banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בקרוב: ועדות מחוזיות יקבעו את הגבלות הבנייה לאורך הדרכים

תמ"א 42 החדשה לתכנון התחבורה בישראל: ועדה מחוזית תוכל לקבוע את הגבלות הבניה ולאשר שימושים לאורך הדרכים

אילוסטרציה // depositphotos

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה לראשונה בתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42). התוכנית, המקודמת על ידי משרד התחבורה ומינהל התכנון, נועדה ליצור תמונה מלאה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, תוך התאמתה לתכנון הכולל לשנת 2040 או במילים אחרות, להתאמת תשתיות התחבורה בישראל לצפי הגידול באוכלוסייה, בהסתמך על תוכנית כגון תמ"א 35 ותכנון ארצי אסטרטגי. 

נכון להיום, על פי קביעת מינהל התכנון, יתווספו כ- 2,500,000 יח"ד בישראל עד לשנת 2040.  

במינהל התכנון מציינים כי התוכנית "תסייע בהתמודדות עם התגברות הגודש בדרכים והתמשכות זמני נסיעה, בצמצום פערים בנגישות לתעסוקה ולשירותם בין אזורים שונים ובייעול השימוש בקרקע והידוק השמירה על איכות הנוף והסביבה". 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה בעקבות הדיון כי: "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תוכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה כי: "התוכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתוכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל.  אנחנו מודים למינהל התכנון על שיתוף הפעולה המצוין". 

התוכנית קובעת, בין היתר, דרכים ארציות רבות כ'רבות קיבולת' כלומר דרכים לתחבורה שיתופית או תחבורה ציבורית, בהן יישמר שטח לנתיבים יעודיים לצורך זה והיא צפויה להחליף את התוכניות הארציות הקודמות, לדרכים ולמסילות (תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות). 

עוד קובעת התוכנית מספר מסופי מטענים, למעבר בין משאיות ורכבות מסע, אזורים בקרבת מעברי גבול שישמשו את התנועה בין האזורים, חיזוק המענה התחבורתי לפריפריות, ועוד. במינהל מציינים כי: "לעומת תמא 23 ותמ"א 3 אשר קבעו איסורים גורפים לשימושי קרקע לאורכם ברוחב שהגיע גם עד 150 מ', מציעה תמ"א 42, כי ועדה מחוזית תוכל לקבוע את הגבלות הבניה לאורך הדרכים לפי הצורך, ותוכל גם לאשר שימושים לאורך הדרכים, במידה ואין הדבר מסכל את הקמת או הרחבת הדרך". 

תמ"א 42 נולדה בשנת 2008, עם החלטת הממשלה עריכת תוכנית משולבת לתחבורה יבשתית, שבראשה עמד משרד התחבורה. כעת, כאמור, מחזירות מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר את התוכנית לשולחן התכנון. התוכנית תועבר להערות הועדות המחוזיות ובתוך מספר חודשים היא צפויה להתאשר. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות