האם מתחם פינוי בינוי גיורא ברמלה יהיה רווחי ליזמים?
דו"ח שמאי קובע שחסרים 61 מיליון שקל כדי להגיע לרווח יזמי ראוי וכי נדרשת קרקע משלימה. בינתיים התוכנית אושרה בוותמ"ל מבלי שצויינו פתרונות
דו"ח שמאי קובע שחסרים 61 מיליון שקל כדי להגיע לרווח יזמי ראוי וכי נדרשת קרקע משלימה. בינתיים התוכנית אושרה בוותמ"ל מבלי שצויינו פתרונות
מעקב "מגדילים": הוותמ"ל אישרה להפקדה את תוכנית ההתחדשות העירונית למתחם גיורא ברמלה, הכוללת כ-3000 דירות חדשות. התוכנית, שעלתה לדיון לפני כשנה, כפי שפורסם ב"מגדילים", אושרה בסופו של יום ללא תוספת דירות ומבלי שצוינו בדיווח פתרונות שיכולים לייצר כדאיות כלכלית ליזמים, זאת למרות שדוח שמאי קבע כי יש צורך ב-186 יח"ד בקרקע משלימה ועוד 130 דירות כדי להגיע לכדאיות כלכלית ותמורות של 12 מ"ר לדיירים.
התוכנית מחולקת ל-13 מתחמים. מתחמים 1-11 הם מתחמי איחוד וחלוקה, כאשר כל מתחם עצמאי מבחינה תכנונית וכלכלית. המתחמים נקבעו, בין היתר, לפי התארגנות הדיירים והחתמות של יזמים. מתחם 12 מיועד לבנייה חדשה, ומימושו צפוי לאחר הקמת המטרו. מתחם 13 נקבע כמתחם ללא תוספת זכויות בנייה. כאמור, מחוות דעת שמאית שהוכנה עבור הפרויקט עולה כי קיים מחסור של 131 יח"ד לצורך מימוש פרויקטים ב- 3 מתחמים. עוד עולה מחוות הדעת כי קיים חוסר של 61 מיליון שקל כדי להגיע לרווח יזמי ראוי של 17 אחוזים וכי מספר יח"ד הנדרש בקרקע משלימה הוא 186 יח"ד.
בונים על המטרו
את התוכנית יזמה של רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עיריית רמלה, בשטח של כ-188 דונם בשכונת גיורא הממוקמת בצפון מערב העיר, בין רח' משה דיין וכביש 200 מצפון, רח' צה"ל מדרום, רח' עמיחי ממזרח ורח' חטיבת קרייתי במערב. מבני השיכון בשכונה כוללים כ-750 יח"ד, חלקם במצב פיסי ירוד, שבמקומם מוצע לבנות כ-3,206 יח"ד חדשות במגדלים בני עד 25 קומות ובבנייה של עד 9 קומות.
"בחלקה הצפוני של השכונה עתידה לקום תחנת מטרו של קו 1M אשר יחבר את רמלה למרכז גוש דן. בהתאם, התוכנית מציעה רשת רחובות חדשה שתחבר בין אזורי הסביבה העירונית לתחנה תוך יצירת מרחב אורבני איכותי סביב התחנה, אשר יכלול מגרשים בעירוב שימושים ובעצימות גבוהה וייתן מענה לצרכים עירוניים לרבות דיור בר השגה ופונקציות ציבוריות כלל עירונית", כך מציינים ברשות מקרקעי ישראל. התוכנית כוללת עירוב שימושים בצירים הראשיים ובסמיכות לתחנת המטרו, לצד בינוי למגורים כלפי חלקה הדרומי.
הפרויקט מתוכנן ומנוהל ע"י משרד ארי כהן-מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים והתוכנית קודמה ע"י מחלקת תכנון רמ"י מרכז בראשות אדריכל המרחב דוד אמגדי ובשיתוף עם העירייה והותמ"ל.
יו"ר מטה הדיור הלאומי, הרב נתן אלנתן, אמר בעקבות אישור התוכנית כי: "התוכנית מציעה חידוש למרקם העירוני הקיים תוך הגדלת היצע הדיור בעיר במקום מבנים הנמצאים כיום במצב פיזי רעוע. כל זאת, תוך שמירה על אופייה הייחודי של השכונה וחיזוק תחושת הקהילה."
עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, אמרה כי: "מדובר בתוכנית המוסיפה 2,456 יח"ד חדשות בשילוב שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ושצ"פים תוך ניצול מקסימלי של המרחב. התכנון כולל יצירת רשת דרכים עם עירוב שימושים, שבילי הליכה ואופניים, ובדגש על פיתוח שדרה מרכזית החוצה את השכונה בתכנון מוטה תחבורה ציבורית מתחנת המטרו העתידית של קו 1M בצפון לכיוון מרכז העיר לטובת חיבוריות מיטבית, הליכות ושיפור המרחב הציבורי האורבני".
מתכננת הותמ"ל, אדר' סיגי בארי, אמרה כי: "התוכנית מוסיפה לתנופת ההתחדשות העירונית בעיר ומציגה איכויות של תכנון הנשען על מיקומה המרכזי של התכנית בצמידות לקו מטרו. התכנית תביא לשיפור משמעותי ברשתות ההליכה והתנועה, תוך חיבור השכונה ותחנת המטרו אל העיר באמצעות שדרה ירוקה רחבה, ותחזק מרחב מוטה תחבורה ציבורית ומוטה הליכתיות הנמצאים כיום בלב עשיית הוועדה."
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן