banner
דלית זילבר מנכלית מינהל התכנון כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
דלית זילבר מנכלית מינהל התכנון כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

מנהלת מנהל התכנון ,דלית זילבר : "הגענו ליעדי התכנון – נאשר השנה 120,000 יח"ד

הממשלה הבאה חייבת להתמקד באזורי התעסוקה" יו"ר הראשות להתחדשות עירונית : "נפעל לקידום 3 הצעות לממשלה הבאה בהתחדשות עירונית – הקרן להתחדשות עירונית, הסכמי מסגרת  בהתחדשות עירונית וקרקע משלימה בין יישובית על מנת לקדם פיתוח בפריפריה בהתחדשות עירונית

דלית זילבר מנכלית מינהל התכנון כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

בכנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת" המתקיים לראשונה ביוזמת ובהובלת אתר החדשות הארצי לנדל"ן והתחדשות עירונית – "מגדילים" . התקיים פאנל מרכזי בנושא קביעת סדר היום התכנוני לישראל והאתגרים התכנוניים, תיקוני החקיקה הבולטים שעומדים בפתחה של הממשלה הקרובה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ נשאל בפאנל "ביקשתם חוות דעת לעתירה שמנהלים התאחדות בוני הארץ נגד עיריית רמת גן שהחליטה שלמעשה היא עוצרת את הפרויקטים של תמ"א 38 אבל למה לא התרעתם על כך מראש?"  קמיניץ ענה "אני מסכים שחלק משמעותי מהשיח צריך להתקיים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. אנחנו לא הכרנו את חוות הדעת של עיריית רמת גן עד שפגשנו אותו בעתירה". 

עוד אמר קמיניץ כי "לא כל דבר שנעשה בשלטון המקומי אנחנו יודעים ומכירים למרות שהקשר חזק. אני חושב שצריך לחזק את הקשר בין השלטון המקומי למרכזי . אם הוא היה חזק יותר היינו חוסכים אירוע כזה כמו שהיה עם עיריית רמת גן היה כזה חזק היינו נמנעים מאירוע כזה. גם ראש העיר רמת גן הבין שגם אם קובעים מדיניות חדשה זה צריך להתחשב במדיניות קיימת .

השלטון המקומי מתנהג כשלטון ולא כל דבר שקורה אנחנו יודעים ולא בכל דבר אנחנו מתערבים. בשיח הזה אני חושב שצריך לתת לשלטון המקומי לפעול ולעשות את עבודתו בצורה טובה ונכונה וכשיש כשלים שאנו צריכים להתערב אנחנו עושים זאת. אני בעד הרצון לנסות ולהגיע לכמה שיותר שיתופי פעולה. לפעמים אנו צריכים גם לכפות את עמדתנו ולפעמים להתחשב ברצונות שלו". עוד אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה "יש לנו תמ"א 38 כיום שהיא במעמד של דין ולכן לא ניתן לבטל דין בהחלטה של מועצת עיר. מסמך המיניות שהוציאה עיריית רמת גן היה גורף מידי ואיין את הדין של התמ"א. בסופו של דבר זה לא ניתן. אפשר לקבוע מדיניות ולומר שיש אזורים שהם יותר מוטי תמ"א 38 וכאלה שפחות אבל לא באופן גורף זו פעולה שסותרת את הדין".

חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

חיים אביטן, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית: "אני רוצה לומר בהמשך למה שאמר ארז קמיניץ. אנחנו ברשות הממשלתית מנסים להוביל תקנה או שינוי חקיקה של רציפות שלטונית. לא ניתן לעצור את תהליך מסוים שהחל כשראש עיר חדש נכנס. יש פרק זמן שצריך לתת ליזמים להתכונן ולהתארגן. לעצם העניין אין ספק שנושא תמ"א 38 הוצא ב 2005 במטרה לחזק מבנים נגד רעידות אדמה ומיגון בפני טילים אבל תפס במרכז הארץ יותר היכן שיש כדאיות כלכלית.

אותם יזמים ודיירים התקשרו עם יזמים ומתכננים לקדם תמ"א 38 ולהחליט שבמכה אחת להפסיק את כל התהליך הזה, זה יצר חוסר ודאות אצל כולם ולכן הדיון שהיה אתמול אצל שר האוצר היה דיון מקצועי, הוצגו נתונים ודברים ואין ספר שההחלטה להפסיק את התמ"א 38 תידחה לעוד שנתיים שלוש. אנחנו בסך הכל מסתכלים על המשק ורוצים לתת שקט על מנת להתקדם על מנת ליצור רציפות תכנונית.

דלית זילבר, מנהלת מנהל התכנון: "נעשית כרגע עבודת מטה ממשלתית שנוכל לגבש את הדברים שיבואו במקום תמ"א 38. אנחנו עוברים להתחדשות עירונית ,תכנון עירוני ואסטרטגי זה דבר יותר נכון. ברגע שישוב עושה תכנון שמנוגד לתמ"א 38 אנחנו לא יכולים להגיד שמבטלים את זה. צריך לזכור שתמ"א 38 מסכלת גם התחדשות עירונית אמיתית. אנחנו עובדים באמצעות המועצה הארצית וזה הגוף המקצועי והועדות המחוזיות והדיונים ממשיכים. הבאנו להפקדה את תמ"א 42  לתחבורה ציבורית ותמ"א 21 שהיא תכנית מתאר לתשתיות אלה הבעיות הגדולות של מדינת ישראל. הועדות ממשיכות בעבודה שלהם. כל הסוגיות האלה אילו הדברים שהמשכנו וממשיכים לעבוד. עד היום קבינט הדיור עבד. מה שתלוי בשלבים שלנו אנו מתקדמים".

עוד אמר קמיניץ כי "בכל מה שקשור לייעוץ הצרכים של משרדי הממשלה נשארים ומחויבים לתת תשובות. עבודות חקיקה אכן יש עצירה. התקופה הזו של לפני הבחירות אנו משתדלים לכלל עבודה ממשלתית כדי להיות מוכנים לממשלה הבאה לעובדת חקיקה יסודית. מכינים שורה ארוכה של תיקונים לממשלה הבאה ותיקוני חקיקה. יש המון חסמים בהתחדשות עירונית חסמים תכנוניים שצריך לטפל בהם. מתייעצים עם הרבה אנשים בציבור עורכי דין ויזמים לקראת החלטות משמעותיות שהממשלה הבאה צריכה לקבל. באים מוכנים עם שורה של תיקונים".  

חיים אביטן: "פרסמנו קולות קוראים לתכנון שכונות ורשויות מקומיות בהתחדשות עירונית זכו כעשר רשויות סדר גדול של 50 אלף יחידות דיור שיכנסו לתכנון בשנים הקרובות. מכינים לממשלה הבאה להתקדם קדימה".

ארז קמיניץ: "צריכים לזכור שיש צורך משמעותי לפתור בעיות בתהליך של התחדשות עירונית הן מבחינה קניינית והן מבחינה מנהלתית. מנהלתיות הן משהו שצריך לקדם אותו בחקיקה. לייצר וודאות ליזמים בעניין היטלי השבחה בתחילת הדרך להחליט למשל על 25% בתחילת הדרך ולא למשוך אותם עד הסוף עם גובה ההיטל. נטפל גם בתופעת הסחטנים גם על ידי הפחתת הרוב להסכמה לתהליך מ 80% ל 66%. כדי שלא יהיו דיירים שירצו לסחוט מאחרים יותר והממשלה הבאה תצטרך לתת מענה גם על הדברים האלה". 

יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "הדברים נעשים בצורה אינטנסיבית מאמין שיקרמו עור וגידים בשנה הקרובה. הפריסה של המנהלות יוצרת את הודאות וההתכנות של ההתחדשות העירונית ברשויות. הראשות שלנו מממנת ומלווה את הרשויות בתכנון. אני מאמין שבעוד שנתיים – שלוש נמצא את עצמנו עם עשרות אלפי יחידות דיור ברשויות שונות מוכנות עם היתר בניה. גם על ידי הותמ"ל הצלחנו לאשר קרוב ל 50,000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית ב- 2018-2019. בעיר כמו בת ים, הפוטנציאל היחידי להתפתחות העיר זה התחדשות עירונית כי אין להם קרקעות פנויות". 

ראש העיר בית שמש עליזה בלוך בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
ראש העיר בית שמש עליזה בלוך בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

עליזה בלוך ראש עיריית בית שמש: "אני חסידה של תחום ההתחדשות העירונית וכראש עיר רואה בו את אחד התחומים הכי חשובים. סוגיית ההתחדשות העירונית לא רק עוסקת בנדל"ן אלא קודם כל מדובר בסוגייה חברתית. התחדשות עירונית היא הדרך המרכזית להפוך עיר פריפריאלית, כמו בית שמש. באמצעות הובלה של התחדשות עירונית, סוגים שונים של אוכלוסיות מייצרים דיאלוג אחר של יחסי שכנות, בילוי, תרבות ותעסוקה. חשוב להבין כי זה לא יכול להישאר רק בהיבטים האלה, המדינה רוצה לחדש, אני מנהלת עיר ורואה כי דווקא בסוגיה הזו המדינה שלנו נמצאת כמה צעדים מאחורה. כראש עיר, אני צריכה לייצר הסכמי פיתוח כדי שהיזמים ירצו להגיע לעיר והמדינה היא זו שצריכה לסייע. פיתוח של התחדשות עירונית הוא פתרון זול יותר למדינה מאשר הקמת שכונות חדשות. על כן, צריך לייצר מצב שההתחדשות היא חלק של מכלול שלם, אי אפשר להשאיר את ראשי הראשויות במצב של פשרה כזו. אנו צריכים לראות לטווח הרחוק, לעשות עבודת עומק ולעבוד בראייה רחבה, לספק הסכמי פיתוח שלא נמצאים כרגע על המפה".  

בבית שמש כל דבר הוא כלכלי, זה הזמן לבוא להשקיע בעיר. זו עיר שקיימים בה כל היתרונות של פריפריה, אבל בלי מחירים של פריפריה ויש לכך משמעות כלכלית- צריך לעשות פה עבודה גדולה יותר כדי שיזמים יבואו ויצליחו. 

אני חושבת שהשלטון המרכזי צריך לעבוד יחד בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי, צריך לקחת בחשבון שההחלטה להגדיל את יח"ד היא החלטה של השלטון המרכזי. בשורה התחתונה הסמכות ניתנה על ידי השלטון המרכזי אך האחריות הוטלה על השלטון המקומי בלי להעניק שום כלים. אני כראש עיר אמורה לספק שירות לתושבים, המדינה לא לקחה את האחריות ולא דאגה לתחבורה, לחינוך, תעסוקה ותשתיות ואני כראש עיר לוקחת אחריות. כראש עיר, לא אגיד לתושבים כי חוסר קיום התשתיות באחריות השלטון המרכזי, אלא אקח זאת על אחריותי. 

מנהל התכנון עושה עבודה מצוינת, אנחנו כרגע בשלב שאם לא תתבצע עבודה גדולה של כל משרדי הממשלה, נחזיק את התושבים כבני ארובה, כי בלי כל התשתיות והדברים שמסביב- כתות לימוד, מקומות בילוי, תעסוקה ועוד ואם אין התאמה בין יח"ד החדשות לבין התשתיות, באמצעות ביצוע ותקצוב – התושבים יחיו באיכות חיים לא מספקת. העובדה שנבנות אלפי בתי דיור בלי התאמה תקציבית, יוצרת מצב שאנחנו מחזיקים את התושבים כבני ארובה. בעיני, אנחנו צריכים להיות כרגע המבוגר האחראי ולייצר איכות חיים סבירה. 

חלק מהסיפור הוא יצירת אמון של התושבים – הדיאלוג שאני מנהלת עם התושבים מדבר על אמון. צריך לקחת את הסוגייה ולבנות את האמון, רוב התושבים רוצים שינוי ושיפור והם צריכים לראות מנהיגות חזקה שלא מגמגמת ולא מזייפת. תהליכי התחדשות שלוקחים 10-20 שנים יוצרים חוסר אמון- צריך לקצר תהליכים ולגרום לצעירים להגיע לערים האמיתיות ולראות אופק בערים הלא צפופות. 

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
ראש עיריית בת ים צביקה ברוט בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

צביקה ברוט ראש עיריית בת ים: "אני לא רק תומך בהתחדשות, זו הדרך היחידה של העיר בת ים להתקדם. זו עיר מאוד צפופה, אין לנו קרקעות פנויות וזו הדרך היחידה של בת ים להמשיך ולגדול. כרגע, אנחנו עוצרים את ההיקפים המפלצתיים של התוכניות בעיר בעשור האחרון. התחדשות עירונית זו ברכה, לא יהיה איחוד עם תל אביב. הממשלה ומשרד הפנים בעברו, אשמים במצב של ריבוי התוכניות כיוון שהם אישרו התנהלות מאוד בעייתית ולא מסייעים. בת ים יכולה לייצר מנועי צמיחה, יש לנו תכנית שאושרה מראה שבת ים לא צריכה סיוע, נבנה הרבה אבל פחות מהמתוכנן. היא לא תהיה הפתרון של המדינה, היא תהיה עיר בוטיק, הרבה התחדשות עירונית אבל מתוכננת יותר טוב בהתאם לתשתיות. עצרנו תוכניות, אבל אנחנו תומכים בתמא ונמשיך. אנחנו הולכים עם התושבים שרוצים תמ"א 38- 2 וגם תמ"א 38- 1 בגלל הבעייתיות והצפיפות בעיר, הולכים גם לזה. במקומות שאפשר לבצע פינוי בינוי עושים גם את זה. יש לנו אזור תעסוקה חדש- כמו בבני ברק, שם היכולת שלנו לקבל מדיניות כלכלית. אמרו לי שאני משוגע והיום תשע חודשים אחרי, היזמים עומדים בתור, אנחנו רציניים ועקביים ויש לנו 400 אלף מטר מאושר לבנייה. זה יהיה 80- 20 אנחנו יותר ליברליים אולי 30-70 אבל אלא יהיו האחוזים. אנחנו הולכים על עירוב שימושים, יש בישראל 257 רשויות צריכים פחות. הממשלה ניסתה לאחד בעבר ונכשלה, בואו נתחיל במקומות קטנים תעזבו את 15 הערים הגדולות כי זה לא יצליח- כולם מבינים את זה. צריך לאחד בהדרגה ולהתחיל בערים הקטנות. אין ספק שהפתרון העתידי הוא ארנונה דיפרנציאלית, זאת מכיוון שכולנו רוצים התחדשות עירונית וצריך לממן את זה – בחלק מהמקרים פתרון יהיה איחוד או ארנונה דיפרנציאלית כי אחרת נראה לאט לאט ערים שקורסות וזה הפתרון היחיד שהמדינה תהיה חייבת לעשות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות