרקע באמצעות האפשרות להפריד בעלות לחלקות תלת-ממדיות ולאפשר חלוקה גמישה יותר של המקרקעין. הצעת החוק תאפשר להקל על מימוש פרויקטים רב-שכבתיים, שכבר קיימים היום, באמצעות שכלול דיני המקרקעין, ובכך לספק פתרונות רישום פשוטים ומהירים יותר, שיגבירו את הוודאות בעסקאות, יאפשרו ניצול יעיל יותר ומיטבי של הקרקע, ויקלו על צרכי הפיתוח והסחירות בקרקע.

ח"כ יואב קיש וועדת הפנים הגנת הסביבה אישרו את החוק בקריאה ראשונה ואני מקווה שכעת שהוא מגיע לקריאה שניה ושלישית הוא יעבור במהרה ויכנס לתוקף. זה חוק שהיה צריך לעבור כבר מזמן וזה לא קרה בגלל ויכוחים פוליטיים בלבד כאשר ענף הנדל"ן והציבור הם  השעיר לעזאזל.  אישורו של החוק זה מצב WIN WIN  לכל המעורבים. הוא יאפשר לקדם בצורה קלה ויעילה יותר פרויקטים גדולים ופרויקטים של התחדשות עירונית. החוק הוא כורח המציאות, חוק ראוי וחשוב , הגיע הזמן והרגולטור הבין זאת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות