banner
מגדל שבעת הכוכבים וקומפלקס הכשרת היישוב \\ viewpoint
מגדל שבעת הכוכבים וקומפלקס הכשרת היישוב \ viewpoint

האם החברות הגדולות יעתיקו את הפעילות למרכזי המסחר מחוץ לתל אביב?

"בעבר התפיסה הייתה שכל חברה שמכבדת את עצמה צריכה לשבת בתל אביב, כי שם המרכז הכלכלי, אך הימים האלו מאחורינו" – צפי לביקוש למשרדים ושטחי מסחר ברעננה, בני ברק, נתניה וחדרה

אריאל נוי 12.10.2021

בהצעת חוק התקציב שאמורה לעבור בממשלה לעידוד תחבורה ציבורית יחל  אגרת הגודש בתל אביב. המטרה להקל גם את העומס בכבישים על ידי זה וכך הנכנסים למטרופולין של תל אביב במכונית יחויבו בתשלום. על פי התוכנית, אגרת הגודש תחל בשנת 2024. 

עודד סתר, סמנכ"ל מימון והשקעות עסקי בחברת "הכשרת הישוב", המקימה בימים אלו את קמפוס הכשרת הישוב באיזור תעשייה  BBC בבני ברק, הכולל את מגדל "שבעת הכוכבים" ומתחם רפואי בן 20 קומות, אומר כי: "במידה ואגרת הגודש שתוטל לכלי רכב הנכנסים לתל אביב בשעות העומס אכן תהיה אפקטיבית, עשוי הדבר להוות נימוק נוסף לארגונים וחברות לצאת מתל אביב שכן, מדובר בעלויות שככל הנראה מי שישא אותן הן החברות עצמן, על מנת להביא את העובדים למשרד במרכז תל אביב. הדבר מצטרף לעלויות שכר הדירה הגבוהים ממילא במגדלי המשרדים בתל אביב אשר בחלק מהמקומות כבר חזרו למעל 120 שקלים למ"ר לשכירות חודשית. נימוקים אלה מביאים היום ראשי חברות  לחשוב על המעגל הראשון מחוץ לתל אביב, מיקום אסטרטגי מבחינת הקרבה למרכז תל אביב ועל ציר הרכבת הקלה".

BBC ממוקם בחלקה הצפוני של העיר בני ברק ונושק לרמת גן מרחוב ז'בוטינסקי בדרום ודרך בן גוריון במערב בסמיכות לקניון איילון ופארק הירקון. איזור התעשייה עתיד לכלול שטחי תעסוקה שיגיעו ל-1.6 מיליון מ"ר בנוסף ל-270 אלף מ"ר שטחים ציבוריים. ה- BBC   צפוי להפוך בשנים הקרובות למרכז הפיננסי והכלכלי העיקרי בגוש דן כמו גם להתחזק מאוד מבחינת נוכחות חברות ההיטק.  מספר חברות בולטות העתיקו את מקום מושבן אליו, חברות שבעבר העדיפו למקם עצמם באזור "הסיטי" של תל אביב, אך כיום יוצאות לטבעת השנייה של תל אביב והמרכז וכן חברות הייטק מובילות שכבר עברו למתחם, ובשנה הקרובה תעשה זאת גם חברת ישראכרט והן כאמור מאותתות לכל השאר.

"אני מעריך כי ברגע שהרכבת הקלה תהפוך למציאות, חברות שבעבר היססו לבצע את הצעד, יבינו שהנסיעה מבית לעבודה תתקצר משמעותית, והם יכולים לקבל שטחי משרדים חדשים ומודרניים, במחירים אטרקטיביים ועם נגישות תחבורתית גבוהה מאד", מסביר סתר. 

פולג נתניה 

זה מספר שנים שאזור התעשייה פולג בנתניה מתאפיין הן בעלייה בהיקף התחלות הבניה והן בהתייקרות מתונה של שכר הדירה למ"ר. זה מגיע כיום, על פי נתוני חברות הנדל"ן המסחרי לכ-60 שקלים בממוצע למ"ר, כאשר בבנייני המשרדים החדשים הנבנים במקום, עשוי שכר הדירה להגיע ל-90 שקלים למ"ר. בימים אלה נמצא האזור בתהליך של שינוי עם מספר גדל והולך של בנייני משרדים Class A, שנועדו למשוך חברות היי-טק מובילות. דמי השכירות לשטחי המסחר במתחם, שידוע כאזור מסחרי שוקק, נעים בין 130 ל-150 שקלים למ"ר.

לדברי רועי פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת שפונדר-פדלון, אשר צפויה לאכלס בעוד חודשים ספורים את "בית פדלון-שפונדר" במתחם, הגורמים לעלייתו של אזור התעשייה פולג קשורים הן בשינוי הרגלי העבודה, והן ברמה בחתך הסוציו-אקונומי הגבוה של יישובי צפון השרון, בו מתגוררים כיום מנכ"לים, סמנכ"לים, הייטקיסטים ובעלי מקצועות חופשיים רבים: "בעבר התפיסה הייתה שכל חברה שמכבדת את עצמה צריכה לשבת בתל אביב, כי שם המרכז הכלכלי, אך הימים האלו מאחורינו וכיום מורגשת התעוררות משמעותית בעיקר באזור השרון. מדובר באזור שהאוכלוסייה המתגוררת בו היא בעלת רמת ההכנסה הגבוהה בארץ. במציאות של משבר תחבורתי הולך ומחריף  – המחיר של לשרוף כל יום שעות על גבי שעות בכבישים הפך גבוה מדי".

האנרג'י פארק  – חדרה

המתחם ממוקם בכניסה הדרום ־ מזרחית לעיר חדרה, בצמוד לכביש החוף, ועל פי חזון העירייה הוא יהווה את המרכז התעשייתי והתחבורתי הגדול ביותר בין חיפה לתל אביב, ויכלול מתחמי תעשייה, משרדים, עסקים ומסוף לאוטובוסים ולרכבת וכן חניונים ציבוריים.

על פי תוכנית חדשה שמקדמת העירייה באמצעות אגף הנדסה, מתחם אנרג'י פארק, יכפיל היקף זכויות הבנייה מ־750 אלף מ"ר ל־1.5 מיליון מ"ר. התב"ע החדשה תאפשר שימושים וייעודים נוספים כגון מגורים, בין היתר בדירות קטנות, דיור מוגן, וכן מלונאות ומרכזים לוגיסטיים, שהביקוש להם במרכז הארץ הולך וגובר, זאת בנוסף לייעודים הקיימים של מסחר ומשרדים.  שלב א' של עבודות הפיתוח בפארק  הושלם והעירייה עומלת כעת על השלמת תכנון שלב ב', בפארק הוקם מרכז מסחרי רחב ידיים ומתחמי תעסוקה רבים בתחום הפארק נמצאים כעת בשלב התכנון.  העוגן המשמעותי באזור התעסוקה בפרט והעיר בכלל קדימה, הוא  המתח"מ  –  מסוף התחבורה המשולב רכבת שייבנה בשיתוף פעולה של רכבת ישראל ועיריית חדרה, וצפוי להתחבר לתחנת הרכבת החדשה של חדרה. תחנה זו תהיה תחנת המעבר  היחידה בקו המהיר חיפה תל אביב, דבר שינגיש את אזור התעסוקה למשתמשים מכל הארץ.

שי ארנט – כהן , מנכ"ל החברה הכלכלית חדרה, אומר כי: "עוד לפני משבר הקורונה ראינו סימנים ותהליכים לפרדיגמה שתשלוט בעולם התכנון בשנים הקרובות. העולם הולך לכיוון של עירוב שימושים, במגורים והתחדשות עירונית ובעיקר בפיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה חדשים, בהם מוסיפים היום שימושים כמו מיקרו דירות למגורים, מלונאות, דיור מוגן והרבה מחסנים לוגיסטיים ומר"לוגים יחד עם משרדים תעסוקה ומסחר.  כיום לאור שינוי סביבת העבודה והצורך בגמישות גבוהה יותר של עבודה מרחוק  יש יתרון בתכנון אזורי תעשייה  מגוונים ככל שניתן עם שימושים שיהפכו את אזור התעשייה לאטרקטיבי ומבוקש. העוגן של אזור התעשייה  החדש של חדרה, המתח"מ, יהפוך את חדרה למרכז התחבורה העיקרי בין מרכז הארץ לחיפה מחד וגם יהפוך את האזור למתחם תעסוקה במיוחד בזכות הנגישות הגבוהה אליו מהמרכז".

רעננה – כפר סבא דרום

בימים אלה מסתמן כי אחד מאזורי התעשייה המתחדשים בשרון ימוקם בסמוך למחלף רעננה – כפר סבא דרום.  במתחם מוקמים בו זמנית 4 פרויקטים חדשים שיכללו עוד מאות אלפי מ"ר לתעסוקה ומסחר, כאשר הגדול ביניהם הוא פרויקט אינפיניטי פארק רעננה שיכלול 150,000 מ"ר בשלושה מבנים, ביניהם המגדל הגבוה ביותר באזור השרון. את הפרויקט מקימות החברות ריט 1 וס.ע.ן זהב.  העוגן המרכזי של  המתחם הוא תחנת הרכבת של רעננה הממוקמת ברחוב הפנינה, ממש בסמוך לקמפוס אינפיניטי פארק.  אזור התעסוקה החדש נמצא גם בקרבת כביש 531 וכביש 4 וסמוך לתחנת מטרו עתידית באזור מוקמים כאמור 3 פרויקטים של עשרות אלפי מטרים למסחר ותעסוקה השייכים למניבים, קבוצת מבנה ולשופר סל.  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות