banner
פינוי בינוי גבעת שמואל | חיים אביטן צילום פוטו כפיר, באדיבות הרשות להתחדשות עירונית
חיים אביטן צילום פוטו כפיר, באדיבות הרשות להתחדשות עירונית

ההצעה לתיקון חוק הדייר הסרבן עברה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הרפורמות אישרה את העברת הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק הדייר הסרבן לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה כוללת מספר דרכים לשמירה על זכויותיהם של בעלי הדירות בפרויקטים של פינוי-בינוי

תמונה: חיים אביטן צילום פוטו כפיר, באדיבות הרשות להתחדשות עירונית

נציגי משרד המשפטים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ורשות המיסים עמלו בחודשים האחרונים על תיקון חוק הדייר הסרבן, כחלק מפועלה של הממשלה להסרת חסמים ולקידום תהליכי התחדשות עירונית כמטרה לאומית. במסגרת זו, הוביל משרד המשפטים, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הצעת חוק לתיקון חוק פינוי-בינוי (פיצויים), במטרה לשפר את ההתמודדות עם דיירים המסרבים באופן בלתי סביר לממש פרויקט פינוי-בינוי בבניין מגוריהם. עיקרי הצעת החוק נוגעים לשמירת זכויותיהם של בעלי הדירות ולטיפול בחשש המובן מתהליך ההתחדשות העירונית, לצד מתן הטבות מס אשר יבטיחו את התמורה המלאה להם זכאים בעלי הדירות מבלי שינוכה מהם רכיב המס.

היזם יחויב בכינוס מקדים
על-פי הצעת החוק, מוצע לחייב יזם בפרויקטים של פינוי-בינוי לקיים כינוס מקדים של כלל בעלי הדירות בבניין, בטרם יתחיל להחתים את בעלי הדירות על עסקה, באופן שיאפשר לבעלי הדירות להכיר את היזם ואת העסקה המוצעת על ידו ולהתארגן במשותף. בנוסף, היזם יחויב למסור לבעלי הדירות מסמך אשר בו יפרט את עיקרי הצעתו לדיירים וזאת לפחות שבועיים בטרם יוכל להחתים את מי מבעלי הדירות על עסקה. כל זאת, על מנת להבטיח כי עסקת הפינוי והבינוי תתנהל בשקיפות ובהגינות.

חלופות דיור לקשישים
בנוסף, יזם יחויב להציע לבעל דירה קשיש חלופה אחת או יותר מבין אלה: מעבר לדיור מוגן; רכישת דירה חלופית מחוץ לפרויקט עבור הקשיש או על ידו; מתן שתי דירות קטנות במסגרת הפרויקט במקום דירה אחת גדולה; מתן דירה קטנה ותשלומי איזון, והכל כך שסך התמורה יהיה בשווי הדירה שהיה צפוי לקבל בפרויקט. במקרה שלא הוצעה לקשיש אחת מן החלופות שיקבעו, במקרים שנקבעו בחוק, לא יוכלו היזם או בעלי הדירות האחרים לנקוט נגד הקשיש בהליכים לפי חוק פינוי ובינוי (פיצויים).

חלופות דיור לקשישים // depositphotos
חלופות דיור לקשישים // depositphotos

הואיל וחלופות הפיצויים שמחויב היזם להציע לבעלי הדירות הקשישים כרוכות בתשלום מסים, דבר שעלול להשפיע על התמורה "נטו" לה זכאים הדיירים, הוצעה ע"י רשות המסים חבילה רחבה של הטבות מס, כגון פטור מתשלום מס שבח ורכישה ע"י הדיירים, ומתן הקלות גם במקרים בהם בעל הדירה אינו קשיש אולם הוא מתגורר עם בן זוג קשיש. כמו-כן יחולו הטבות המס גם במקרים בהם לא חלה חובה על היזם להציע חלופה לדיירים הקשישים ועוד. 

לבסוף, בהצעת החוק מוצע להרחיב את סמכויותיה של הממונה לעניין פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, במטרה לאפשר התמודדות עם החתמה פוגענית במקרים בהם הוחתמו דיירים על הסכמים או חוזים שאינם בשפתם, או שהוסברו להם בשפה שאינה ידועה להם. כך, אם לאחר בירור תימצא התלונה מוצדקת, יהיה בסמכות הממונה לבטל את ההסכם. 

ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי): "הצעת החוק שעברה היא חלק מתהליך ארוך שמדינת ישראל עוברת לקראת הסדרה שלמה ומקיפה של תחום ההתחדשות העירונית. כידוע במהלך דיוני הועדה, וברור שגם בעתיד נמשיך לחפש מהלכים פורצי דרך שיעודדו פרויקטים חשובים אלה, לטובת הציבור. מהלכים אלה נשענים על מערך תמריצים לשוק שנועד לעודד בעלי דירות לקדם תהליכי התחדשות עירונית בשכונתם ומתוך הכרה בצרכים של כלל העוסקים בדבר. בד בבד נבקש להדגיש כי לעמדתנו בכל כלל משפטי שנקבע חייבים לשמור על איזון נכון בין הרצון לתמרץ פרויקטים ובין ההכרח לשמור על זכויות הקניין של בעלי הדירות טוב נעשה כולנו אם נפנים שפרויקטים להתחדשות עירונית אינם פרויקטים כלכליים בלבד, אלא גם פרויקטים חברתיים, ולאור הבנה זו נתנהל גם בעתיד".

חיים אביטן, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "פעלנו רבות כדי להביא הצעת חוק אשר תשמור על זכויותיהם של בעלי הדירות בפרויקטים של פינוי-בינוי, כך שלא יסומנו כסרבנים באופן מיידי. אוזנינו כרויה לצרכי הדיירים, ואנו נמשיך לפעול ללא לאות בכדי להקל את התהליך המורכב עבורם ולמזער ככל הניתן מצבים בהם הם הופכים לסרבנים ומעכבים תהליכי התחדשות עירונית".

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: מדובר בתיקונים חשובים שיסייעו להסדרת המצב הקיים. אנחנו רוצים להימנע ממצב בו מופעל לחץ על דיירים – פעמים רבות דיירים שהם קשישים או דיירים שאינם דוברים את השפה העברית היטב. כאשר הדיירים יושבים באופן מאורגן כקבוצה, הם יכולים לקבל את ההחלטות בצורה מושכלת. הדבר מהותי בעינינו בכדי להפחית סכסוכים ומקרים של הגשת תביעות לבית המשפט".

ערן יעקב, מנהל רשות המסים: "הרשות השקיעה מאמצים רבים להתאים את המיסוי לצרכיהם הייחודיים של בעלי הדירות הקשישים, תוך מתן הטבות מס, שיגמישו את התמורות להן יהיו זכאים. בנוסף הוחל מע"מ בשיעור אפס ליזמים, גם במסלולים החלופיים שהוצעו לקשישים, על מנת שלא תיפגע הכדאיות הכלכלית של הפרויקט ועל מנת להבטיח את היתכנותם הכלכלית של פרויקטים נוספים, והכל כחלק ממדיניות משרד האוצר להגדיל את מספרם של הפרויקטים להתחדשות העירונית במרקמים האורבניים הקיימים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות