דף הבית > דעות ופרשנויות > הטעות של יזמי ההתחדשות שתשאיר את הדיירים עם נזק של מאות אלפי שקלים
אפי מגן // צילום: איציק חנוכה
הטעות של יזמי ההתחדשות שתשאיר את הדיירים עם נזק של מאות אלפי שקלים
עם המעבר לשימוש המוני במכוניות חשמליות הולכת ומתבהרת בעיה קשה בענף ההתחדשות העירונית: 5% בלבד ממתקני החניה כוללים אפשרות לטעינה חשמלית, שאותה לא ניתן להוסיף בדיעבד. כך צפויים אלפי בעלי דירות למצוא עצמם בתוך מספר שנים עם מקום חניה לא רלוונטי
בשנת 2021 חל המפנה שרבים ציפו לו – נרשם זינוק של מאות אחוזים בהיקפי הרכישה של מכוניות חשמליות והיברידיות. גם מגמת הבנייה וההתחדשות העירונית התגברה, והיה מצופה כי השתיים ישתלבו. עם זאת, נראה כי רוב יזמי ההתחדשות העירונית לא מזהים את המגמות האלו, ונוטים לבחור מתקני חניה שאינם מאפשרים טעינה חשמלית, ואשר בתוך שנים ספורות כבר לא יוכלו לשרת חלק גדול מבעלי הדירות.
על פי נתוני רכישת המכוניות החדשות בישראל אשר מפרסם משרד התחבורה, המעבר לשימוש המוני במכוניות חשמליות כבר כאן: עד לסוף 2021 ייחצה רף 10,000 המסירות של מכוניות חשמליות (לעומת 1,241 בלבד ב-2020), ובמקביל חל גידול חד גם בביקוש למכוניות עם מנוע היברידי נטען (פלאג-אין). על פי כל התחזיות, מדובר במגמה שרק תלך ותתעצם, כאשר החל מ-2030 צפוי איסור ייבוא ומכירה של מכוניות בעלות מנוע בנזין.
השינויים בהרגלי הצריכה והמעבר לשימוש באנרגיה ירוקה הם אמנם חדשות טובות מבחינה סביבתית, אך לצד זאת הולכת ומתבהרת בעיה קשה בענף ההתחדשות העירונית, ובעיקר בפרויקטים במסגרת תמ"א 38. בעוד שמספר המכוניות החשמליות הולך ועולה, ממשיכים רוב היזמים הפועלים בענף להזמין מתקני חניה שאינם מותאמים לזמנים המשתנים, ואינם מאפשרים טעינה חשמלית. בעיקר אמורים הדברים לגבי מתקני חניה אוטומטיים ("חניות רובוטיות"), בהם לא ניתן להוסיף את פונקציית הטעינה בדיעבד.
חשוב לציין כי אין מדובר בשלב ההתקנה בלבד. יזם המעוניין בחניון רובוטי בעל טעינה חשמלית חייב לקחת זאת בחשבון כבר בשלב התכנון, שכן תשתית מערכות החשמל של הבניין צריכה להיות מתוכננת בהתאם.
נכון להיום, 5% בלבד ממתקני החנייה האוטומטיים המותקנים בשוק כוללים אפשרות לטעינה חשמלית. מדובר בנתון מטריד שמשמעותו היא כי אלפי הדיירים המתגוררים באותם בניינים ייאלצו להסתמך על חניה ללא אפשרות טעינה לפחות ב-25 עד 30 שנים הבאות, אורך החיים הממוצע לחניה אוטומטית. הסיכוי לשינוי מרגע התקנת החניון הוא אפסי, שכן החלפת החניון ומערכות החשמל לאחר שכבר הותקנו תצריך הוצאה של מיליוני שקלים מצד דיירי הבניין, ולכן ספק רב אם יבצעו את המהלך.
ההשלכות להיעדר אפשרות טעינה ברורות: לא רק סבל ועוגמת נפש שייגרמו לדיירים עצמם, כי אם פגיעה של ממש בשווי הדירה שבבעלותם, אשר במציאות העתידית שבה רוב המכוניות על הכביש הן חשמליות, תיחשב לדירה "בעייתית".
לאור כל זאת, אני קורא ליזמים המקדמים פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, בייחוד כאלו הכוללים חניונים אוטומטיים, לפעול כבר היום למען רווחת הדיירים בעתיד, ולתכנן מערכות חניה המאפשרות טעינה חשמלית. אם לא יעשה כך, עלול המתקן להפוך ללא רלוונטי ולא שמיש בתוך שנים ספורות, מצב שמשמעו נזק בשווי עשרות עד מאות אלפי שקלים לדירה.
*הכותב, אפי מגן, מכהן כסמנכ"ל ההנדסה של חברת פרומוט מתקני חניה
חברת מגדילים – הפורום הישראלי להתחדשות עירונית בע"מ 515749935 רואה חשיבות עליונה בהנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות ועל ידי כך מאפשרת לגולשים לגלוש ביתר קלות ונוחות באתר החברה. בניית אתר סוגו נוצרה מדפי תוכן ושירותים שונים הדורשים הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. חברת סוגו, משקיעה משאבים רבים, על מנת שהחומרים באתר יונגשו בצורה ברורה וקלה למשתמשים בעלי המוגבלויות השונות.
תהליך הנגשת אתרים או בשמו היותר מוכר נגישות אתרי אינטרנט כולל :
ניווט פשוט בדפי האתר בעזרת המקלדת בלבד
תצוגה ברורה של רכיבי האתר
אפשרות לשינוי גודל הגופן בשתי רמות A, AA, בכל דפי האתר
התאמה לדפדפנים שונים
התאמה לעבודה ברזולוציות שונות – ריספונסיבי
כבדי ראייה- ביטול צבעים והפיכת הצבעים לשחור לבן
כבדי ראייה- חדות וכהות הנראות
כבדי ראייה- חדות ובהירות הנראות
הפסקת הבהובים- כפתורים מהבהבים, תמונות קופצות או כל תזוזה באתר.
פונט קריא- מחליף את הפונט לפונט אחיד לאורך כל האתר
הדגשת קישורים- מדגיש בעזרת קו סימון את הקישורים באתר
רמת הנגישות באתר מגדילים על פי החוק הנדרש הינה רמה 2 AA
סייגים לנגישות:
במידה ומכל סיבה שהיא הדף בו צפיתם אינו הונגש לשביעות רצונכם ואו מכל סיבה שהיא מצאתם לנכון לדווח לנו כי הדף אינו עומד בתקן הנקבע על פי חוק, אנו מתנצלים על כך ונשמח לתקן זאת במידי.
נשמח לענות על כל שאלה ולקבל כל הערה בנושא נגישות, בכתובת הבאה: [email protected]