banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

שיא המשכנתאות של כל הזמנים נרשם ביולי: 11.5 מיליארד שקל

"מדובר בעלייה דרמטית ללא תקדים בלקיחת משכנתאות": מראשית 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף של 63 מיליארד שקלים, כלומר ממוצע של 126 מיליארד לכל שנת 2021 אם קצב זה יישמר, זאת לעומת 78 מיליארד בכל שנת 2020

"מדובר בעלייה דרמטית ללא תקדים בלקיחת משכנתאות", כך אומר אסטרטג הנדל"ן, עמית דובקין, שניתח את נתוני בנק ישראל שפורסמו היום למשכנתאות לחודש יולי. על פי הניתוח, מראשית 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף של 63 מיליארד שקלים, כלומר ממוצע של 126 מיליארד לכל שנת 2021 אם קצב זה יישמר, זאת לעומת 78 מיליארד בכל שנת 2020.
"לא רק שהיקף המשכנתאות הוכפל במהלך השנתיים האחרונות אלא שגם היה גידול בממוצע המשכנתא שנלקחה על ידי משק בית ממוצע ב-32 אחוזים עד כדי כ-950 אלף, כלומר מיליון שקלים בקירוב, זאת לעומת כ-550 אלף שקלים ב-2015", אומר דובקין.

עמית דובקין // פוטו דינו
עמית דובקין // פוטו דינו

לדבריו, הסיבות העיקריות ל"טרפת המשכנתאות" הינן הן המחסור הגדל והולך בהיצע דיור ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ, סיום תכנית מחיר למשתכן, מה שגרם לזכאים רבים "לרדת מהגדר" ולקנות דירה וכן, ההחלטה השנויה במחלוקת של נגיד בנק ישראל מדצמבר 2020 לאפשר לקיחת שני שלישים מהמשכנתא בריבית פריים.
"נדגיש כי נתונים אלה גם ממחישים את האבסורד שבהחלטת בנק ישראל השבוע לא לאפשר למשקיעים לשעבד דירה קיימת עבור רכישת דירה נוספת, שעה שהבעיה הקריטית בשוק הדיור אינה כלל ועיקר המשקיעים אלא דווקא ליבת השוק שתודלקה על ידי בנק ישראל עצמו", אומר דובקין.

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, אומר כי: "השוק רותח כפי שלא היה אי פעם והבעיה כפולה ומכופלת: גם תדלוק מחירי הדיור לרמה דו ספרתית כפי שלא קרה זה עשור ויותר וגם סכנה ממשית להרבה לוקחי משכנתאות שלא יוכלו לעמוד בהחזר. על הממשלה לסמן שתי בעיות אלה בעדיפות עליונה".

דליה עסיס // גיל טופז
דליה עסיס // גיל טופז

דליה עסיס, שמאית מקרקעין, מציינת כי: "זוהי ההוכחה הטובה ביותר שהתקנה של בנק ישראל מאתמול לא לאפשר למשקיעים לשעבד נכס קיים, הינה בטלה בשישים מול הבעיה האקוטית שהבנק עצמו יצר בכך שאיפשר בדצמבר האחרון נטילת שני שלישים מהמשכנתא בריבית פריים. החותמת לתדלוק שוק המשכנתאות על בנק ישראל".

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהר
אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהר

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי, אומר כי: "טרפת המשכנתאות הינה סימפטום מובהק של ייאוש מוחלט בקרב הציבור הרחב שחוטף דירות מכל הבא ליד בידיעה שמלאי ההיצע הולך ונגמר. רק מדיניות שתביא במהירות האפשרית להגדלת ההיצע, לפחות לטווח הבינוני, עשויה להרגיע את הטרפת הזו, קל וחומר שמשכנתא ממוצעת הרקיעה לכמיליון שקלים לבית אב זאת לעומת 550 אלף ב-2015!"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות