banner
אמנון מרחב // יחצ
אמנון מרחב // יחצ

התאחדות בוני הארץ נגד חקיקה לשלילת רישיון לקבלנים בגין תאונות עבודה

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שיגר מכתב לשרי הממשלה, נגד הכוונה לאשר את התיקון לחוק רשם הקבלנים, שיאפשר לשלול רישיון קבלנים בעקבות תאונות עבודה: " מדובר בצעד בלתי סביר, בלתי מידתי, קיצוני בצורה מחרידה"

תמונה: אמנון מרחב // יחצ

התאחדות בוני הארץ יוצאת במתקפה נגד קידום תיקון חוק רשם הקבלנים, אשר מקדם משרד הבינוי והשיכון וצפוי לקבל את אישור משרד המשפטים, לפיו יישלל למשך 30 יום רישיונו של כל קבלן שבאתר הבנייה שלו נהרג פועל בנייה. בעקבות התקדמות החקיקה, יצאו בהתאחדות בוני הארץ במאבק, במסגרתו ערכו טבלה המנתחת את השפעת החוק בפועל, והסבירו כי: "ניתן לראות שכל החברות הגדולות במשק היו מושעות לחודש. בסך הכל היו מושעים 26 קבלנים. אם מתייחסים רק לאלה שיש לגביהם נתונים ציבוריים, אזי פעילות בהיקף חודשי של כ-2 מיליארד ₪ הייתה מושעית. אנו מעריכים כי תוספת 15 החברות נוספות לחישוב זה היתה מוסיפה עוד כ-250 מיליון שקל בחודש ןבסך הכל 2.2 מיליארד שקל פעילות שהיתה נעצרת בכל חודש כזה". עוד מציינים בהתאחדות כי: "מדובר בחברות ציבוריות שהיה נגרם לבעלי המניות שלהם – הציבור,  נזק כלכלי משמעותי ביותר, ספק אם הן יכולות להתאושש ממנו" וכן כי: "לא נבדקה בחקיקה שום השפעה על הנזק הישיר שנגרם לצדדים שלישיים – כלל העובדים באתר, קבלני המשנה והספקים, וכמובן – מזמין עבודה ציבוריים וממשלתיים והדיירים. מדובר במצב שבו למשל – רישיון שישלל בעקבות תאונה בבניין בפתח תקווה, יגרום לעצירת בניה של של דירות בחיפה. כלומר, זה צפוי להשפיע על התקדמות הבניה של דירות שגם כך חסרות – באירוע שטרם נחקר. לא ברור מי ישלם את הנזק האדיר הזה, אם יתגלה שהתאונה לא אירעה בגלל התנהלות הקבלן שרישיונו נשלל". עוד טוענים בהתאחדות כי: "לא נבדקה בחקיקה השפעה על שאר הציבור בגין עיכוב פרויקטים. האם זה הגיוני לעצור בניית בית חולים, מעון לנשים מוכות, גן ילדים, מחלף, שדה תעופה, תחנת כוח וגשר כי בפרויקט אחר יש בעיה? מישהו שאל את עצמו מהי העלות שישלם הציבור, בחיים ובכסף, שתנבע מעיכוב הפרויקט בחודש?". 

במכתב, שנשלח לשר האוצר, משה כחלון, שרת הבינוי והשיכון, ח"כ יפעת שאשא ביטון, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס ורשם הקבלנים אילן אליהו, כותב מרחב: "מצאתי לנכון לפנות ולהביא לידיעתכם את עמדתה של ההתאחדות השוללת מכל וכל את הכוונה לתקן את חוק רשם הקבלנים באופן שיאפשר ביטול רישיון קבלן וכן התלייתו הזמנית ל-30 יום בשל אירועי בטיחות באתר בניה שכן הצעה זו הינה בלתי סבירה באופן קיצוני ומביאה עימה נזק עצום לציבור כולו ולענף הבנייה". 

עוד מתייחס מרחב למאבק בתאונות העבודה, ומציין כי: "קיים הכרח שלא "נשפוך את התינוק עם המים", כך שיש לרסן יוזמות חקיקה כמו זאת שבנדון שאינן מביאות שום תועלת אך הנזק שהן גורמות הינו דרמטי.

"אין אח ורע להצעה הנוכחית לשינוי חוק רשם הקבלנים, בשום מקצוע אחר במדינה. לפי ההצעה יוכל רשם הקבלנים לבטל רישיון קבלן לחברה שבאחד מאתריה אירעה תאונת עבודה, דבר שיביא לסגירת כלל האתרים של החברה, לקריסתה של החברה, לפגיעה בלקוחות החברה, לאי השלמת פרויקטים של מגורים ותשתיות שהחברה מבצעת ולנזקים נוספים, כספיים ואחרים, בשיעור של מיליארדי שקלים". 

מרחב אף משווה שלילת רישיון רופאים לשלילת רישיון קבלנים: "כשם שלא סוגרים בית חולים במדינת ישראל בגלל רשלנות רופאיו שהביאה למות חולים… וכשם שאין שוללים את רישיונה של חברת אוטובוסים בשל תאונת דרכים קטלנית שנגרמה ברשלנות של אחד מנהגיה, כך אין מקום לשלול את רישיונה של חברת בנייה עקב אירוע בטיחות באחד מאתריה. מדובר בצעד בלתי סביר, בלתי מידתי, קיצוני בצורה מחרידה". מרחב מסיים בבקשה "כי תפעלו להסרת ההצעה שבנדון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות