banner
ארכיון: פרויקט פינוי- בינוי ראשון בשכונת קריית היובל בירושלים // נעמי זידמן
ארכיון: פרויקט פינוי- בינוי ראשון בשכונת קריית היובל בירושלים // נעמי זידמן

דעה: ראשי ארגוני הקבלנים במחוז מרכז על הירידה בהתחדשות העירונית

"להפשיר קרקעות חקלאיות לא ייתן פתרון לאנשים שגרים בבלוקים משנות ה-50. הם צריכים לשנות את החיים שלהם" – ראשי ארגוני הקבלנים במחוז מרכז עם כל הפרשנויות בעקבות הירידה בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית במחוז

תמונה: ההריסה הראשונה בקרית יובל // צילום: נעמי זידמן

לאור נתוני הלמ"ס השנתיים האחרונים, לפיהם נרשמה ירידה של 13% בהתחלות הבנייה של פרויקטים מסוג התחדשות עירונית במרכז הארץ בשנה האחרונה, מדברים ראשי הקבלנים במחוז על חשיבותה של ההתחדשות למרכזי הערים.

על פי הנתונים, כזכור, מאפריל 2018 ועד מרץ 2019 החלו בבנייתן של 1,974 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית (תמ"א 38 ופינוי בינוי) במחוז המרכז, זאת לעומת 1943 יחידות דיור שהחלו בבנייתן בתקופה שבין אפריל 2017 למרץ 2018.

עוד מהנתונים עלה כי בחלוקה שבין פרויקטים מסוג חיזוק והרחבה (תמ"א 38/1) לבין פרויקטים מסוג הריסה ובנייה מחדש (פינוי בינוי ותמ"א 38/2), בשנה האחרונה החלו במרכז הארץ בבניית 516 יחידות דיור בפרויקטים של חיזוק והרחבה לעומת 1,458 יחידות דיור בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש. 

רפי זנזורי, יור ארגון קבלני נתניה // יחצ
רפי זנזורי, יור ארגון קבלני נתניה // יחצ

יו"ר ארגון קבלני נתניה, רפי זנזורי: "הנתונים מראים בבירור כי אם המגמה תימשך ייווצר מחסור גדול בדירות באזור המרכז כיוון שמלאי הדירות במרכז הארץ מתחיל להצטמצם. אותנו מדאיג היום שאחרי תכנית מחיר למשתכן, כאשר היצע הדירות בשוק החופשי יקטן משמעותית. התחדשות עירונית היא הדרך המרכזית להגדיל את היצע הדירות במרכז. הלקוחות הטבעיים של הדירות בפרויקטים הללו הם תושבי הערים, צעירים שיכולים לחזק את המרכז. על הממשלה לדאוג לא רק לאוכלוסיית מחיר למשתכן, אלא להמשיך לדאוג לפיתוח גם של השוק החופשי, כך שבערים מבוקשות כמו נתניה רוכשי הדירות ימשיכו ליהנות מהיצע דירות ראוי, ועל ידי כך תקטן ההשפעה של הירידה בהיצע על העלייה במחירי הדירות שכאמור אף אחד לא רוצה בה".

יהושע שפונדר יור ארגון הקבלנים והבונים מחוז השרון והשומרון // יחצ
יהושע שפונדר יור ארגון הקבלנים והבונים מחוז השרון והשומרון // יחצ

יו"ר ארגון קבלני השרון והשומרון יהושע שפונדר: "מרכז הארץ הוא האזור המבוקש ביותר למגורים כשהיצע הדירות בו מועט ביותר. כדי להגדיל את היצע הדירות במרכז חייבים להמשיך ולעודד פרויקטי התחדשות עירונית, רק כך ניתן תשובה לביקושים הרבים. הגדלת מספר פרויקטי ההתחדשות העירונית במרכז הארץ וזירוזם קשור בין היתר בזירוז הליכי התכנון ברשויות המקומיות".

דוד סרוגו יור ארגון קבלני רחובות // יחצ
דוד סרוגו יור ארגון קבלני רחובות // יחצ

יו"ר ארגון קבלני רחובות דוד סרוגו: "העלייה במספר התחלות הבנייה בפרויקטי התחדשות עירונית נובעת ממדיניות ראשי הרשויות וגם מתכניות הממשלה. אם מסתכלים על רחובות בפרט רחובות היא אחת הערים המבוקשות ביותר למגורים כשהיצע הדירות בה מועט ביותר. כדי להגדיל את היצע הדירות באזור חייבים להמשיך ולעודד פרויקטי התחדשות עירונית, רק כך ניתן תשובה לביקושים הרבים. הגדלת מספר פרויקטי ההתחדשות העירונית במרכז הארץ וזירוזם קשור בין היתר בזירוז הליכי התכנון ברשויות המקומיות".

יור ארגון קבלני פתח תקווה אהרון דינוביץ // צילום: סמדר יזדי
יור ארגון קבלני פתח תקווה אהרון דינוביץ // צילום: סמדר יזדי

אהרון דינוביץ, יו״ר ארגון הקבלנים והבונים פתח תקווה: "ההתחדשות העירונית ותמ״א 38 היא בנפשנו. רשות עירונית שלא תתעסק בהתחדשות ב-5 השנים הקרובות, צריכה ללכת הביתה. האזרחים מודעים, וכולם רוצים בסופו של דבר לשנות את איכות חייהם. נכון שבשנים האחרונות הייתה תזוזה בפתח תקווה ובפרט בשנה האחרונה, אבל היא מאד מינורית. צריכים להכריז על השנים הבאות כשנות ההתחדשות העירונית. להפשיר קרקעות חקלאיות לא ייתן פתרון לאנשים שגרים בבלוקים משנות ה-50. הם צריכים לשנות את החיים שלהם. כולנו יודעים שיש בעיה של תשתיות. אנחנו מכים על חטא, ונכה על חטא שהילדים שלנו ימשיכו לגור בבלוקים המכוערים האלה. לכן אין ברירה. ראשי הרשויות צריכים להיות מחויבים להתחדשות כמו לחינוך, ניקיון ובטחון התושבים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות