banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

התרסקות: מספר העסקאות צנח בשיעור של 74% בהשוואה לאפריל אשתקד

מדובר בשיעור הירידה הגבוה ביותר שנרשם בשוק הנדל"ן המקומי  בעשרים השנים האחרונות. פלח השוק של הדירות החדשות הוביל את הירידה במספר העסקאות עם צניחה של כ-79% בהשוואה לאפריל אשתקד, והן הסתכמו בשפל היסטורי של 575 דירות

אילוסטרציה // Depositphotos

בחודש אפריל נרשם שפל חסר תקדים במספר העסקאות בשוק הנדל"ן, על רקע משבר הקורונה והסגר שהוטל בעקבותיו עד למחצית הראשונה של החודש, כך עולה מהסקירה שמפרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לחודש אפריל. 

על פי הנתונים, מספר העסקאות צנח בשיעור של 74% בהשוואה לאפריל אשתקד וסך העסקאות עמד על  2.1 אלף דירות בלבד. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות ב-1.9 אלף דירות, ירידה של 73% בהשוואה לאפריל אשתקד. מדובר בשיעור הירידה הגבוה ביותר שנרשם בשוק הנדל"ן המקומי, לפחות בעשרים השנים האחרונות, מאז תחילת שנות האלפיים. רמת שפל זו אף נמוכה באופן משמעותי (50%) מרמת השפל הקודמת שנרשמה בספטמבר 2002, אשר הושפעה מאירועי האינתיפאדה השניה.

פלח השוק של הדירות החדשות הוביל את הירידה במספר העסקאות, כאשר מכירות אלו ירדו ב-79% בהשוואה לאפריל אשתקד והסתכמו בשפל היסטורי של 575 דירות בלבד, מזה 380 דירות נמכרו בשוק החופשי. סך תזרים המזומנים של הקבלנים בחודשים מרץ-אפריל האחרונים גם יחד נמוך אף מהרמה החודשית של תזרים זה בתקופה המקבילה אשתקד. 

עוד על פי הסקירה, סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש אפריל עמד על 190 דירות בלבד, ירידה של 82% בהשוואה לאפריל אשתקד והרמה הנמוכה ביותר של מכירות אלו מאז נובמבר 2016, השנה הראשונה ליישום תכנית זו.

רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-245 דירות בלבד, רמת שפל היסטורית וירידה חדה של 76% בהשוואה לאפריל אשתקד. על פי משרד האוצר, ניתוח מאפייני התעסוקה של המשקיעים בחודש אפריל מצביע על עליה חדה נוספת בשיעורם של מי שמועסקים בסקטור הציבורי, כאשר משקלם בסך רכישות המשקיעים הגיע ל-42%. 

מכירות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-527  דירות בלבד, ירידה של 70% בהשוואה לאפריל אשתקד. חרף ירידה זו הוסיף לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים, כאשר במהלך אפריל נגרעו מ"מלאי" זה 280 דירות.

רכישות משפרי הדיור בחודש אפריל הסתכמו ב-884 דירות, ירידה של 71% בהשוואה לאפריל אשתקד. רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש אפריל ב-965 דירות בלבד (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 77% בהשוואה לאפריל אשתקד. "ניתוח תעסוקתי של מאפייני רוכשי דירה ראשונה בשנים האחרונות, בכלל זה בארבעת החודשים הראשונים של השנה, מלמד כי רבע מבינהם נמנו על הנמצאים בחל"ת/מובטלים באפריל האחרון", כך מסבירים במשרד האוצר, ומציינים כי: "העובדה לפיה בשנה האחרונה היוו הזוגות הצעירים למעלה ממחצית מכלל העסקאות בשוק הנדל"ן מלמדת על התלות הגבוהה של רמת הפעילות בשוק זה בהתאוששות שוק העבודה.

ממשרד האוצר נמסר כי: "נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על התאוששות במספר העסקאות בהשוואה לחודש אפריל, אבל עדיין מבטאים ירידה חדה בהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות