banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

חולדאי, אנא, אל תברח לחצור הגלילית

דווקא בתור מי שנהנה יותר מכל ראש עיר מהיטלי השבחה בסכומי עתק על פרויקטים של תמ"א 38, מתלונן חולדאי על כך שלא ייתכן שתושב תל אביב שבבעלותו דירה בשווי 4 מיליון שקלים, יזכה מן ההפקר בעוד 700 אלף שקלים בזכות התמ"א 38, שעה שתושב חצור הגלילית יוותר ללא מיגון // דעה

רוני מזרחי 08.07.2021

קראתי פעם אחר פעם את מכתבו של רון חולדאי, ראש עירית תל אביב, לאביגדור ליברמן, איילת שקד וזאב אלקין. שרי האוצר, הפנים והשיכון החדשים, שפשפתי את עיני בתדהמה.
לרגע קט סברתי שמא מי שכתב את המכתב איננו ראש העיר היקרה והמובילה במדינת ישראל, עיר הנחשבת בעיני רבים ל"עיר עולם" וכ"עיר לבנה" ומעוז הבאוהאוס, אלא שמא נכתב מכתב זה על ידי ראש מועצת טובא זנגריה שבגליל, המתלונן על כך שתושביו מופקרים לחסדי טילים ורעידות אדמה, ללא התחדשות עירונית וללא ממד"ים.

חולדאי, לפרוטוקול, קורא במכתבו לשלושת השרים האחראים לשוק הדיור, לא להאריך בשום פנים ואופן את המנדט של תמ"א 38 ואף לבטל  את התוכנית לאלתר. לדבריו התוכנית שאמורה הייתה למגן את בנייני ישראל כנגד רעידות אדמה נכשלה כשלון חרוץ, ואף באה במישרין על חשבון קידום תוכניות פינוי בינוי.

בעיני הטיעונים שאותם מעלה חולדאי במכתבו הינם תמוהים, זאת בלשון המעטה. דווקא בתור מי שנהנה במהלך 15 השנה האחרונות יותר מכל ראש עיר אחרת במדינת ישראל מהיטלי השבחה בסכומי עתק על פרויקטים של תמ"א 38, מתלונן חולדאי על כך, שומו שמיים, שלא ייתכן שתושב תל אביב שבבעלותו דירה בשווי 4 מיליון שקלים, יזכה מן ההפקר בעוד 700 אלף שקלים בזכות התמ"א 38, שעה שתושב חצור הגלילית יוותר ללא מיגון.
ובכן, אם חולדאי כל-כך חומל על תושבי הפריפריה, אז שיואיל בכבודו להעביר מיליארדים מקופתו המלאה אל אותם חלכאים ונתקעים שהוא חפץ בטובתם. 

מדובר בטיעון פופוליסטי מובהק, בבחינת זעקת הקוזאק הנגזל.. חולדאי, עם כל הכבוד למשנתו החברתית שצצה לה לפתע פתאום, אמור לייצג את תושבי עירו תל אביב ולא את תושבי חצור הגלילית שכבודם במקומם מונח. אמנם זה נכון שתמ"א 38 לא מומשה בפריפריה כלל בשל העדר כדאיות כלכלית ויש בהחלט צורך לפתור את הנושא החשוב הזה.

אולם, סהדי שבמרומים,  מה הקשר בין כשלון זה לבין העובדה שדווקא באזור הביקוש מרכז הארץ, קל וחומר בעיר העברית הראשונה, קיימת כדאיות כלכלית רבה תמ"א 38 והיא הצליחה בהחלט לא רע הן בהוספת רבבות יחידות דיור חסרות והן בשדרוג מתחמים ותיקים? ומה מפריע לחולדאי שתושבים רבים בעירו זוכים לפרמיה משמעותית כל ערך דירתם ובד בבד משפרים את איכות מגוריהם שלא לדבר על הכסף שגורפת קופת העיריה כתוצאה מכך?

חולדאי טוען בין היתר שתמ"א 38, בניגוד לפינוי בינוי, איננה גורמת לשינוי במרקם העירוני ולתב"ע חדשה. ובכן, הפוסל במומו פוסל. דווקא בעיר תל אביב, ובמיוחד בלב ההיסטורי שלה שבמרכז העיר ובצפון הישן, רובעים 3,4,5,6 אין כמעט כלל אפשרות לבצע פינוי בינוי(!), זאת  עקב תקנות שימור מחמירות ביותר ומרקם עירוני שהינו צפוף בלאו הכי, והאפשרות היחידה לקדם התחדשות הינה דווקא באמצעות תמ"א 38, דוגמת תוספת 4 הקומות שאושרה לא מכבר ברובע 4, הצפון הישן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב שבראשה עומד, ניחשתם נכון, חולדאי עצמו.

גם הטענה של חולדאי שתמ"א 38, כביכול, באה על חשבון פינוי בינוי, נראית לי פופוליסטית ולא נכונה בעליל. אדרבה, אם נבדוק אחורנית, לפני שהתמ"א 38 אושרה ב-2005, נמצא כי במשך עשרות שנים לא קודמו כמעט כלל תוכניות חדשות של פינוי בינוי. דווקא מאז 2005 חל שיפור מסוים בקידום תכניות אלה ואם עדיין חלקן הגדול תקועות, אין לכך כל קשר עם תמ"א 38, אלא עם בעיות ביורוקרטיות ומבניות מקדמת דנא.

נכון, אין זה סוד שצריך לשפר את התמ"א 38 ובמיוחד את תמ"א 38/2, לפתור בעיות מבניות דוגמת תקצוב תשתיות משלימות, אפשרות לאיחוד מגרשים ותוספת זכויות בנייה לקבלנים, אולם העובדה שמאז 2005 הוגשו קרוב ל-200 אלף בקשות לתמ"א, מוכיחה מעל ומעבר לכל ספק שמדובר באלטרנטיבה בהחלט ראויה לתוספת היצע דיור, שדרוג שכונות ומתחמים ותיקים, מיצוי זכויות בנייה היכן שהקרקע יקרה בד בבד, כמובן, תוספת נכבדה של ממ"דים.

לסיום, יש לי משום מה תחושה שמכתבו של חולדאי הגיע מתוך תחושת פספוס, בעקבות ניסיון הנפל האחרון שלו להיכנס לפוליטיקה הארצית. אין לטעמי במכתבו זה משום תוספת כבוד להיותו בהחלט ראש עיר ראוי ומוצלח במשך 23 שנה והעובדה שהפך במו ידיו את תל אביב לאחת הערים המובילות בעולם. על כן מן הראוי, חולדאי, שתיסוג מהפיאסקו של מכתבך המיותר ותחזור להתיישב על כס ראש העיר ללשכתך שבקומה ה-12 בבניין העיריה שבכיכר רבין. שם הוא מקומך. לא בחצור הגלילית, לא בטובא זנגריה.

*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות