banner
יהודה הרציג // יח"צ
יהודה הרציג // יח"צ

ה"פאטה מורגנה" של התחדשות עירונית

בעקבות פרסום נתוני "מגדילים" על צניחה בהיתרי בנייה לתמ"א 38, אומר היזם יהודה הרציג: " ממשלת ישראל מעוורת את עיני הציבור"

תמונה: יהודה הרציג // יחצ

מאת: היזם יהודה הרציג, בעלי "קבוצת הרציג נדל"ן"

צר לי לאמר זאת, אולם ממשלת ישראל מעוורת את עיני הציבור בדיבורים על מהפיכת התחדשות העירונית, כביכול, לא כל שכן תמא 38.

נתוני אתר "מגדילים", המצביעים על ירידה דרמטית בשיעור של 26 אחוזים בהיתרי תמא ברבעון האחרון של 2017, לא הפתיעו איש. ככלות הכל: כיצד ניתן ואפשר להגדיל את אישורי התמא, זאת שעה ששרי האוצר והשיכון מודיעים השכם והערב על מתן עדיפות למחיר למשתכן והסכמי גג. וכיצד ניתן ואפשר לבצע את המהפיכה החשובה הזאת, שעה שהיזמים והקבלנים כורעים לעייפה תחת משא הביורוקרטיה שאין לה לא התחלה ולא סוף?

הפוטנציאל נוסק לכיוון מיליון דירות ומעלה
בבדיקה שערכנו בקבוצתנו במהלך השנה האחרונה, התברר גודל המחדל. רק באיזור הביקוש לבדו במרכז הארץ קיים פוטנציאל בלתי ממומש לכ-700 אלף יחידות דיור, הן במסגרת תמא 38 והן פינוי בינוי. במדינת ישראל כולה, כולל ירושלים, חיפה והפריפריה הפוטנציאל נוסק לכיוון מיליון דירות ומעלה. מדובר, כאמור, במחדל לאומי של ממש, זאת משום שהמדינה, בניצוחם של שרי האוצר והשיכון, משקיעה מיליארדים, תרתי משמע, במחיר למשתכן והסכמי גג, זאת שעה שיכלה להרוויח מיליארדים רבים(!!) כתוצאה מניצול זכויות הבנייה המבוזבזות באיזור הביקוש.

מחדל אורבני וחברתי
מדובר, אדגיש, לא רק בפיאסקו כלכלי לאומי, אלא גם במחדל אורבני וחברתי מהמעלה הראשונה. מי שיסייר, לדוגמא, בערי אירופה, וישווה אותן לעיר ישראלית ותיקה ממוצעת, ההשוואה תהיה מביכה בעליל. ערינו, שברובן המכריע הינן צעירות ובנות עשרות מעטות של שנים, נראות רובן ככולן מוזנחות, מתפוררות ומאובקות, ומרכזיהן דומים להפליא כמו תאומים סיאמיים. אין להן לא חן ולא הדר, ודווקא ההתחדשות העירונית, ובתוך זה תמא 38, יכלו גם יכלו לשנות באופן דרמטי את המראות הלא מלבבים הללו.

ויש בכך, כאמור, גם מחדל חברתי. ההתחדשות העירונית, ובראש וראשונה תמא 38, יכלה ליצור אינטגרציה טבעית בין אוכלוסיות ותיקות לחדשות ולהזרים דם חדש למרכזי הערים והשכונות העוטפות אותן. היא גם יכלה להעשיר באופן משמעותי את קופתן של אותן עיריות בארנונות נכבדות, זאת שעה שבאופן פרדוקסלי חלק נכבד מאותן עיריות, ובמיוחד לקראת הבחירות המוניציפאליות המשמשות ומתקרבות, נזהרות כמו מאש להרגיז, חלילה, את הבוחרים הותיקים, ונרתעות יותר ויותר מלקדם היתרים לפרוייקטים חדשים.

ולטעמי אין טעות גדולה מזו. דווקא העיריות והרשויות המקומיות יכולות להיות לטווח הבינוני והארוך המרוויחות הגדולות ביותר כתוצאה מקידום התחדשות עירונית בכלל ותמא 38 בפרט.

לממשלת ישראל אחריות מרכזית ל"פאטה מורגנה"
אולם לממשלת ישראל אחריות מרכזית ל"פאטה מורגנה" הזאת. לא רק שאיננה מעודדת את העיריות ואת היזמים והקבלנים, אלא מציבה בדרכם מוקשים על גבי מוקשים. גם הגוף להתחדשות עירונית שהוקם לפני כשנה וחצי הינו, לטעמי, עקר מסמכויות ממשיות וכפוף בעיקר לגחמות וטוב ליבם של השרים הממונים. עובדה שעד היום רק עיריית רמת גן קיבלה, וגם זאת די מאוחר ודי מעט, הסכם גג שיעניק לה תקציב משלים לקידום תשתיות במקביל לקידום ההתחדשות העירונית. הכיצד, תמהני, שכל העיריות הרשויות המקומיות בישראל לא קיבלו הסכם שכזה במהלך העשור האחרון שבו כולם מדברים נכבדות על תמא 38?

רק פעולה דרמטית של הממשלה, בשיתוף העיריות, תוציא את התמא 38 וההתחדשות העירונית בכלל מן הבוץ, ויבורך אתר מגדילים על פרסום הנתון האחרון שבעקבותיו, אני מקווה, ינועו אמות הסיפים אצל מקבלי ההחלטות. כולנו ממתינים!

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות