banner
אילוסטרציה // צילום: אורי טלי
אילוסטרציה // צילום: אורי טלי

תחקיר: כך הסתבכה והוקפאה תוכנית עצומה להתחדשות עירונית בהרצליה

עם פוטנציאל של 6,000 יח"ד בהתחדשות עירונית שכונת יד התשעה סוערת – התוכנית שקידמה העירייה הוקפאה, החברות היזמיות תובעות, חברות חדשות נכנסו לשכונה והדיירים נחושים: רק אנחנו ננהל את הפרויקט

כרמלה קופר 05.07.2021

איך הסתבכה התוכנית הגרנדיוזית להתחדשות עירונית בשכונת יד התשעה, אותה מכנים בעיריית הרצליה "רובע המחר של הרצליה"? דבר אחד בטוח בסיפור הזה, לכולם היו כוונות טובות אולם בפועל, לאחר חמש שנים של מאבקים בלתי פוסקים, תוכנית הענק עברה לפתחו של בית המשפט, זאת לאחר שחברות היזמות שנבחרו לקדם את התוכנית הגישו לאחרונה תביעה נגד העירייה, בעקבות הודעת העירייה לתושבים כי היא מבטלת את ההסכם איתן. 

דימרי נגד עיריית הרצליה
תחילתה של ההסתבכות של התוכנית העצומה היתה בינואר 2016 עם פרסום קול קורא מטעם העירייה לקבלת הצעות לתכנון וביצוע פרויקט להתחדשות עירונית בשכונת יד התשעה, הכוללת כיום כ-1,400 יח"ד ופוטנציאל של 6,000 יח"ד חדשות בהתחדשות עירונית. יש לציין בשלב זה כי לא אחת עיריות מניעות מהלך דומה, על מנת למנוע כניסת מאכרים לשכונות ולוודא שהחברות היזמיות שייבחרו אכן מסוגלות להגיש תוכניות שתגענה לכדי מימוש אולם במקרה הזה התושבים לא שותפו בהליך, מה שיתברר בהמשך כטעות דרמטית. 

כך, באותה שנה נבחרו  החברות י.ח דמרי NBS ISRAEL לבצע את הפרויקט אלא שרק במרץ 2017 החליטה הוועדה המקומית לקדם את התוכנית בשיתוף הציבור ובפברואר 2018 לחדש את פעילות המינהלת להתחדשות עירונית בשכונה בשיתוף נציגות הדיירים. העירייה אף קיימה בשיתוף היזמים כנסי שיתוף הציבור ובפברואר אשתקד החליטה העירייה לחדש את תהליך הקמת הנציגויות של מתחמים בשכונה, אולם כאמור, כל הפעולות נכשלו. הדיירים זעמו על בחירת החברות היזמיות מבלי שעורבו בתהליך מלכתחילה, על תהליכי ההחתמות ורישומי הערות אזהרה. באופן חריג ביותר הודיעה העירייה באפריל השנה כי היא מבטלת את ההתקשרות עם החברות היזמיות. על כך הוגשה לאחרונה תביעת על ידי היזמים והיא עומדת ותלויה לפני דיון בבית המשפט.
"בשל אי התקדמות הפרויקט בקצב סביר ובשל אי עמידה בהסכמי ההתקשרות עמן, מודיעה עיריית הרצליה על כוונתה לבטל את ההתקשרות עם חברות י.ח דמרי NBS ISRAEL לביצוע פרויקט פינוי בינוי בשכונת יד התשעה", כך עולה ממינשר שהפיצה העירייה לדיירי השכונה באפריל השנה… העירייה מדגישה כי יוזמות פרטיות של הליכים פינוי בינוי, אשר יופנו מטעם התושבים אל העירייה ייבחנו בהליכי התכנון והמקובלים". 

הדמיית התוכנית // אתר העירייה
הדמיית התוכנית // אתר העירייה

שתי חברות חדשות נכנסו לשכונה
באורח פלא רגע לפני הוצאת המינשר, פורסמה כתבת תוכן שיווקי במקומן באזור, לפיה ועד התושבים של השכונה קורא לחתום רק לארבע חברות אחרות, שם אף נטען כי ראש העיר נתן את ברכתו לכאורה, דבר שלא קרה. מי עומד מאחורי הספין הזה לא ברור אולם מתחקיר מגדילים עולה כי קבוצת HIGH-GROUP של חי נחמיאס וחברת הכשרת היישוב התחדשות עירונית הביעו את נכונותן לקדם את הפרויקט מול העירייה, ובתנאי שתמצא הסכמה של 50% מהדיירים.
גורמים המקורבים לוועד השכונה הרשמי, שנבחר בבחירות שנערכו בשנת 2016, אמרו ל"מגדילים" כי למרות שהוועד, בגילוי נאות, קיבל הצעות משלוש חברות יזמיות, הכוונה היא ליצר "נציגות על" לשכונה כולה, על מנת שתפנה לעירייה לתיאום ותכנון הפרויקט, כאשר כל בניין או כל קבוצת בניינים תחליט בסופו של דבר מי היזם שמתאים לה. "נכנס את נציגי השכונה ועם זה נפנה לעירייה וכל בניין יחליט מי היזם מתאים לו, כאשר הוועד בגילוי נאות מודיע שלפחות שתי קבוצות מוכנות לקדם תכנון ולהציע את עצמן לבניינים בכדי לבצע את הפרויקט אולם כל בניין יחליט לעצמו ויחתום על הסכם לעצמו, מבלי שהעירייה או הוועד יכתיבו לו".  

בעל דירה בשכונה: "לרמות אותנו אני לא אתן להם"
אולם ברקע לדברים נשמעים גם קולות אחרים העולים מהשטח. אורי טלי, בעל דירה בשכונה, המארגן 3 כניסות בבניין רכבת ברחוב הבשן הכולל 24 דיירים, מספר איך הסתבך הפרויקט ומדוע קמה התנגדות. "קיבלנו הודעה מהעירייה 'בואו לחתום'. כאילו אין לנו שום זכויות, לחלק מהאנשים שכן הלכו אפילו רשמו הערת אזהרה על הבית. קמה התנגדות מאוד גדולה וביקשנו לראות הסכמים, אמרתי לדיירים לא לחתום". עוד הוא מספר, "התקשרתי למינהלת ההתחדשות העירונית של העירייה בדצמבר 2018 ואמרו לי שמכניסים מהנדס עיר חדש, שנמתין. אחרי זה התחלנו לקבל טלפונים אנונימיים מטעם ועד שכונה שלא קיים והרגשנו שבעירייה מתנכלים לנו ועל כך פניתי למבקר המדינה".
בתוך כך, הוא מציין כי הוא פנה שנית למינהלת להתחדשות עירונית בבקשה לקדם פינוי בינוי עצמאי בשכונה אולם נענה בשלילה. בנובמבר 2020 קיבל טלי מענה כי מהמינהלת כי: "עיריית הרצליה מקדמת בשכונת יד התשעה פרויקט פינוי בינוי למען רווחת תושבי השכונה. התוכנית הינה תוכנית כוללת ומטרתה לתת את המענה הטוב ביותר לכלל תושבי השכונה מכל בחינה. נכון לעכשיו לא יקודמו בשכונה פרויקטים פרטניים אשר אינם כחלק מהתוכנית המקודמת".

אילוסרציה // אורי טלי
אילוסרציה // אורי טלי

מדוע אתם מתנגדים לתוכנית?
"אנחנו לא מוכנים לגור 6,000 איש ביחד, אני גר היום עם 8 אנשים, ארנונה עולה לי 1000 שקל לשנה, ועד בית עולה לי 1000 שקל בשנה. ביקשנו להקים עמותה שתחזיק בקרקע וכל מי שלא דייר בשכונה ישלם לנו חכירה ומזה נשלם עד סוף הימים את הארנונה ולא שיבטיחו לשלם לנו את החשבונות במשך 10 שנים כפי שהציעו. כל ההתנהלות הזו היא בגלל שאנחנו ספרדים, שנות ה-50 חוזרות על עצמן, הפינוי בינוי הזה לא יצא לפועל אם לא אנחנו ננהל אותו ואנחנו רוצים להרוויח מהמהלך. לרמות אותנו אני לא אתן להם".
יש לציין כי מבדיקת "מגדילים" עולה כי ראש העיר, משה פדלון, עושה מאמצים רבים במשך השנים לפתור את המשבר שנוצר בשכונה על רקע התוכנית. 

מעיריית הרצליה נמסר כי: "בשלב זה, עיריית הרצליה אינה מקדמת פרוייקט התחדשות עירונית ביד התשעה. יוזמות פרטיות של הליכי פינוי בינוי אשר יופנו מטעם התושבים אל העירייה – ייבחנו בהליכי התכנון המקובלים. האמירות השונות בהן נעשה שימוש בשמו של ראש העיר – אינן על דעתו של ראש העיר".

מהחברות דמרי וNBS נמסר כי: "לפני מספר חודשים הופתענו לגלות שהעיריה חילקה ברושורים במתחם, זאת מבלי שפנתה לחברות בצורה רשמית בנושא. בשל ההתנהלות התמוהה של העיריה, הגשנו תביעה לבית המשפט בנושא ואנחנו ממתינים לדיון.
יש לציין כי החברות, להן ניסיון רב ומוכח של עשרות אלפי יחידות דיור בכל רחבי הארץ, פועלות במרץ מזה שנים ארוכות ומשקיעות תשומות רבות בקידום תכנית אב ובהחתמת הדיירים במתחם יד התשעה, זאת לאחר קבלת המלצת מרבית נציגויות הבתים".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות