banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

לא רק עו"ד: הסערה על מע"מ עורכי הדין של בעלי הדירות עשויה להתרחב לבעלי מקצוע נוספים

בשבוע שעבר ענף ההתחדשות העירונית סער בעקבות החלטה של רשות המיסים כי יזמים לא יוכלו לנכות מע"מ משכרו של עו"ד בעלי הדירות. כעת עולה כי ייתכן שלא מדובר רק בעו"ד אלא בכל נותן שירות שפועל מול בעלי הדירות אך מקבל את שכרו מהיזם. רשות המיסים: "באופן עקרוני עמדתנו היא כי ניכוי מס תשומות אפשרי רק במקרים בהם העוסק הוא מקבל השירות לפי המבחנים שנקבעו בפסיקה ללא קשר לסוג השירות שניתן לדיירים (עו"ד, שמאי, מפקח וכו')"

בשבוע שעבר ענף הנדל"ן סער וגעש בעקבות הפרסום כי בכוונת רשות המיסים לשנות כיוון ולהתחיל לגבות מע"מ מעורך הדין של בעלי הדירות בפרויקטים של התחדשות עירונית. נזכיר כי בפרויקטים אלו, עו"ד בעלי הדירות מעניק את השירות לבעלי הדירות אולם מקבל את שכרו מהיזם. ברשות המיסים החליטו כי הגיע הזמן להתייחס להחלטה שהתקבלה עוד ב-2018 ולא לאפשר ליזמים לנכות את תשלום המע"מ במקרה הזו משום שמדובר בנותן שירות שאינו מעניק את השירות ליזם אם כי לבעלי הדירות.

בעוד ההחלטה האמורה של רשות המיסים זעזעה את הענף שעדיין מנסה לעכל את המשמעות. בירור ברשות המיסים מעלה כי ככל הנראה לא מדובר רק בעו"ד של בעלי הדירות אם כי כל בעלי המקצוע שמעניקים שירות לבעלי הדירות מחד ומקבלים את שכרם מהיזם מנגד – נוהג מוכר וידוע בפרויקטים של תמ"א 38 וגם פינוי בינוי. 

לשאלה בנושא שהופנתה לרשות המיסים התקבלה התשובה הבאה: "באופן עקרוני עמדתנו היא כי ניכוי מס תשומות אפשרי רק במקרים בהם העוסק הוא מקבל השירות לפי המבחנים שנקבעו בפסיקה ללא קשר לסוג השירות שניתן לדיירים (עו"ד, שמאי, מפקח וכו')". כלומר, לא מדובר רק בעו"ד. עם זאת, ברשות המיסים גם מסבירים מדוע המקרה של עו"ד בעלי הדירות הוא הבולט ביותר:  "יודגש, כי בכל הנוגע להוצאות עו"ד לא רק העובדה שההסכם של עו"ד נחתם אל מול הדיירים ואחריותו  היא מול הדיירים הרי שגם לפי כללי האתיקה המקצועית של לשכת עו"ד נקבע, כי מתן שירות על ידי עו"ד גם לדייר וגם ליזם הינה בניגוד לכללי האתיקה (בשל ניגוד עניינים) מה שבאופן מובהק יותר מצביע על זהות מקבל השירות. המבחן, לצורך ניכוי מס תשומות, הוא מבחן זהות מקבל השירות ולא מבחן המממן/המשלם בעד השירות. כמובן שיתכנו מקרים בהם הגורם המממן/המשלם הוא גם הגורם שמקבל את השירות, אבל, כאמור, ניכוי מס תשומות יותר לפי זהות מקבל השירות. החלטת הרשות להתחדשות עירונית לפיו על יזם לממן את הוצאות עו"ד של הדיירים, אין בה כדי לקבוע ולהכשיר, בניגוד לדין ספציפי הקיים בחוק מע"מ, את ניכוי מס התשומות בידי היזם".

נזכיר כי תשלום השכר של בעלי המקצוע על ידי היזם או הקבלן בהתחדשות עירונית הוא נוהג ידוע ומוכר בשנים האחרונות. בעלי הדירות התרגלו שבפרויקטים האמורים הם אינם נדרשים לשלם דבר כדי לקדם את המהלך. השאלה המשמעותית שעומדת כעת על הפרק היא האם התשלומים הנוספים יגיעו כעת לפתחם של בעל הדירות, היזמים, או שפשוט מדובר בחסם שימנע מפרויקטים גבוליים לצאת לדרך.

עו"ד אבי ללום // צילום: גבריאל בהרליה
עו"ד אבי ללום // צילום: גבריאל בהרליה

עו"ד אברהם ללום, בעל משרד עו"ד אברהם ללום המתמחה בין היתר בהתחדשות עירונית, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין הישראל ויו"ר משותף בפורום קניין ומקרקעין בלשכה אמר היום: "עורכי הדין הם רק חלק מהמשוואה כאן. מדובר בכל בעלי מקצוע שמעניק שירות לבעלי הדירות. ראוי שרשות המיסים, כחלק מרשויות המדינה, תפעל לקדם את תחום ההתחדשות העירונית ולתקן את החוק והתקנות הרלוונטיות. כך, שבנוסף לתהליכים בירוקרטיים מורכבים הקיימים כבר היום לא תתווסף כעת הכבדה נוספת על הפרויקטים – מה שעשוי להוביל לבעיות נוספות בקידום תחום ההתחדשות העירונית, המיגון והחיזוק בפני רעידות אדמה".

הצטרפו אלינו לקהילה >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות