banner
ינקי קוינט // לשכת העיתונות הממשלתית
ינקי קוינט // לשכת העיתונות הממשלתית

רשות מקרקעי ישראל מובילה פיילוט להליכי רישום זכויות

רשות מקרקעי ישראל מדווחת על פיילוט חדש, במסגרתו ישווקו מגרשים כחלקות בשלמות אחרי פרצלציה, מהלך שלדבריהם "עשוי לקצר בשנים רבות את  הליכי הרישום בטאבו של רוכשי הקרקעות כך שניתן יהיה לרשום את הזכויות מיד לאחר הזכייה במכר

כיום קיימות מאות אלפי יח"ד שאינן רשומות בטאבו, בין היתר בגלל היעדר פרצלציה (חלוקה לגושים וחלקות), שהיא השלב הראשון וההכרחי לצורך רישום זכויות האזרחים במרשם המקרקעין (הטאבו) והפיכתן ממעמד של זכויות חוזיות לזכויות קנייניות. עד היום הליך רישום הפרצלציה נעשה באופן טורי,  כך שתחילה מתכננים ומאשרים תוכניות ברשויות התכנון ורק לאחר מכן מכינים תצ"ר – תוכנית לצרכי רישום, שמועברת לאישור רמ"י, ועדות התכנון ומיפוי מדינת ישראל ובשלב הסופי מסמכי הרישום מועברים לרישום בלשכת רישום המקרקעין. כל התהליך אורך בממוצע כ-30 חודשים מיום אישור התוכנית, כך להערכת רמ"י.
ארבעת התוכניות שנבחרו בשלב זה לביצוע הפיילוט הינן תוכניות איחוד וחלוקה ברובן או בחלקן הנמצאות בשלבי תכנון מוקדמים, והכוללות כ-5,000 יח"ד, מתוכן 4,500 בנחת עילית בראשון לציון והיתר ביישובים סלמה ופסוטה. 

"מאחר ולא היה קשר בין הליכי התכנון והרישום, נוצר מצב שבו תוכננו תכניות רבות שלא ניתן היה לרושמן, וכפועל יוצא מכך לא ניתן היה לרשום את זכויות האזרחים בטאבו בסוף התהליך.
כאמור  המשמעות של אי רישום היא פגיעה בזכויות הקניין של האזרחים, שכן על פי חוק המקרקעין כל עסקה חייבת ברישום, ועסקה שלא נרשמה היא במעמד של התחייבות לעשות עסקה בלבד",
מסבירים ברמ"י, "כמו כן, אי רישום פוגע בערך הנכס ומותיר את בעלי הזכויות במעמד של זכויות חוזיות והתנהלות אל מול הגורמים המשכנים, שעלולים להיגרר לפשיטת רגל ולכינוס נכסים עם כל המשתמע מכך. אי רישום פוגע במטרות הרפורמה של הקניית הבעלות במקרקעי ישראל ובעצם אינו מאפשר צמצום החיכוך וודאות מבחינת השטח והגבולות של הזכויות המוקנות".

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רמ"י רואה חשיבות רבה ברישום מקרקעי ישראל כאחת ממטרות הרשות המעוגנות בחוק. הרישום מהווה את התשתית לניהול המקרקעין ובסופו של יום לצמצום החיכוך והקניית הבעלות בהתאם לתנאי הרפורמה והחוק". 

אטי בן עטר, מנהלת אגף בכיר בעלות ורישום: "שילוב הרישום בהליך התכנון היה רעיון שהתגבש ברמ"י מזה מספר שנים, ורק עכשיו זכה לבמה הציבורית הראויה, שבאה לידי ביטוי בהמלצות דו"ח ועדת קמיניץ. כמי שאחראית על קידום הרישום במקרקעי ישראל על פי חוק, רמ"י תעשה, ככל יכולתה, על מנת שמהלך זה יצליח ויביא בשורה אמיתית לציבור לרישום זכויותיו הקנייניות בטאבו בפרק זמן סביר, לחסכון בעלויות ולצמצום החיכוך בהתאם למטרות הרפורמה במקרקעי ישראל".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות