banner
עו"ד ענת בירן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
עו"ד ענת בירן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

כיצד ישפיע תוואי קו המטרו M2 על בעלי הקרקעות והשטחים הפרטיים?

עו"ד ענת בירן מציעה להתכונן לקבל הודעות הפקעה, ומסבירה מה המשמעות וההשלכות של אישור הקמת קו מטרו M2, // מדריך 2024

עו"ד ענת בירן 06.05.2024

הממשלה אישרה בשבוע שעבר את תוכנית קו מטרו M2 במסגרת תת"ל 102, המהווה אחד מתוך שלושה קווים בפרויקט הענק לאחר אישור קווי  M1החלק הדרומי והמרכזי ו-M3. למעשה, רק המקטע הצפוני של קו M1 טרם אושר, קו שמתוכנן לעבור דרך כפר סבא, רעננה והוד השרון, עקב התנגדויות התושבים שהתקבלו. מדובר בתוכנית הרביעית שמאושרת מתוך חמש תוכניות. יש לציין, כי תיקון משמעותי לחוק המטרו עדיין לא עבר בכנסת והדיונים בעניינו מתנהלים מזה כשנתיים. 

קו M2 הינו באורך כ-26  ק"מ והוא ינוע בציר מזרח-מערב ויעבור ב-9 רשויות מקומיות. החל מביה"ח יוספטל בחולון, בת ים, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, דרום השרון ועד פתח תקווה (אזור התעשייה סגולה). הקו כולל 21 תחנות תת קרקעיות וכן תחנת קצה עילית בתחום הדיפו (בפתח תקווה). בתוכנית המאושרת מצוין, כי הזמן המשוער לתחילת ביצוע העבודות הוא 10 שנים.

השפעות על ההתחדשות העירונית
קו המטרו M2 עובר דרך אזורים מאוד מורכבים במטרופולין, ובעיקר בעיר תל אביב – ביניהם שוק הכרמל/כיכר מגן דוד, הבימה ועוד. בנוסף, תוואי המטרו עובר דרך שטחים פרטיים המיועדים להתחדשות עירונית – כאלה שכבר בשלבים מתקדמים של תכנון ורישוי, וגם פוטנציאליים. הקמת הקו תדרוש הפקעות רבות של המדינה – של קרקעות ושטחים פרטיים, הריסת מבנים קיימים, ביטול היתרי בנייה קיימים ומניעת היתרים עתידיים בתוואי הקו. חלק מההפקעות יהיו זמניות לתקופת ההקמה בלבד, וחלק יהיו לאלתר. 

יש לציין, כי פרויקט המטרו טומן בכללותו הוראות ומגבלות ביחס לאפשרות לקדם פרויקטים לפי תמ"א 38 בתוואי הקווים ובפרט בסמוך לתחנות הרכבת. כמו כן, לכל רשות במחוז תל אביב קיימת מדיניות עירונית ביחס לקידום תוכניות התחדשות עירונית בסביבת תחנות המטרו.

הפקעת שטחים
כך, בהוראות התוכנית מצוין, כי לא יינתנו היתרי בנייה ולא יוחל בביצוע עבודה בתוואי המטרו המתוכנן, אלא באישור הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). בנוסף, מצוין כי השטחים המיועדים לצורכי ציבור בשטח התוכנית, לרבות מתקנים הנדסיים, יופקעו ויירשמו על-שם מדינת ישראל – לרבות מפלס הקרקע, אף אם מרכיבי המטרו באותו מקום הם תת-קרקעיים. גם אם כבר ניתן היתר בנייה ממוסד תכנוני, ההיתר יבוטל בחלקי הקרקע בהם מתוכנן או שהוקם מתקן או תשתית המשרתים את המטרו. כן צוין, כי כל מבנה המצוי בתחום התוכנית ניתן להריסה, בכפוף למספר תנאים.

בהתאם להחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות, אושרה בתוכנית החלופה התכנונית לפיה הקו יעבור דרך העיר בני ברק, אך עקב הצורך להמשיך את עבודות הכרייה גם בשבת ועל רקע הקשיים המשפטיים בכך בעיר החרדית, הוועדה התירה תוואי חלופי שיעבור דרך רמת גן. ייתכן כי כשיגיע השלב של תוכניות מפורטות, ניתן יהיה להגיש לות"ל בקשה לאישור ביצוע התוואי החלופי בכפוף להליך פרסום והתנגדויות.

סביר להניח שבתקופה הקרובה, חברת נת"ע המבצעת את פרויקט המטרו תחל לשלוח הודעות הפקעה לאזרחים בעלי זכויות, שהקרקע שלהם מיועדת להפקעה לצורך הקמת המטרו – בדומה להודעות שנשלחו בקווים שכבר אושרו.

איך להתמודד עם ההחלטה?
הדרך של בעלי הזכויות לתקוף את ההחלטה, היא דרך הגשת עתירות לבג"ץ. אמנם בתי המשפט לרוב אינם להתערב בהחלטות מוסדות התכנון, אולם יש לבחון כל החלטה לגופה. במקביל, ניתן להגיש בתוך 3 שנים תביעות לפיצויים עקב ירידת ערך, לוועדה לפיצויי מטרו (ועדה ייעודית לצורך הגשת תביעות הקשורות למטרו). לבעלי נכסים בסביבת המטרו מומלץ כבר כעת לבחון את השפעת הקווים על הנכסים שלהם, ולהיערך בהתאם.

תוכנית המטרו טומנת בחובה השלכות מכריעות על בעלי קרקעות ועל התושבים לאורך תוואי הקו, שעלולים לגלות שהנכסים שלהם מיועדים להריסה או להפקעה, או שפרויקטי התחדשות עירונית שהם כבר מקדמים בבניין שלהם יעצרו או יבוטלו לחלוטין, וכן שכל תוכנית בנייה אחרת לא תתאפשר. לתושבים שליד הבית שלהם מתוכנן אזור התארגנות להקמת הרכבת, תהיה פגיעה באיכות חייהם במשך שנים, או שהפארק הירוק ליד הבית שלהם יהפוך לתחנת מטרו רועשת. באמצעות סיוע משפטי, ניתן לנסות ולעשות שינויים קטנים בתוכנית שיצמצמו את הפגיעה בבעלי הנכסים, גם אם לא לעצור לגמרי את תוכנית המטרו. מומלץ לבעלי הזכויות שנמצאים בקרבה לתחנה או לתוואי המטרו, להיעזר באנשי המקצוע על מנת לבדוק באופן יזום כיצד התוכנית משפיעה עליהם, מה היקף הפיצויים שלו הם זכאים, ומה האפשרויות העומדות בפניהם. 

*כותבת המדריך, עו"ד ענת בירן, הנה מומחית לתכנון ובנייה ובעלת משרד ענת בירן – עורכי דין

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות