banner
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין // אורן שלו.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין // אורן שלו.

אלקין מאיים על המשקיעים: "אני ממליץ להם להאמין לנו"

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין בכנס המהנדסים: "המדינה שולטת על קצב התכנון והשיווקים, על כמות העובדים הזרים ועל מתן היתרי בנייה באמצעות הרשויות המקומיות". השרה שקד, אמרה כי: "יש ראשי ערים שעושים בעיות", ואף התבטאה נגד מס הרכישה: הנחתי לחילוקי הדעות

"כשנכנסתי לתפקיד ראיתי את הירידה הדרמטית בשיווקים בגלל העדר תקציב והשקעה בתשתיות והיה לי ברור שאנחנו נכנסים למצב משברי. היה לי ברור שתהיה עלייה דרמטית במחירי הדיור. משקיעים קונים דירות כי הם מאמינים שיהיו עליות מחירים בטווח הארוך, אבל אני ממליץ למשקיעים להאמין לנו שאנחנו לוקחים יעדים מאוד שאפתיים ובטווח הארוך אני לא ממליץ להם לעשות ספקולציה על שוק הדיור", כך אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס ה-12 של איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות. 

לשאלה על סגירת מכרזים במחירי שיא וספסור בקרקעות מדינה, הוא השיב: "המדינה שולטת על קצב התכנון והשיווקים, שולטת על כמות העובדים הזרים והידיים העובדות ושולטת על מתן היתרי בנייה באמצעות הרשויות המקומיות. אז אם כבר סוציאליזם אז שיהיה סוציאליזם עד הסוף – ולכן יצרנו את תוכנית מחיר מטרה, שזה ויתור על הכנסות בגובה של בין 12 ל-20 מיליארד שקל בארבע שנים, והויתור הזה הוא  זה הפסקה של הספסור בקרקעות. אין סיבה שהמדינה תהנה מעליות המחירים והזוגות הצעירים יסבלו מזה".

באשר להוצאת היתרי בנייה ברשויות המקומיות, הוא אמר כי: "אנחנו מתמודדים עם זה באמצעות רישוי עצמי, והכנסה של  חלק מההטבות וההקלות למסלול אוטומטי ואנחנו מנסים ליצור תמריץ לכל ראש עיר לשתף פעולה". 

איילת שקד // אורן שלו
איילת שקד // אורן שלו

שרת הפנים איילת שקד נמנעה מלנקוב ביעד להורדת מחירי הדיור, ואמרה כי: "התוכנית שלנו תגדיל משמעותית את היצע הדירות ותזרז את הליכי התכנון והבנייה. אנחנו נוקטים בצעדים משמעותיים: מגדילים את כמות הועדות המחוזיות, את הקיבולת של הותמ"ל, עוברים לרישוי עצמי ויוצרים חלופה לתמ"א 38, הגדלנו את כמות העובדים ב-30 אלף ורשות ההגירה עובדת בימים אלה כדי לעמוד במכסות. אתמול (שלישי) בועדת פנים הכרזנו על 50 אלף יח"ד שיקודמו בותמ"ל. המהלכים האלה יגדילו את ההיצע ואני מקווה שגם יורידו את המחירים".

על השאלה איך רותמים את ראשי הרשויות להגדלת היצע הדיור השיבה שקד: "יש ראשי ערים שעושים בעיות אבל רוב ראשי הערים לוקחים חלק במשימה הלאומית הזו. ראשי הערים רבים בניהם מי יכנס לותמ"ל. אני מרגישה שיש הרתמות. יש בעיה עם הארנונה שהיא גבוהה מדי לעסקים ונמוכה מדיי לתושבים, אבל המדינה עוזרת לרשויות חלשות, באמצעות העברות כספים, יש תכנון של שטחי תעסוקה והחלופה של התמ"א מכניסה שטחי תעסוקה בקומת הקרקע. אנחנו פועלים גם כדי לבנות יישובים חדשים בניגוד למדיניות התכנון שהיתה קיימת ונבנה 10 יישובים חדשים כולל עיר חדשה בנגב שנקראת כסיף".

השרה השיבה לביקורת בנוגע להקמת יישובים חדשים: "זה נכון שזה לא עולה בקנה אחד עם מדיניות התכנון  אבל אני השרה ואני קובעת את המדיניות. צריך לחזק את ההתיישבות בנגב, צריך לתפוס את הקרקע כדי למנוע תפיסה בלתי חוקית של קרקעות. אנחנו רוצים לבנות עיר חרדית גדולה. זה יותר יקר מאשר הרחבת יישובים אבל יש עוד ערכים חשובים".

השרה התייחסה לחלופה החדשה לתמ"א 38: "החלופה לתמ"א טובה יותר לראשי הערים כי יש אחוזי בנייה גבוהים יותר ויש בה היטלי השבחה. אנחנו נתייחס גם למבנים מסוכנים, במקרה של מבנה מסוכן אפשר יהיה לקדם תמ"א 38 עם הסכמה של רק 51% מבעלי הדירות.

"בנוסף, אנחנו עושים מסלולי התחדשות עירונית בפריפריה שם אין ליזמים כדאיות כלכלית. אנחנו מנסים להפוך את התוכניות כלכליות באמצעות קרקע משלימה ומענקים. הגורם המשמעותי בפריפריה יהיה השקעה של כסף. שר השיכון ואני חושבים שזה הכרחי לעשות התחדשות עירונית בפריפריה ושמנו תקציב לטובת הנושא. אם המדינה מרוויחה מהקרקע במכרז – היא צריכה להשקיע אותו בפריפריה".

השרה התייחסה להעלאת מס הרכישה למשקיעים ואמרה כי היא מעדיפה להפחית מיסים ולא להגדיל אותם, ולפעול בעיקר בצד של היצע ולא הביקוש אבל לטענתה, היא הניחה לחילוקי הדעות ובסופו של דבר פורסמה תוכנית שכולם עומדים מאחוריה.

יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ
יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ

יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, יגאל גוברין, התייחס לאירועים בשנה החולפת כמו האסון בקבר מירון, אסון בית הכנסת בפסגת זאב, וקריסת הבניינים הישנים: "האירוע במירון לא קרה בגלל בעיה הנדסית. זו עבריינות שהמשטרה  לא מסוגלת להתמודד איתה. האירוע בבית הכנסת בפסגת זאב קרה בגלל שלבניין לא ניתן טופס 4. גם הבנין שקרס בחולון זו דוגמה לבעיה שהמדינה העדיפה להסתכל לצד השני, במקום להתמודד איתה. אנחנו יודעים שהבניינים הולכים ומזדקנים ובכל זאת מתעלמים מכך. קהל המהנדסים הם חלק מהפתרון של הסיפור הזה. נושא המקצוענות והבטיחות והבנה של ניהול תהליך באופן תקין הוא קריטי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות