banner

"יש בניינים שרק 15% מהתושבים המקוריים נותרו בהם. קשה להחזיק את זה"

כך אמר מחזיק תיק ההתחדשות העירונית ותא"ל במילואים רועי אלקבץ בראיון באולפן מגדילים שעסק בהתחדשות עירונית בת"א-יפו. עוד אמר אלקבץ – "הגבלת התמורות שומרת על הדיירים". רון חן, מנכ"ל ומייסד חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין השתתף גם הוא בראיון וסימן את המקום החם הבא: "אחד האזורים שאפשר לראות בו שינוי זה מזרח העיר ושכונת יד אליהו. זו שכונה שלדעתי תשלש עצמה בעתיד הקרוב"

העיר תל אביב-יפו עומדת מול היצע עצום של התחדשות עירונית. יש למעלה ממאה פרויקטים בשלבים שונים ברחבי העיר ונכון להיום נעשית מחשבה לא רק על קידום המתחמים אם כי גם על הפן החברתי של הנושא. במקביל, ההתפתחות המשמעותית מעוררת גם שכונות שעד כה לא היו במפת ההתחדשות העירונית הקלאסית. חבר מועצת תל אביב-יפו, מחזיק תיק ההתחדשות העירונית ותת אלוף במילואים רועי אלקבץ ורון חן, מנכל ומייסד חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין הגיעו לדבר על הנושאים הללו באולפן מגדילים. בין היתר דיברו השניים גם על השפעות הקורונה, הקטנת התמורות לבעלי הדירות ועל העתיד של ההתחדשות העירונית.

"מדובר בתהליך שהועצם בשנה, שנה וקצת האחרונות. ניתן לזה דגש גם בעבר אבל עכשיו זה הרבה יותר מקצועי", כך תא"ל במילואים אלקבץ על הסוגייה החברתית, "זו קודם כל ההבנה שזה הכל אנשים – התחדשות עירונית, לפני האדריכלות ואחוזי הבניה זה הכל אנשים. האתגר הוא לעשות חידוש של מרחב כשהקהילה נשארת מאוחדת. זה דורש התאמה חדשה, אנשים ייעודיים לתחום ואנחנו בתהליכי התקדמות בתחום הזה".

רון, כל השוק נע לפעילות במתחמים. גם בתל אביב-יפו. מה המקום הבא שנראה מתפתח?
"אנחנו רואים מעבר מאוד ברור מהתחדשות של בניינים להתחדשות של מתחמים שלמים. אחד האזורים שאפשר לראות בו שינוי זה מזרח העיר ושכונת יד אליהו. זו שכונה שלדעתי תשלש עצמה בעבור הקרוב. יש בשכונה תשתית מצויינת להתחדשות עירונית ודיירים שצמאים לזה". 

רועי, איך נערכים בעירייה לכל הפרויקטים וגם לסוגייה החברתית שקשורה בהם?
"נעשתה עבודה משמעותית בתוך העירייה לגייס את כל הגורמים, גם מינהל ההנדסה וגם מינהל לשירותים חברתיים וגם גורמים נוספים כמו החברה העירונית עזרה וביצרון. ובסוף הכל צריך לנגן יחד. יש ניהול של הדבר הזה באופן מתמשך ואנחנו מקווים שגם יקצר את התהליכים". 

רון, איך הקורונה השפיעה על הבינוי ועל התכנון קדימה?
"לאנשים התפנה זמן בגלל הקורונה, וכדי להתחיל לקדם פרויקט של התחדשות עירונית צריך זמן. צריך לבחור עו"ד ולבחור מפקח, לנתח חברות ולבחון הצעות. בשנה האחרונה אנחנו רואים המון בעלי דירות יוצאים לדרך. גם בגלל שתמ"א 38 הולכת לקראת סיום וגם בגלל הזמן הזה שהתפנה. בנוסף יש גם את הצורך האמיתי להגדיל את הדירות ואת המרפסות. רואים את זה בעיקר בפינוי בינוי". 

רועי, לצד הפן החברתי, יש גם את נושא התמורות שהופחתו ושינויים נוספים. לאן הענף הזה מתקדם?
"קודם כל נוצר סטנדרט. הדבר הזה עשה טוב. גם הקבלנים הבינו שלוודאות יש עוצמה רבה. זה שם את גבולות הדיון על התמורות מול הדיירים במקום מסודר. אני גם חושב שזה שומר על הדיירים, כי כשהגדילו דירות ב-30 או 40 מ"ר בסוף הדירה נהיתה גדולה מאוד ויש ארנונה שקפצה פי 3, ושתי מעליות זה עוד הוצאות אחזקה ואז חלק גדול מהאנשים עזבו את הדירות. יש בניינים בנווה שרת שרק 15% מהתושבים המקוריים נותרו בבניין. כי קשה להחזיק את זה. אני לא בטוח שעוד כמה שנים לא נמצא עצמנו עם אפס תמורה, שיהיה רק חיזוק. אנחנו לא מעודדים את זה אבל נראה לי שלא תהיה ברירה"

רון, סיכום שלך?
"אנחנו נמצאים בתקופה מצוינת של התחדשות עירונית. הגענו לזמן שיש כבר פרויקטים שהסתיימו. יש בשלות, העיריות מעודדות, אנחנו מעורבים בעצמנו בשני מכרזים במזרח העיר ואני יודע שיש עוד עשרות רבות בדרך. זה הזמן לצאת ולעשות פרויקטים".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מעניין: במחיר למשתכן יזמים קטנים ובינוניים יכלו למנף הון לאלפי יחידות דיור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות