banner
אדריכל רם מרש // צילום תום רז
אדריכל רם מרש // צילום תום רז

עלייה בביקוש לדירות 2 חדרים

ירידה בהתחלות בנייה של דירות 3 חדרים ועלייה בביקוש לדירות 2 חדרים, כך עולה מנתוני הלמ"ס למחצית הראשונה של השנה. הערים המובילות את הביקוש לדירות קטנות: אשקלון, תל אביב וחיפה

תמונה: אדריכל רם מרש // צילום תום רז

על פי נתוני הלמ"ס, במחצית הראשונה של 2018 חל זינוק בבניית דירות קטנות בנות 2 חדרים וירידה בהתחלות הבנייה של דירות בנות 3 חדרים.  מהנתונים עולה כי בינואר-יוני 2018 הוחל בבניית 894 דירות בנות 2 חדרים לעומת 822 דירות בשנת 2017 כולה. בנוסף, 4% מכלל התחלות הבנייה במחצית הראשונה של השנה היו של דירות 2 חדרים לעומת 2% בשנת 2017.

לעומת זאת, בינואר-יוני 2018 הוחל בבניית 1358 דירות בנות 3 חדרים לעומת 3488 ב-2017. נתח השוק ירד מ-7% אשתקד ל-6% כיום.  האדריכל רם מרש, בעלי 'מרש אדריכלים', מסביר כי: "הביקוש לדירות 2 חדרים על פני 3 חדרים עולה בערים בהן חוברים להם מספר פרמטרים- ביקוש לדירות נופש, דירות תקופתיות לאחיות ורופאים בקרבת בתי חולים ודירות סטודנטים. אשקלון, תל אביב וחיפה, המובילות את הרשימה, אכן עונות לקריטריונים הללו, אך כמובן שהיתרון המובהק של אשקלון הוא המחיר הסביר ביחס לתל אביב וחיפה".

אשקלון מובילה בדירות 2 חדרים
מניתוח הנתונים עולה, כי תל אביב כבר לא נמצאת במקום הראשון בהקמת דירות קטנות. באשקלון נבנו במחצית הראשונה של השנה הכי הרבה דירות בנות 2 חדרים – 327 יח"ד. תל אביב ממוקמת במקום השני עם התחלות בנייה של 295 יח"ד וחיפה מדורגת במקום השלישי עם 116 דירות בנות 2 חדרים שהוחל בבנייתם.

שמעון ג'יני, מנכ"ל חברת גולדן ארט, הבונה בואדי סאליב שבחיפה דירות קטנות המיועדות למכירה וכן להשכרה ארוכת טווח, אומר כי: "בחיפה נבנו במחצית הראשונה של השנה 116 דירות בנות 2 חדרים ו-60 דירות בנות 3 חדרים. הנתון הזה מציב את חיפה כאחת הערים המובילות בבניית דירות קטנות. דירות 2  חדרים הינן פתרון דיור שמשרת מגוון אוכלוסיות החל מרווקים, זוגות צעירים ועד לבודדים ומבוגרים שמחפשים פתרונות דיור איכותיים לרבות השכרה שחסרים בשוק בגדלים אלו, במיוחד במרכזי ערים ובקרבה לאזורי אקדמיה, תעסוקה ובילוי. העיר התחתית בחיפה היא דוגמא למיקום שזקוק למענה ראוי לאוכלוסיות השונות, וגם מתוך ראייה של סטודנטים רבים המתגוררים בעיר וזקוקים לפתרונות דיור ההולמים את צורכיהם".

פרוייקט הרובע של חברת גולדן ארט בואדי סאליב בחיפה // הדמייה 3divition
פרוייקט הרובע של חברת גולדן ארט בואדי סאליב בחיפה // הדמייה 3divition

ירושלים מובילה עם 3 חדרים
ירושלים מובילה בדירוג היישובים בהם נבנו במחצית הראשונה של השנה דירות 3 חדרים עם 300 יח"ד, תל אביב אחריה עם 201 יח"ד ובמקום השלישי רחובות עם התחלות בנייה של 163 יח"ד.

יצחק לקס, מנכ"ל קבוצת אלדד פרי, אומר כי: "העלייה בהתחלות הבניה של דירות קטנות היא מבורכת, אך מדובר בטיפה קטנה לעומת הצורך האדיר הקיים לדירות מהסוג הזה בקרב אוכלוסיות רבות. עדיין, רק 4% מהתחלות הבניה הן של דירות 2 חדרים, מה שלא מספק מענה ראוי לזוגות צעירים, רווקים ורווקות, גרושים ואכלוסיות נוספות שאינן זקוקות לדירה גדולה. יש לזכור שדירה קטנה היא מוצר חברתי ראשון במעלה, שמספק מענה גם בשוק השכירות וגם למי שמעוניין בבעלות על דירה במחיר נוח יחסית".

גם בחריש מסתמן ביקוש לדירות קטנות
עם זאת, בסוף 2018 ותחילת 2019 צפויים להיכנס לטבלה יישובים נוספים. כך למשל,  בשכונת בצוותא בחריש של חברת שפיר ייבנו 1440 יח"ד מתוכם כ-280 דירות קטנות.

באילת רוב הפרויקטים שייבנו בתקופה הקרובה יהיו פרויקטים של דירות קטנות. אבי כראל, יזם אילתי המקים מתחם נופש הכולל דירות בנות 2 חדרים, אומר כי: "פינוי שדה התעופה ממרכז העיר והעלייה החדה בחברות התעופה הטסות לעיר הדרומית בעקבות מענקי משרד התיירות, הביאו לעלייה חדה בביקושים לחדרי מלון ודירות קטנות. היזמים בעיר מודעים לביקושים ולפי הפרויקטים הנמצאים בצנרת התכנון, אני מעריך שנראה עלייה חדה בבניית דירות קטנות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות