banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בנק ישראל נגד המשקיעים: לא יתאפשר לשעבד דירה קיימת לצורך רכישת דירה חדשה

החלטה דרמטית של בנק ישראל: הלוואה בשעבוד דירת מגורים לא תוכל להיחשב כחלק מההון העצמי. החל שלב חיסול ההקלות שניתנו בתקופת הקורונה, ביניהן הגדלת שיעור מימון עד לשיעור של 70%. נשיא התאחדות הקבלנים: "בנק ישראל חרג מסמכותו והתערב בצורה בוטה בשוק הדיור"

 

בנק ישראל מפרסם שלושה עדכונים להנחיות הפיקוח על הבנקים בנושא הלוואות לדיור, במסגרתן מעודכנות מגבלות על הלוואות המשמשות לרכישת דיור ומבהיר כי "לא תוארכנה שתי הקלות שניתנו במסגרת הוראת השעה בעת משבר הקורונה ועוסקות במימון לדיור", כך מציינים בהודעה דרמטית שמוציא בנק ישראל.

העדכון הראשון מגביל למעשה את משפרי הדיור המעוניינים לרכוש דירה חדשה, ולפיו בנק לא רשאי להעמיד הלוואה נוספת שתשמש כ"הון עצמי" לרכישת דירת מגורים. "בהתאם לאמור, הפיקוח על הבנקים מבהיר כי הלוואה בשעבוד דירת מגורים לא תוכל להיחשב כחלק מההון העצמי לצורך עמידה במגבלות LTV ברכישת דירת מגורים", כך בהודעת הבנק. עם זאת, בבנק מציינים כי "על מנת לאפשר למשפרי דיור לבצע עסקת רכישה של דירה בטרם המכירה של דירת המגורים הקיימת, נקבע כי ברכישת דירה חליפית בנק כן יהיה רשאי להעמיד הלוואה נוספת, לצורך השלמת מימון הרכישה בכפוף לקיומם של תנאים מסוימים, ביניהם כי תקופת ההלוואה לא תעלה על התקופה המקסימלית במהלכה נדרש הלווה למכור את דירתו הקיימת על פי הנחיות רשות המיסים".. נכון להיום תקופת ההלוואה לא תעלה על 24 חודשים. ברכישת דירה חליפית מקבלן, רשאי התאגיד הבנקאי לחדש את הלוואת הגישור עד לתקופה של 12 חודשים ממועד מסירת החזקה בפועל לידי הלווה.

לדברי המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, העדכון נועד להרחיק משקיעים ולא לפגוע במשפרי הדיור: "‎הצלחנו למצוא מתווה המאפשר את פעילותם של משפרי הדיור לצד הגבלה מסוימת לאלו הרוכשים למטרות השקעה ושאינם משפרי דיור". עוד לדבריו, "חשוב שבעת העמדת ההלוואה ובמסגרת תהליך חיתום אחראי, הבנק המלווה יעשה שימוש במכלול הכלים כדי להכיר היטב את מצבו הפיננסי של הלקוח, לרבות שימוש במערכת לשיתוף נתוני אשראי. בנוסף, אין בכוונתנו להאריך את תוקפן של שתי הקלות שניתנו לנוכח הקורונה – החזרתן למצב בדומה לערב המשבר, הוא חלק מתהליך ההתאוששות של המשק וההסתגלות לניהול הכלכלה גם לצד קיומו של הנגיף". 

שתי ההקלות האמורות מתייחסות להחלטה על אי הארכת תוקפן של ההקלות בנושא הלוואות לדיור שניתנו במסגרת הוראת השעה ותוקפן יפוג ביום 30 בספטמבר 2021: האחת הוראת השעה המאפשרת הגדלת שיעור מימון עד לשיעור של 70% בהלוואה לכל מטרה במקום עד לשיעור של 50% והשנייה היא הוראת השעה הקובעת כי הבנקים לא ידרשו להגדלת יעד הון עצמי רובד 1 בשיעור 1% בגין  הלוואות לדיור שיינתנו בתקופת הוראת השעה.  "בנוסף, בימים אלה בוחן הפיקוח על הבנקים את תוקף הסעיפים האחרים בהוראת השעה שנועדה להקל על המערכת הבנקאית בעת משבר הקורונה בכללותה. הפיקוח על הבנקים עוקב כל העת אחר ההתפתחויות בשוק המשכנתאות וימשיך לנטר ולעקוב אחר השוק", כך על פי הודעת בנק ישראל. העדכונים שפורסמו הועברו להערות הוועדה המייעצת ולהערות הציבור טרם כניסתם לתוקף כהנחיות סופיות.

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, התייחס לגזרות החדשות, ואמר כי מדובר: "החלטה תמוהה של בנק ישראל שחרג מסמכותו והתערב בצורה בוטה בשוק הדיור. ההגבלות תפגענה בראש וראשונה במשפרי הדיור שגם כך הם צריכים להתמודד עם הפער ההולך וגדל בין שווי דירתם לדירה החדשה וכעת הם יצטרכו להתמודד עם מגבלות על היקף האשראי הזמני שהם לוקחים עד למכירת דירתם ועם ריביות גבוהות יותר בשל הזמן הקצר. בנוסף יש כאן פגיעה במשקיעים ומכאן בשוכרי הדירות שישלמו מחיר גבוה יותר עבור השכירות בשל הקיטון בהיצע דירות להשכרה בעקבות החלטת בנק ישראל.
"הוכח כבר בעבר שהרחקת משקיעים ופעילות לכאורה מיידית בצד הביקוש מעלה את הרוכשים על הגדר שיחזרו לשוק הדיור בהזדמנות הראשונה ואז משתחרר בעצם קפיץ שמטיס את המחירים למעלה. שוב יש כאן פגיעה בחלשים, באלה שאין להם את ההון העצמי הנדרש ובזוגות הצעירים והזכאים ששוכרים דירות ונאלצים לשלם כעת יותר.
"כל פעולה בצד הביקוש בצורה של פטנט או שפן מהכובע תואיל בצורה מלאכותית בטווח הקצר אולם מייצרת נזק ומעלה מחירים בטווח הבינוני והארוך. הגיע הזמן שבנק ישראל יבין זאת. רק גידול בהיצע הדירות יהווה פתרון בר קיימא למשבר הדיור בישראל".

 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות