banner
רוני תימור // צילום: מאי כהן | Depositphotos
רוני תימור // צילום: מאי כהן | Depositphotos

"המודל הנכון ביותר – דווקא היכן שהקרקע יקרה במיוחד"

כל היתרונות של פרויקט ההתחדשות עירונית, המאופיין בעירוב שימושים,  בצפון הישן של תל אביב // דעה

כזכור הצענו מייד עם פרוץ מגפת הקורונה מודל ייחודי של עירוב שימושים, מגורים, מסחר ומשרדים, מתחמים המהווים מעין "קפסולה סגורה", בה ניתן להתגורר, לעבוד, לקנות ולבלות. מודל זה נועד בשעתו על מנת לייצר בראש וראשונה בטחון בריאותי לתושבי מדינת ישראל, זאת כאמור בעיצומה של מגפה שלא הייתה כדוגמתה מעולם. 

אולם, וזה אולם גדול, גם בלי קשר למגפת הקורונה, מודל שכזה יעניק יתרונות רבים לשוק הדיור בישראל, גם מעודד התחדשות עירונית, ובמיוחד בערים הוותיקות, גם מגן על הרבה יותר אזרחים מפני רעידת אדמה גדולה אפשרית, גם משפר את איכות החיים של הישראלים וגם חוסך למדינה הון תועפות, זאת באמצעות קיצור יוממות נסיעה מיותרת בפקקים ומעבר אופטימלי להליכה רגלית או שימוש באופניים. 

לכן שמחתי מאוד לאחרונה כשקראתי אודות פרויקט ההתחדשות העירונית המקודם בימים אלה ברובע 4, הצפון הישן של תל אביב, במקטע אבן גבירול-יהודה המכבי-מרים החשמונאית. בפרויקט זה, הממוקם היכן שהוקם בשנות ה-50 של המאה הקודמת "שיכון הנמל", עבור עובדי נמל תל אביב, ומורכב מבנייני שיכון ותיקים בני 4 קומות, המכילים כ-150 דירות, ייבנו במקומם כ-360 דירות בבניינים חדישים בני עד 9 קומות. 

מצאה חן בעיני במיוחד העובדה שאלף, פרויקט זה יאופיין בעירוב שימושים, כשרוב הבניינים יכילו במפלס התחתון קומה מסחרית לשימושים שונים ומגוונים, ובית, העובדה שהיזמים חויבו לבנות לפחות 25 אחוזים מהדירות לדיור בר השגה, כלומר במחירים מופחתים במיוחד, לא פחות מכך העובדה שהפרויקט ממש משיק לקו הירוק של הרכבת הקלה, שאמור להיות מושלם סביב 2027, תייתר כמעט לחלוטין את הצורך בשימוש ברכב פרטי, עובדה שתשפיע משמעותית על הפחתת פקקי תנועה ותשפר מאוד את איכות הסביבה. 

זהו, לטעמי, המודל הנכון ביותר דווקא היכן שהקרקע יקרה במיוחד, דוגמת הצפון הישן של תל אביב, ואין צורך (כמו במיקומים אחרים, שבהם הקרקע זולה יותר) להעניק לרשויות המקומיות מענקים על מנת לקדם פרויקטים.  

וכזכור, אכן הצענו זה מכבר שבמיקומים שבהם הכדאיות הכלכלית לקידום פרויקטים הינה גבולית או שאין כדאיות כלל, להעניק לרשויות המקומיות תמריצים בדמות 100 אלף שקלים על כל דירה חדשה שתבנה.  

ואגב, בפריפריה, בה ערכי הקרקע זולים במיוחד, הצענו אף להגדיל את ההטבות. 

אולם כאן מדובר, לטעמי, בדוגמא שונה בעליל: בעיר "יקרה" דוגמת תל אביב, קל וחומר רובע 4 המבוקש, יש מקום להעניק הזדמנות שווה לא רק לבעלי אמצעים, אלא גם לאוכלוסיות המתאפיינות באמצעים מוגבלים יחסית המעוניינות לא לעקור לפריפריה, אלא להמשיך ולחיות בעיר הגדולה. 

אוכלוסיות אלה הינן בעיקרן צעירים, רווקים/רווקות, להט"בים, משפחות חד הוריות או משפחות קומפקטיות המאפיינות את העיר העברית הראשונה. על כן אני מקדם בברכה את קידום פרויקט זה ורואה בו סנונית ראשונה לעוד עשרות רבות שכאלה, הן בתל אביב והן בערים גדולות ותיקות נוספות. 

*כותב המאמר, אדריכל רוני תימור, הוא מבעלי "תימור שוורץ אדריכלים", מומחים להתחדשות עירונית ועירוב שימושים ובעל תואר שני במינהל עסקים בהתמחות גישור

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות