banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בנק ישראל על עליית מחירי הדיור: השפעת הקורונה שתמשך לטווח בינוני

"ירידת ההשקעה בענף הבנייה בשנת 2020 וברבעון הראשון של 2021 פגעה בהיצע הדירות, השפעה שתימשך בטווח הבינוני", כך על פי דו"ח היציבות הפיננסית למחצית השנה שמפרסם בנק ישראל

"הסיכון המאקרו-יציבותי ירד בתקופה הנסקרת, שכן הפעילות התאוששה במידה ניכרת מאז סיום מדיניות הסגרים", כך על פי הודעת בנק ישראל לדו"ח היציבות הפיננסית למחצית השנה הראשונה של שנת 2021. כזכור הודיע בנק ישראל השבוע כי הוא לא יאפשר לשעבד דירה קיימת לצורך רכישת דירה חדשה וכן, הסיר את ההקלות על המשכנתאות שניתנו בתקופת הקורונה.

הדו"ח מתייחס לענף הבנייה, שם מעניין לציין את ניתוח בנק ישראל לנתונים: "ירידת ההשקעה בענף הבנייה בשנת 2020 וברבעון הראשון של 2021 פגעה בהיצע הדירות, השפעה שתימשך בטווח הבינוני", אומר בבנק, "על כן הביקוש לרכישת דירה, שהתגבר עם היציאה מהמשבר, הפחתת המס על משקיעים ותנאי המימון הנוחים וירידת החלק היחסי של עסקאות במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" מתבטאים בהאצה של עליית מחירי הדירות. מאמצע 2020 היקף המשכנתאות החדשות צומח בקצב גבוה, על רקע עלייה בהיקף העסקאות".

עוד מציין הדו"ח כי: "במקביל, חלה עלייה בגודל המשכנתא הממוצעת והמשיך לעלות חלקן של המשכנתאות הנלקחות בשיעור מימון גבוה. עם זאת, רמת החוב לדיור במשק נמוכה בהשוואה בינ"ל, ואף המגבלה על שיעור המימון שמרנית באופן יחסי בהשוואה למדינות מתקדמות. כמו כן, עמידות המערכת הפיננסית בפני סיכון משוק הדיור מוערכת כגבוהה".

על פי הדו"ח, קובעי המדיניות הכלכלית מתמודדים עם שני אתגרים מרכזיים כעת, המשך התמיכה בפעילות הכלכלית ועליית מחירי הנכסים מעבר לגורמים הכלכליים ארוכי הטווח. ניתוח מצבן של החברות הציבוריות מראה כי רבים מהענפים, ובעיקר התעשייה, המסחר והמידע והתקשורת, לא חוו כלל פגיעה ברווחיות בסיכום שנת 2020 וכן, כי חלה ירידה בסיכון להפסדים משמעותיים באשראי הפרטי.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות