banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

איך לאושש את שוק הדיור לקראת השנה ה-71?

"על מנת שבפרוס השנה ה-71 לעצמאות ישראל יקום שוק הדיוק מחדש על רגליו, אציע למקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל את 10 הטיפים הבאים"

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מאת: ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

רבות ביקרתי ותקפתי בשלוש השנים האחרונות את מדיניות שר האוצר משה כחלון בנושא הדיור. כבר ב-2015, כשכחלון נכנס לתפקידו והציג את מחיר למשתכן כתכנית דגל כפתרון לזוגות צעירים, תכנית שבאותה עת זכתה ללא מעט תשבוחות ותקוות, טענתי שהתכנית מיותרת ורק תגרום לקיפאון מוחלט בשוק הדיור. לצערי צדקתי.

הסכמים מיותרים לחלוטין
אחר כך, כשכחלון החליט לקדם בשיא התנופה את הסכמי הגג של הממשלה עם עשרות עיריות בכל רחבי הארץ, והכוללים מאות אלפי דירות חדשות בהשקעה של מיליארדים בתשתיות אדירות, טענתי שהסכמים אלה מיותרים לחלוטין, עולים למדינה סכומי עתק, ושעדיף במקום זאת לקדם התחדשות עירונית מקיפה בערים הותיקות. לצערי צדקתי.

טעות קריטית
אחר כך, כשכחלון ניסה בכל כוחו להדיר את רגליהם של משקיעי הנדל"ן מהשוק, הכפיל את מס הרכישה וניסה פעם אחר פעם להעביר את המס על דירה שלישית, טענתי שמדובר בטעות קריטית, זאת משום שהמשקיעים הם, הם הקטר המוביל של שוק הדיור, ובלעדיהם הם יגווע. לצערי גם כאן צדקתי.

עשרה טיפים
לא אמנה במסגרת מצומצמת זו של מאמר את כל השגיאות שבוצעו על ידי כחלון, אולם מה שבלט לעין במיוחד היו הפרסומים  מהימים האחרונים לפיו התחלות הבנייה בשנה האחרונה לא עלו כלל ועיקר, כל חברות הבנייה הציבוריות תקועות עם מלאי גדול ולא מכור של אלפי דירות, זאת בשעה שמחירי הדירות שכן נמכרו, לא רק שלא ירדו, הם אף עלו בשנה האחרונה. נתונים יבשים, לכאורה, אלה, מסבירים את הכל: כחלון "הצליח", במו ידיו, לרסק את שוק הדיור, להכניס עשרות חברות בנייה מובילות לקשיים, אולם בד בבד לא הצליח ביעד המרכזי אותו קבע עוד ב-2015 – הורדת מחירי הדיור וגידול משמעותי בהתחלות הבנייה.

על מנת שבפרוס השנה ה-71 לעצמאות ישראל יקום שוק הדיוק מחדש על רגליו, אציע למקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל את 10 הטיפים הבאים:

  1. רדו לאלתר ממחיר למשתכן. כל יום שעובר תכנית זו טובעת בבוץ עמוק ויחד איתה שוק הדיור כולו. במקום זאת חיזרו להלוואות ומענקי מקום דיפרנציאליים.
    זה פרקטי הרבה יותר וטוב לכולם, לקבלנים, לרוכשי הדירות ולמדינה.
  2. הגבילו את הסכמי הגג רק לאותן ערים שבהן באמת יש ביקושים לאלפי ורבבות יחידות דיור.
  3. דאגו לפתח תחבורה ציבורית טובה לכל השכונות החדשות, ובכלל.
  4. תחזירו את המשקיעים אל השוק.
  5. הורידו את מס הרכישה לרמתו המקורית מלפני שלוש שנים.
  6. רדו סופית מרעיון העוועים של מס על דירה שלישית.
  7. תוציאו את המונופול מידי רמ"י שהפך לספסר הקרקעות של מדינת ישראל.
  8. עודדו תמ"א 38, חיזוק נגד רעידות אדמה, גם בפריפריה, זאת באמצעות ניוד זכויות ליזמים.
  9. קדמו סוף סוף תכנית לאומית רצינית להתחדשות עירונית.
  10. הגדילו את התחלות בנייה באמצעות קיצור ביורוקרטיה ועידוד יזמים.

בברכת חג עצמאות 70 שמח לכולנו!

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות