banner
רעננה // צילום: מגדילים
רעננה // צילום: מגדילים

"הותרת שיקול הדעת לוועדות המקומיות בתמ"א 38 הביאה לנזק עצום למשק"

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יצאה עם קול קורא לרשויות מקומיות להכין תוכנית חלופית לתמ"א 38. בענף הנדל"ן משוועים לוודאות בתחום ומקווים כי כל פיתרון שהמדינה תקדם יכלול גם הפקת לקחים מבעיות עבר וגם תשובה לאי ההיתכנות הכלכלית בפריפריה. תגובות

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה קול קורא לרשויות מקומיות במסגרתו יכולות האחרונות להציע תוכניות חדשות לחיזוק מבני מגורים ברמת הבניין הבודד. מדובר ביוזמה במסגרתה הרשות הממשלתית תממן את התכנון לרשויות מקויות שיעמדו בפרמטרים שנקבעו ובלוחות זמנים קצרים. בזמן שהרשויות המקומיות מתחילו לבחון את הנושא, גורמים בענף סבורים שהכי חשוב שתהיה וודאות ושעל הרשות להתחדשות עירונית כמו גם על הממשלה לקדם מתווה ברור להמשך תוכנית החיזוק.

יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אומר כי: "היוזמה החדשה מטרתה לסייע לרשויות מקומיות לספק ודאות ליזמים ולדיירים בתהליכי תמ"א 38 וכל צעד שהמדינה עושה במטרה לתת וודאות תכנונית הוא צעד מבורך. וודאות תכנונית מייצרת מצב אופטימלי עבור כולם. החולי העיקרי של ענף הנדל"ן בכלל וענף הבנייה בפרט, הוא חוסר הוודאות ושינוי המדיניות לעיתים קרובות. הבעיה ביוזמה החדשה, כפי שאני רואה אותה היא שעל פי המחירים למ"ר שתכלול, נראה כי גם היא מתרכזת בעיקר באזור המרכז ושוב אין פתרון  לפריפריה. זאת, בשל העובדה כי לפרויקטים מסוג זה אין סיכוי כלכלי אם יצאו לפועל באזורים הפריפריאליים. בכדי לקדם את היוזמה החדשה גם בפריפריה, הממשלה צריכה לתמוך במיזמים, להכניס את היד לכיס ולייצר כדאיות כלכלית לתוכניות אלה גם באזורים הפחות רווחיים. בעבר, המדינה צריכה להעניק סיוע באמצעות תוספת שטחי בנייה ו/או קרקע משלימה ו/או סיוע כלכלי אחר ואני מאמין כי כדי שתוכנית זו תצא לפועל ותצליח גם בפריפריה, חייבים סיוע ממשלתי".

עו"ד יאיר שליו // מגדילים
עו"ד יאיר שליו // מגדילים

עו"ד יאיר שלו, המתמחה בהתחדשות עירונית, התייחס אף הוא ליוזמה החדשה ואמר: ״פרסום הקול הקורא לרשויות המקומית, ועמדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לפיה יש לקבוע מדיניות ברורה באזורים בהם ניתן יהיה לבצע התחדשות על בניין בודד ואזורים בהם ניתן יהיה לבצע התחדשות עירונית בהתאם למכלול ההיבטיים המצויינים בקול הקורא, היא צעד נוסף ראוי, נכון וחשוב. מדובר בעשיית סדר מול הרשויות המקומיות וקביעת מדיניות תכנון ברורה באזורים רבים, לכל העוסקים בתחום, בהם עדיין לא ניתן להבין לעומק האם מדיניות התכנון היא בדרך של הקמת מתחמי פינוי/בינוי או הקמת בניין בודד".

עו"ד משה רז- כהן // צילום: תמר מצפי
עו"ד משה רז- כהן // צילום: תמר מצפי

עו"ד משה רז-כהן, ממשרד רז-כהן, פרשקר ושות' המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית, התייחס אף הוא ליוזמת הרשות להתחדשות עירונית לחיזוק מבנים: "מדובר ביוזמה חיובית, אך על מנת שתשיג את מטרותיה יש לשים לב למספר נקודות מרכזיות. ראשית, הדבר החשוב ביותר בתוכניות שיגובשו עבור הרשויות הוא הוודאות. כלומר, סל זכויות בנייה ידוע שאינו נתון לשיקול דעת בשלב הרישוי. הותרת שיקול הדעת לוועדות המקומיות בתמ"א 38 ובתוכניות מכח סעיף 23, הביאה לנזק עצום למשק – המון הסכמים שלא התממשו, שעות ארוכות של התדיינויות, וחוסר וודאות שהעמיק את החשדנות בין היזמים לדיירים. שנית – הקצאת שטח בתוך כל חלקה לשטחי ציבור במסגרת של תוכנית היא מהלך יומרני וספק גדול אם יצלח. העניין מורכב מידי, החקיקה אינה מאפשרת לבצע זאת ללא תכנון נקודתי, וכל ניסיון לעשות זאת עלול לסרבל ולהאריך את ההליך התכנוני. ראוי לקבוע בעניין חקיקה משלימה. ולבסוף, הליך של קידום תוכניות לרשויות המקומיות בוועדות המחוזיות עשוי להימשך שנים רבות. ראוי לבחון חלופות בתקופת הביניים שעשויה להימשך ארבע שנים ויותר".

ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ
ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ

ניר שמול , מבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית ומנכ"ל חברת השיווק שניר :" כל יוזמה בתחום ההתחדשות העירונית היא ברוכה,  אך  לא נראה שהתכנית החדשה מייצרת וודאות עבור יזמים או דיירים  ומדובר עדיין בניסיון לתת פיתרון לבניין אחד בלבד . טוב יעשו רשויות התכנון והרשויות המקומיות אם יחשבו דווקא על תכנית לאיחוד מגרשים ומתחמים על מנת לבצע התחדשות עירונית גדולה יותר של מספר בניינים . לתהליכי פינוי בינוי יתרון שכן ניתן לקדם תכנון על שטח קרקע גדול המאפשר תכנון יעיל יותר של הדירות ויצירת מרחבים ושטחים ציבוריים וכמובן מאפשר מתן מענה לאוכלוסייה גדולה יותר . תהליכים אלה משפיעים על השכונה כולה וכך גם על הקהילה לטובה כאשר פתרון לבניין בודד הוא פתרון מקומי ל 12 דיירים, בדרך כלל ללא תוספת של שטחים לטובת הציבור".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות