השר ישראל כץ // צילום: ארז עוזיר

"נכון יותר לבנות את המדינה מחדש על אותם הבניינים משנות ה- 50"

חיים אביטן: "כל הרשויות שיאיצו את ההתחדשות העירונית, יקבלו מימון ותימרוצים מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית"

כרמלה קופר 07.06.2018

תמונה: השר ישראל כץ // צילום: ארז עוזיר

"הקרקע במקומות בעלי ערך היא המשאב היחידי שמדינת ישראל יכולה להשתמש בו, מבלי שהיא מוגבלת מבחינת תקרת ההוצאה", כך אמר היום השר כץ בקבינט תשתיות בוועידת התחדשות עירונית של מרכז הבניה הישראלי בירושלים.

עוד אמר כץ כי: "ירושלים היא דוגמא טובה מאד, לשילוב בין תחבורה בין עירונית לתחבורה ציבורית עירונית. הפיתוח של תחבורה חכמה חשוב. הרחבת אזורי הביקוש דורשת בנייה לגובה כדי שהכל יהיה זמין במרחק הליכה.  דבר אחד ברור, בתכנון יש לקחת את צרכי התחבורה ולתכנן אותם מראש, כאשר המבחן האמיתי בסוף הוא הביצוע".

אביטן, חנוך זייברט, דורון נויוירט // צילום: מיכל מסינג
אביטן, חנוך זייברט, דורון נויוירט // צילום: מיכל מסינג

אביטן: "הקרקע הפנויה הולכת ואוזלת"
חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אמר בקבינט התשתיות כי: "הקרקע הפנויה הולכת ואוזלת, ונכון יותר לבנות את המדינה מחדש על אותם הבניינים משנות ה- 50- וה- 60. אנו הקמנו אגף דיירים וקהילה, המיועד כולו לטיפול בדיירים, ובנוסף הקמנו 19 מינהלות, ועד לסיום השנה נקים 25 מינהלות. בכל עיר שהינה בעלת פוטנציאל התחדשות עירונית משמעותי, יהיו אנשי מקצוע, אנשי קהילה ותכנון שיטפלו בנושאי ההתחדשות העירונית וייעלו את התהליכים. שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים הללו, לא היה עד היום".

עוד הוסיף אביטן כי: "כל הרשויות שיאיצו את ההתחדשות העירונית, יקבלו מימון ותימרוצים מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית".

יוסי בכר ראש עיריית בת ים, אמר כי: "התחדשות עירונית דורשת התחדשות התשתיות ודורשת תשתיות שיוכלו להכיל את הגידול באוכלוסין, אבל חשוב לזכור שלחדש תשתיות יותר זול מלבנות תשתיות מהיסוד. לכן, לעשות הסכם גג להתחדשות עירונית עולה הרבה פחות מאשר לעשות הסכם גג לבניה על קרקע חדשה – ופה זה תפקידה של המדינה". בכר מתח ביקורת על משרד התחבורה, ואמר: "לא יתכן שבשעה שאנחנו מגדילים את היקפי הדיור ומעודדים שימוש בתחבורה ציבורית בא שר התחבורה ומבטל רכבות ועוד בשעות השיא".

עו"ד דורון נויוירט מנכ"ל מוריה לפתוח ירושלים // צילום: מיכל מסינג
עו"ד דורון נויוירט מנכ"ל מוריה לפתוח ירושלים // צילום: מיכל מסינג

עו"ד דורון נויוירט מנכ"ל מוריה לפתוח ירושלים, אמר כי: "מדינה שבונה את התשתיות, אמורה להבטיח מענה בכל הרמות לדייר. נושא ההתחדשות העירונית הוא אינטרדיסיפלינארי ברמת מדינה ובמסגרתו פועלים כמה משרדי ממשלה- השיכון והבינוי, התחבורה, האוצר, הפנים.  הרשות להתחדשות עירונית צריכה לחבר בין מכלול השחקנים כדי שהנושא יעבוד היטב וכדי לפצח את כל הקשיים שבדרך – היטלי השבחה, תוספת מבני ציבור, קרקע משלימה ועוד, אולם כרגע נראה כי יש מכלול שחקנים אך המדינה איננה מדברת בקול אחד אלא בכמה קולות. על מנת שפרויקטים של התחדשות עירונית  יעבדו ויתקדמו כהלכה צריכים המון גורמים לעבוד בסינרגיה, בירושלים חברת מוריה קיבלה אחריות לקידום פרויקטים אלה באמצעות המנהלת הראשונה להתחדשות עירונית שהוקמה בארץ. באנו לעסק כבר עם היסטוריה בתחום התשתיות של הקמה מוצלחת והפעלה של הרכבת הקלה הראשונה בארץ . אנחנו יודעים לתאם ולאחד בין כל הגורמים הרבים הרלוונטיים לפרויקט  ואנחנו עושים זאת בנפש חפצה ומוכנים גם ללמד אחרים. דוגמה מצויינת לכך היא שכונת רמת שלמה שם מפתחים את השכונה עבור מנהל מקרקעי ישראל . התשתיות יחכו שם למכרזי מחיר למשתכן ולא ההיפך".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות