banner
רוני כהן מנכל אלדר שיווק // צילום: אוראל כהן
רוני כהן מנכל אלדר שיווק // צילום: אוראל כהן

רק 14 אחוז מהתחלות הבנייה בארץ הנן במגדלים מעל 16 קומות

כך עולה מניתוח שביצעה חברת "אלדר שיווק. המנכ"ל רוני כהן:  "בגלל מחיר למשתכן רק 14% מכלל התחלות הבנייה בישראל הם במגדלים מעל 16 קומות". אשקלון ובת ים שיאניות הבנייה לגובה

תמונה: רוני כהן // צילום: אוראל כהן

למרות מצוקת הקרקעות, בישראל לא בונים לגובה. מניתוח נתוני הלמ"ס שניתחה אלדר שיווק, עולה כי רק 14% מכלל התחלות בנייה בישראל בשנה החולפת הם של בניינים בני 16 קומות ומעלה. לשם השוואה בשנת 2010 כ-11% מכלל התחלות הבנייה היו במגדלים. מדובר בעלייה מתונה יחסית.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק: "בשנים האחרונות אנחנו רואים שביישובי הפריפרייה יש יותר בנייה לגובה אבל זה לא מספיק. אצלנו יש רק דיבורים על מגדלים בני 60 קומות בעוד שבעולם נבנים עשרות רבות של מגדלים כאלה. בניית מגדלים מאפשרת לבנות סביבה אורבאנית נכונה הכוללת יותר שטחים ירוקים.

"לצערי הרב הממשלה שוב אינה חושבת לטווח ארוך. היא לא חושבת על עירוב שימושים או על העובדה שככל שבונים יותר גבוה כך יש יותר שטחים ירוקים. במקום זה היא מוציאה עוד ועוד מכרזים במחיר למשתכן בבנייה נמוכה. מדוע? כי עלויות הבנייה זולות יותר מאשר הקמת מגדל בן 30 קומות וכך ניתן למכור לציבור שהמחירים יורדים. אין מחשבה על ההשלכות לטווח ארוך, כבר שנים שאין במדינה שלנו תיכנון לטווח של 10 ו-20 שנה קדימה".

על פי הנתונים, שיאנית הבנייה לגובה בישראל היא אשקלון עם התחלות בנייה של 695 דירות בבניינים בני 16 קומות ומעלה. במקום השני ממוקמת בת ים עם התחלות בנייה של 673 דירות במגדלים בשנת 2017 ותל אביב במקום השלישי עם התחלות בנייה של 657 דירות במגדלים מעל 15 קומות. כאשר בוחנים את התחלות הבניה במגדלים בני 21 קומות ומעלה, בת ים במקום הראשון עם התחלות בנייה של 672 יח"ד במגדלים בני 21 ומעלה ותל אביב במקום השני עם התחלות בנייה של 485 יח"ד.

האדריכל גיא מילוסלבסקי, מוסיף כי: "לאור מצוקת הקרקעות במדינה בניית מגדלים בפריפריה היא מחוייבת המציאות. יחד עם זאת, במסגרת מחיר למשתכן יש קושי גדול "להעמיס" גם את העלויות הנגזרות מהקמת מגדל על היזם. על מנת שמגדל במסגרת מחיר למשתכן יהיה כדאי כלכלית צריך להקים אותו באזורי ביקוש בהם מחירי הנדל"ן טובים, או לחילופין לשלב כמות גבוהה יותר של דירות לשוק החופשי מעבר ל-30% שמוקצים היום"

הישובים בהם בונים הכי הרבה מגדלים בני 16 קומות ומעלה ב-2017
הישובים בהם בונים הכי הרבה מגדלים בני 16 קומות ומעלה ב-2017

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות