banner
שירי הספרי // לימור כרסנטי
שירי הספרי // לימור כרסנטי

האם הארכת תוכנית תמ"א 38 תכנס לחוק ההסדרים?

הקבלנים נלחמו להאריך את תמ"א 38 על רק שומר החומות, הממשלה התחלפה והממשלה החדשה שמה בראש סדר העדיפויות את נושא הדיור, בעוד שר הבינוי והשיכון מבטיח כי משבר הדיור צפוי להתאושש בתקופה הקרובה // דעה

שיר הספרי 04.07.2021

שר האוצר אביגדור ליברמן יאריך את תוקף תמ״א 38 בשנתיים. הארכת תמ״א 38 – מותנית, כמובן, בכך, שממשלת בנט-לפיד תצליח להעביר את התקציב ב- 4.11.21.
משרד האוצר מתכנן גם לאשר הסבת כשליש מהמשרדים המתוכננים היום לדירות מגורים; ולאשר בנייה למגורים גם במגרשים המיועדים לתעסוקה ולמשרדים. ליברמן אמר במהלך פגישה עם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: ״נשים בעדיפות גבוהה את נושא הדיור; ונדרוש הגדלת ההיצע והפשרת קרקעות בשיעור כפול בהשוואה לשנים 2018-19״. הכל במטרה לעצור את מחירי הדירות שנסקו בשנה האחרונה ב- 5.6%.לפני כחודש על רקע סבב הלחימה שהיה, הקבלנים הם אלה שבחרו להיאבק ולהאריך את תמ"א 38, ליזמים לוקח לפחות שנתיים להשיג היתר בנייה, ולכן נעצרו פרויקטים רבים של בנייה בחריקת בלמים. בימים אלה, שר האוצר שם בעדיפות ראשונה וגבוהה את נושא הדיור ויוזם רפורמות, לאחר התדיינות עם שר הבינוי והשיכון ומבטיח כי משבר הדיור צפוי להתאושש בתקופה הקרובה, נוכח הרפורמות הבאות, שכן הבעיה המהותית ביותר כיום היא הפשרת הקרקעות במדינת ישראל.
כעת ככל הנראה מאריכים בשנתיים את תכנית המיגון שתוכנס כפי הנראה לחוק ההסדרים החדש שיגובש עם התקציב הדו-שנתי. המשך תכנית תמ"א 38 תתמקד בהתחדשות עירונית ובצרכים של המרחב הסביבתי ולא בהתחדשות ברמת המבנה, תמ"א 38-1  שמתייחס לבניין ולא לשכונה כולה.
יש לציין כי מחירי הדיור עלו בשיעור גבוה מאוד של 5.6% (בעוד שניתן להבחין כי בתקופה קודמת בתקופת כהונת כחלון נבלמה עליית מחירים), כך שהיו חייבים להיעשות צעדים מרחיקי לכת, ביניהם הסבת שליש מהמשרדים שמתוכננים היום ברחבי הארץ לדירות מגורים, שהרי קיים היצע עצום של משרדים.

יוכנס סעיף לחוק ההסדרים שיאפשר הוספת דירות בשיעור גבוה מאוד במגרשים שמיועדים היום לתעסוקה ומסחר. בעקבות זאת, צפוי כי תהיה התנגדות גדולה מצד הרשויות המקומיות, מאחר והללו גובות יותר ארנונה מהמגזר העסקי מאשר מדירות מגורים.

*הכותבת, שיר הספרי, הנה יועצת אסטרטגית לרשויות מקומיות ונדל"ן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות