מסילה רביעית באיילון // depositphotos
מסילה רביעית באיילון // depositphotos

מה יהיו ההשלכות של ביצוע מסילה רביעית באיילון?

הפרויקט משתרע בין צפונית למחלף ההלכה בצפון לתחנת רכבת לוד בדרום-מזרח ואורכו הכולל הוא כ-22 ק"מ. במקטע המסילה שבתחום תעלת האילון התכנית אינה מוסיפה שבילים לרוכבי אופניים או הולכי רגל, לא יוקמו מעבירי בעלי חיים חדשים ויחולו שינויים בהסדרי הרכבות

כרמלה קופר 10.06.2018

קבינט הדיור אישר פה אחד את תת"ל 33 לביצוע למסילה רביעית באיילון. מטרת התכנית, כפי שנמסר ממשרד האוצר, הינה לאפשר התוויה של ארבע מסילות בקטע שמצפון למחלף ההלכה ולתחנת סבידור ועד למתחם הרכבת בלוד. כיום קיימות בין נתיבי אילון ותעלת נחל האילון שלוש מסילות והמקטע מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית.

בעשור הקרוב יוכפל העוברים בנתיבי איילון
ברצועת האילון עוברים מדי יום 75% מתוך כ-40 מיליון הנוסעים השנתיים ברכבות (ו-85% בשעת שיא בוקר) ועוברת בה כל תנועת הרכבות הארצית בכיוון צפון-דרום וכן לכיוון מזרח (מודיעין ובעתיד ירושלים), בנוסף לרכבות שייעדן הוא העיר תל אביב. מספר זה אמור להיות מוכפל על פי התחזיות בעשור הקרוב. תדירות הנסיעה במקטע היא של 28 רכבות בלבד בשעת שיא וזאת במידה רבה מאחר והמסילה הפרברית מופעלת כמסילה דו-כיוונית.

למרות הגידול המואץ בשנים האחרונות במספר הנוסעים ברכבת, לא חל כל גידול מקביל במספר המסילות והרציפים באזור זה. המסילה הרביעית תאפשר קו דו-מסילתי לרכבות מהירות וקו דו-מסילתי לרכבות פרבריות ובעקבות כך ויחד עם מערכת האיתות החדשה יתאפשר מעבר של 40 רכבות בשעת שיא ויינתן גם מענה תפעולי לקווים של מסילות השרון (קו כפר סבא-רעננה-תל אביב בתוואי כביש 531); מסילת A1 המהירה לירושלים, הקו המהיר תל אביב-באר שבע, קו אילון דרום לחולון, בת ים וראשון לציון מערב.

ממשרד האוצר נמסר כי: "מימוש הפרויקט, ביחד עם מימוש פרויקטים מקבילים בהתאם לתכנית האסטרטגית של רכבת ישראל וקווי הרכבת הקלה ובעתיד ייתכן גם מטרו, אמורים לתת מענה לצרכי המטרופולין עד שנת 2040. פרויקטים אלה כוללים את הכפלת מסילות החוף, 6 מסילות באילון, מסילות נתב"ג ועוקף לוד עד לחיבור למסילות הדרום והמסילה המזרחית.

"התכנית כוללת, כאמור את המקטע המתחיל צפונית למחלף ההלכה (תחנת סבידור) ומסתיים בתחנת רכבת לוד בדרום. בקטע האילון, שבין הערים תל אביב-יפו לרמת גן וגבעתיים, תתווסף מסילה רביעית, ואילו בקטע שלאורך כביש 1, בין מחלף קיבוץ גלויות לתחנת רכבת לוד, שבו קיימות כיום שתי מסילות בלבד, יתווספו 2 מסילות, כך שבכל המקטע הכלול בתחומי התכנית תהיינה לבסוף ארבע מסילות – שתיים פרבריות ושתיים מהירות".

עוד נמסר כי הפרויקט נכלל בתכנית נתיבי ישראל שאושרה על ידי ממשלת ישראל ב-24.2.2010.

תוואי המסילה
הפרויקט משתרע בין צפונית למחלף ההלכה בצפון לתחנת רכבת לוד בדרום-מזרח ואורכו הכולל הוא כ-22 ק"מ. ניתן לאפיין את תוואי המסילה הכלול בתכנית על פי שלושה מקטעים: מקטע איילון שאורכו כ-6 ק"מ, מקטע לאורך כביש 1 שאורכו כ-6 ק"מ והוא עובר בשטחים פתוחים, רובם חקלאיים, בין גשר מקווה ישראל לכפר חב" ומקטע מכפר חב"ד עד לוד. באזור מחלף כפר חב"ד מתנתקת המסילה מכביש אחד, הסוטה מזרחה,  וממשיכה בקו ישר עד לוד. אורכו הכולל של מקטע זה הוא כ-9 ק"מ. "אף כי נעשה מאמץ מרבי למזער את הפגיעה בשימושים וייעודים קיימים ומאושרים, העתקת המסילה תחייב פינוי והריסה של כ-40 בתי מגורים הבנויים בייעוד חקלאי. מאידך, תיווצר התרחקות של המסילה בכמה עשרות כלפי השימושים מדרום לה. בנוסף תידרש הריסתם של כ-17 מבנים נוספים בחלק הדרומי של המסילה בתחומי העיר לוד, במקטע מפגש המסילה הרביעית עם המסילה המזרחית", כך נמסר ממשרד האוצר.

ממשק עם קווי רכבת קלה
לרצועת המסילה הכלולה בתכנית זו 3 ממשקים עם קווי הרכבת הקלה: ממשק עם הקו האדום הנמצא כיום בביצוע בתת-הקרקע במחלף ארלוזורוב, כולל תחנה ראשית ממערב לאילון, ממשק עם הקו הסגול  במחלף ההגנה, כולל תחנה ראשית מעל האילון וממשק עם הקו הצהוב הנמצא בתכנון במחלף קיבוץ גלויות, כולל תחנה ראשית. בכל תחום התכנית מצויות חמש תחנות רכבת קיימות. כחלק מפרויקט הקמת המסילה הרביעית יבוצעו שינויים בתחנות.

הרחבה של תוואי הנחל
מסמכי התכנית כוללים בין היתר הרחבה של תוואי הנחל לכיוון צפון-מזרח באזור המחלף המסילתי והקמת מעבירי מים חדשים או הארכה של מעבירים קיימים ותיעול הזרימות אליהם ושינוי חתך התעלה באזורי תעלת ההגנה והשלום. עוד נמסר מהאוצר כי נבדקה באופן ראשוני אפשרות לבצע מעקף של מובל הניקוז באזור תחנת השלום, בתחום זכות המסילה או הדרך הקיימת: "הנושא ייבחן לעומק בשלב התכנון המפורט לפני ביצוע. בנוסף, לאחר בדיקה עם רכבת ישראל, הוחלט על צמצום העובי הקונסטרוקטיבי של הבטון בגשר המסילה בתחנת סבידור וכן, שימוש במבנה עליון מיוחד הכולל אדני פלדה בעובי מופחת על מנת להגדיל את חתך התעלה בקטעים המקורים שלה. מעבר לכך, בשלב התכנון המפורט ייבדקו פתרונות הנדסיים נוספים בחתך התעלה כגון אפשרות לאיגום נוסף במורד פ.א.ש או העמקת רצפת התעלה באזורי צווארי הבקבוק, או פתרונות נוספים שיעלו".

ההשלכות על שבילי הולכי רגל, רוכבי אופניים ומעברי בע"ח
"התכנון התייחס לנושא שבילי הולכי רגל ורוכבי אופניים בכל מקום שהדבר התאפשר והם יבוצעו כחלק מפרויקט זה", אומרים באוצר. במקטע המסילה שבתחום תעלת האילון התכנית אינה מוסיפה שבילים לרוכבי אופניים או הולכי רגל. לעומת זאת, במקטע שפירים-לוד, לכל אורך המסילות וכן לאורך נחל שפירים, יוסדר שביל אופניים והולכי רגל. בתחום העיר לוד השבילים ישולבו במסגרת רצועות של שצ"פ ליניארי לאורך המסילה. מכח תכנית זו לא יוקמו מעבירי בעלי חיים חדשים. מעבירי המים הקיימים מתחת למסילות, המשמשים גם כמעברי בע"ח, יוארכו ויותאמו למסילות החדשות.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות