banner
עופרה חדד // צילום: אמנון ארד
עופרה חדד // צילום: אמנון ארד

הוצאות פיתוח על קרקעות לא יחויבו במס רכישה

ועדת הערר פסקה לטובת החברות יורו ישראל, שיכון ובינוי ואלקטרה השקעות, שרכשו קרקע מהחברה לפיתוח קיסריה וחויבו במס רכישה גם על עלות הקרקע וגם על עלויות הפיתוח, וחייבה את רשות המיסים בהוצאות משפט בסך 90,000 שקל

עופרה חדד // צילום: אמנון ארד

החלטה של ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין (שליד בית המשפט המחוזי חיפה): לא יוטל מס רכישה על הוצאות פיתוח של קרקעות שנרכשו, כל עוד עבודות הפיתוח לא בוצעו במועד החתימה על הסכם הרכישה. 

ועדת הערר המחוזית חיפה פסקה לטובת החברות יורו ישראל, שיכון ובינוי ואלקטרה השקעות, שרכשו מהחברה לפיתוח קיסריה קרקעות בשכונת "אור ים" באור עקיבא, והתבקשו לשלם מס גם על הוצאות הפיתוח שנכללו בעסקה.

בהחלטה נפסק כי מאחר ולא בוצעו עבודות פיתוח טרם החתימה על ההסכם, אזי הזכויות במקרקעין שנרכשו אינן כוללות את מרכיב הפיתוח, מאחר ואינו חלק מהמקרקעין במעמד הרכישה. החברות היזמיות הבהירו, כי אם היו יודעות שיחויבו במס על הוצאות הפיתוח היו מציעות מחיר אחר במכרז על הקרקע.

יו"ר ועדת הערר, השופטת אורית וינשטין, ציינה בפסק הדין, כי קיימות שתי פסיקות קודמות קונקרטיות של בית המשפט העליון על מקרים דומים, ובשתיהן ביהמ"ש פסק לטובת היזמים ונגד רשות המיסים (מנהל מיסוי מקרקעין חדרה) ודחה את ניסיונותיה של רשות המיסים לחייב במס רכישה גם את מרכיב הוצאות הפיתוח שטרם בוצעו, כמו במקרה האמור, ומשכך ועדת הערר החליטה שאין מקום לקבל את עמדת רשות המיסים במקרה זה. 

בהחלטה נכתב כי: "ניסיון רשות המיסים לטעון כי החברות היזמיות יכולות 'להקטין נזק' על ידי גלגול מס הרכישה הנוסף על רוכשי הדירות או על ידי הקטנת הרווח, אינו יכול להתקבל באותה מידה שלא ניתן לטעון כלפי רשות המיסים כי היא יכולה להקטין את נזקה במקרה של תשלום מס בחסר על ידי העלאת מיסים…".

השופטת וינשטין מתחה ביקורת חריפה נגד רשות המיסים, לאחר שלדבריה התעלמה מפסיקות ביהמ"ש העליון, לא טרחה להגיש עליהן ערעור, והעדיפה להגיש ערר לוועדת הערר. בסיכומו של דבר ועדת הערר דחתה כאמור את בקשת רשות המיסים והטילה עליה הוצאות משפט בסך 90 אלף שקל.

עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל, "פסק הדין של ועדת הערר הוציא את הצדק לאור. מצד אחד המדינה מבקשת להוריד את מחירי הדירות לציבור, אך מצד שני היא, באמצעות רשות המיסים, מבקשת להתעשר על חשבון הציבור בכך שהיא מבקשת להגדיל שלא כדין את הכנסותיה ממסים. רשות המיסים רצתה לצרף לשוויי המכירה גם את הוצאות הפיתוח בגלל שלטענתה רכישת הזכויות לא ניתנת לפיצול ולא ניתן להפריד בין התמורה לבין ביצוע עלויות הפיתוח. זאת למרות שיש פסיקות מאוד ברורות של בית המשפט שדוחה טענה זו. ועדת הערר קבעה במפורש שעדותנו המקצועית בבית המשפט היא זו שנתנה משנה תוקף לאמינות הדברים, ואנו שמחים על פסק הדין ומקווים שרשות המיסים תיישם את פסק הדין גם במקרים עתידיים".

לקבלת חדשות ועדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות