banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"הצפי לירידה ברכישת דירות בעקבות הסגר השני הולך ומתממש מה שמחייב את התערבות הממשלה"

גורמים בענף הנדל"ן מגיבים לסקירת הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמה היום. על פי הסקירה – למרות הסגר שהחל בחודש ספטמבר והקורונה, היקף העסקאות נותר גבוה. במקביל, גם פעילות המשקיעים ממשיכה לרשום עליה, בין היתר בשל השינוי במס הרכישה

"הגידול ברכישות המשקיעים מעיד על היענות של הציבור, ותרמה לכך כמובן גם ההפחתה במס רכישה שיזם ישראל כ"ץ שר האוצר. נתון זה מדגיש את העובדה כי ברצון הממשלה, היא תוכל לעודד חזרה ביקושים לדיור, ועל ידי כך להגדיל את היצע הדירות. דרך אפשרית אחת לגרום לכך היא למשל על ידי הפחתה נוספת במס הרכישה, כולל לרוכשי דירות שברשותם ישנה דירה בודדת", כך אמר היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בתגובה לפרסום סקירת הכלכלנית הראשית באוצר.

סרוגו גם התייחס לנתונים המעידים על כך שחודש ספטמבר היה אחד מחודשי ספטמבר החזקים ביותר בעשרים השנים האחרונות בכל הקשור למספר העסקאות ואמר כי: "מדובר על הסכמים שנחתמו בחודש ספטמבר, דהיינו עסקאות שנסגרו באוגוסט טרום הסגר השני. את השפעת הסגר שהתרחש בחודשים ספטמבר ואוקטובר נוכל לראות בצורה ברורה בהיקפי המכירות של חודשי באוקטובר ונובמבר. חשוב לשים לב לכך ולראות את השפעת הקורונה והסגר עליו החליטה הממשלה שיבוא לידי ביטוי בחודשים אלו".

עוד אמר סרוגו כי: "הירידה ברכישת דירות בקרב הצעירים מעידה על קיטון בדירות שנמצאות על המשבצת של תכנית "מחיר למשתכן". ככל שהחלופה של מחיר מופחת לא תצא לדרך זוגות צעירים אלה יישארו ללא יכולת לרכוש דירות בישראל. חשוב להדגיש, כי בראייה רחבה, הצפי לירידה ברכישת דירות בעקבות הסגר השני הולך ומתממש מול עינינו מה שמחייב את התערבות הממשלה ועידוד של הביקושים, ושורת פעולות נוספות שביכולתה ואחריותה לבצע לטובת האזרחים במדינת ישראל".

הילה מילר, סמנכ"ל השיווק בחברת מ. אביב, התייחסה אף היא לנתוני משרד האוצר ואמרה: "מדובר ללא ספק במגמה חיובית בחודשיים האחרונים של עלייה בעשרות אחוזים בשיווק פרויקטים. זה בא לידי ביטוי בדירות פרימיום דוגמת פנטהאוזים ומיני פנטהאוזים, תוצאה ישירה של הקורונה והצורך של הרוכשים להשתדרג לדירה מרווחת יותר עם מרפסת גדולה. גם בשוק המשקיעים הייתה ללא ספק קפיצה רבתי בחודשיים האחרונים כתוצאה מהירידה במס הרכישה וזוהי מגמה בהחלט חיובית לאחר מספר שנים שחונות בנגזרת המשקיעים".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים אמר היום: "שוק הדיור הפך לחבית דלק נפיצה. ה-9,600 דירות שנמכרו בספטמבר, אחד השיאים של כל הזמנים, איננו כלל ועיקר בשורה טובה, אלא סימפטום להיסטריה של "אכול ושתה כי מחר לא יישארו דירות יותר". מספר הדירות על המדף הולך ומצטמצם במהירות לפחות מ-15 אלף וככל שיצמצם כך גם מחירי הדיור יזנקו".

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר: "העדר כמעט מוחלט של קידום ושיווק קרקע למגורים על ידי רשות מקרקעי ישראל השנה זה מחדל, והוא עוד יגיע לצערי לדו"ח מבקר המדינה. אבל את המרורים יאכלו ציבור הקונים שקונים דירות כמעט ללא אבחנה ולוקחים משכנתאות ענק שאני מאוד מקווה שיצליחו להחזיר. ראוי לציין שבין הרוכשים בספטמבר היו לא מעט משקיעים שנכנסו לשוק עקב הורדת מס הרכישה לצד לא מעט רוכשים במסגרת מחיר למשתכן. אבל המצב הבסיסי של שוק הדיור לא השתנה במאום".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין: "כצפוי, אין פגיעה בשוק המגורים גם בספטמבר וזאת משום שקיים מחסור גדול בהיצע ומנגד הביקוש נשאר יציב. אם בתקופת הסגר הראשון עקב התפרצות הקורונה, המשק נכנס להלם והפעילות במשרדי המכירות כמעט נעצרה לחלוטין, השפעת הסגר השני על המכירות הייתה מינורית.  רוכשי הדירות הפסיקו לשבת על הגדר מהחשש שהמחירים עלולים לעלות ולכן כמות העסקאות לא השתנתה ביחס לנתון המקביל אשתקד. אילולא הסגר יתכן והיינו עדים לקצב מכירות גבוה יותר." בהתייחסות לירידה במכירות של מחיר למשתכן, מציינת בוגין: "אפשר לברך על גסיסתה של תוכנית מחיר למשתכן. התוכנית מלכתחילה לא הייתה נכונה וגרמה לעיוות השוק על ידי יצירה מלאכותית של עודף היצע באזורי פריפריה לא מבוקשים. בפועל התוכנית לא עזרה בהורדת מחירי הדיור והביאה תועלת לקבוצה מצומצמת מאוד".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות