banner
מתחם זוגלובק בנהריה // צילום: צחי קיבנשטיין
מתחם זוגלובק בנהריה // צילום: צחי קיבנשטיין

תוספת של כ-300,000 דירות בתוכניות קיימות ומאושרות בגליל המערבי

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית האב לאזור הגליל המערבי, אשר צפויה להכפיל את האוכלוסייה לכ-605,000 תושבים, בהתבסס על ריבוי עתודות קרקע וזכויות בניה קיימות ומאושרות למגורים ולתעסוקה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז צפון, אישרה את תוכנית האב לגליל המערבי, בו מתגוררים כיום כ-300,000 תושבים, מרביתם ביישובים העירוניים. המרחב מאופיין בריבוי עתודות קרקע וזכויות בניה מאושרות למגורים ולתעסוקה, כאשר התוכניות הכוללניות והתוכנית האסטרטגית למגורים מכוונת להכפלת האוכלוסייה במרחב באופן שמפנה את עיקר הגידול לחיזוק הערים. על פי המגמות המרחב יגדל ל-435,000 תושבים, בתוכניות המתאר הכוללניות הקיבולות הריאליות מצטרפות ל-530,000 נפש ואילו התוכניות האסטרטגית למגורים מכוונת ליעד של 605,000 נפשות.

מרחב התכנון כולל 430 קמ"ר ביבשה ו-300 קמ"ר בים. בצפון – הגבול עם לבנון, בדרום – עין המפרץ, מילואות אחיהוד ובר לב, עוקב אחר מתלול צורים ובמזרח אוסף את בית ג'אן, חורפיש ומתת. במרחב התכנון 2 מועצות אזוריות – מטה אשר ומעלה יוסף, 3 ערים – עכו , נהריה ומעלות תרשיחא ו- 15 מועצות מקומיות – שלומי, פסוטה, חורפיש, ירכא, ג'דיידה-מכר, כפר יאסיף, אבו סנאן, ג'וליס, ינוח-ג'ת, כפר ורדים, מעיליא, מזרעה, בית ג'ן, פקיעין, כסרא-סמיע ומועצה מקומית תעשייתית אחת – מגדל תפן. בהיבט התחברותי התוכנית מציעה פיתוח מערכת הסעת המונים על כביש 70, משלומי דרך גוש ירכא, אחיהוד-ברלב, עד לחיבור לחיפה ולרק"ל נצרת, כולל שלוחות רוחב לנהריה ולעכו. אורך המסלול הראשי הינו כ-36 ק"מ משלומי עד מחלף גילעם והחיבור לרק"ל נצרת. אורך שלוחת נהריה 5 ק"מ ואורך שלוחת עכו כ-9 ק"מ.
הערכת עלות ראשונית משוערת עומדת על מיליארדי שקלים. מתע"ן כביש 70 – אומדן ראשוני על בסיס הפעלה ברק"ל: 3.5-7.5 מיליארד ₪, מתע"ן כביש 70 – אומדן ראשוני על בסיס הפעלה במטרונית: 1.75 מיליארד ₪, מסילת גליל מערבי: 2.5 מ מיליארד ₪ ורשת נת"צים משלימה כ- 650 מיליון – 1.3 מיליארד ₪, בסטנדרט מהיר לעיר. 

אדריכלית ראשית במשרד הבינוי והשיכון, ורד סולומון ממן, אשר עומדת בראש הובלת התוכנית, אומרת כי: "התכנון האזורי הוא הזדמנות מיוחדת לייצר תהליך שרואה את האתגרים וההזדמנויות של כל הרשויות המקומיות השותפות לפיתוח האזור. אינטרסים משותפים לרשויות השונות יביאו לחיסכון ויעילות בשירותים הניתנים לתושב, לעידוד השקעות חכמות וליצירת מנופים המכניסים לרשויות המקומיות כולן בדומה למקומות רבים בעולם. המקרה של גליל מערבי הוא דוגמה ומופת לחיקוי ונדרש להמשיך ולהעצים את הרעיונות והפרויקטים שנולדו בעקבות התכנית. אני קוראת לכל משרדי הממשלה להירתם ולסייע במימוש התכנית שהרשויות המקומיות כל כך תומכות בה."

אביעד פרידמן //צילום: דן סבח
אביעד פרידמן //צילום: דן סבח

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: ״קידום האינטרסים ושמירה על זכויותיהם של כל השותפים לחברה, הינם מערכי היסוד שלנו, תכנית האב שאושרה היום מאפשרת לא רק את חיזוק הפרט או אפילו רק את הרשות המקומית כולה, אלא חיזוק ופיתוח של חבל ארץ שלם לטובת כלל האזור ומכאן גם לטובת כלל המדינה. התכנית תשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי הצפון ותפתח עבורם מגוון הזדמנויות לתעסוקה, מחקר, פיתוח ופנאי. נמשיך לקדם תכניות ופתרונות דיור המיישמים עקרונות אלו."

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות