banner
אשר גרין // יחצ
אשר גרין // יחצ

"הסכמי גג למימון התחדשות עירונית יגרמו לעיכוב והתושבים יסבלו"

"פיתוח התשתיות ומבני הציבור צריך להיות תחת משרד הבינוי והשיכון – אדוני השר, הרם את הכפפה״

תמונה: אשר גרין // יחצ

מאת: אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, מתוך מפגש מועצת המנהלים של ענף הבניה

המדינה מעבירה לרשויות המקומיות אחריות לביצוע תשתיות והקמת מבני ציבור, ומי שיסבול מזה הם תושבי הערים, זה יחזור אל ראשי הערים כבומרנג. גם התושבים הוותיקים יסבלו מהפקקים, וגם התושבים החדשים יסבלו מעיכוב בהקמת תשתיות מחסור במבני ציבור, בדיוק  כפי שאנחנו רואים ועדים לתופעות הללו היום בשכונות החדשות שמוקמות כשהרשויות אחראים לביצוע.

אנחנו תמיד בעד
באופן עקרוני אנחנו תמיד בעד פיתוחה ובנייתה של הארץ ובתנאי שזה נעשה באופן מבוקר ובאמצעות ניהול נכון של אותן ההשקעות. לצערנו זה לא בא לידי ביטוי במקרים בהם המדינה מעבירה לרשויות המקומיות את האחריות לביצוע ולפיתוח התשתיות ואת התקציבים האדירים  הנאמדים במאות מיליוני שקלים משום שלרשויות המקומיות אין את ההבנה, הידע, כוח אדם מקצועי, הניסיון, והיכולות הבסיסיות לנהל באופן יעיל ונכון את פרויקטיי התשתית הגדולים והמתוכננים לעתיד לבוא.

רשויות בדרך כלל בוחרות בקבלן שמציע את ההצעה הזולה ביותר
זה מתחיל מהדבר הכי בסיסי, כל תחום המכרזים ואופן ההתקשרויות עם קבלנים ברשויות, מבוצע בצורה הגרועה ביותר מקרב מזמיני העבודה, התאגידים העירוניים לא מחויבים לחוק חובת המכרזים, אין להם מוסר לגבי תשלומים והם מקדשים את ההצעות הזולות, לא את האיכותיות, או הסבירות, וכתוצאה מכך לציבור זה עולה ביוקר בעיקר כאשר מדובר בפרויקטים של התחדשות עירונית. רשויות בדרך כלל בוחרות בקבלן שמציע את ההצעה הזולה ביותר, הבלתי סבירה, נאלצות להתמודד עם עיכובים ממושכים בבנייה, בעיות של בטיחות, ואיכות בפרויקטים. לעתים נדרשים להחליף קבלן באמצע העבודה, וכאשר מדובר בעבודות לביצוע תשתיות והקמת מבני ציבור במרכזי הערים בתוך שכונות קיימות  מי שיסבול מזה הם תושבי הערים.

אל תהמרו על כספי ציבור
ראשי הערי צריכים להבין שאל להם להסתבך ולסבך את הציבור ולא להמר בכספים שלהם. על הרשויות להעביר את האחריות לביצוע ולפיתוח התשתיות במסגרת הסכמי הגג למשרד הבינוי והשיכון – גוף מקצועי, בעל ניסיון בביצוע ובעל יכולות. נכון להיום משרד הבינוי והשיכון מובילים בשיתוף התאחדות בוני הארץ שינויים דרסטיים בענף, ביכולת הביצוע של הענף ובין היתר, בשיטת ההתקשרות עם קבלנים, שיטות התקשרות שאינן מקדשות את ההצעה הזולה ומכניסים אלמנטים של איכות ובטיחות בבחירת קבלנים, המשרד פועל תחת חוק חובת המכרזים.

אני קורא לשר יואב גלנט להרים את הכפפה ולהורות למשרדו לקחת את האחריות לביצוע. יש לכם את היכולת לפעול במסגרת הסכמי הגג החדשים לחייב את הרשויות לפעול תחת ההנחיות של המשרד בכול הנוגע לשיטות ההתקשרות , רק בדרך זו תבטיחו שהכספים שלכם לא ירדו לטמיון, הציבור הרחב לא ינזק, קבלנים לא יפשטו את הרגל , זו חובתכם האלמנטרית ויפה שעה קודם. אם לא תעשו כן, זו תהיה בכיה לדורות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות